• Anonym

Ni som sover 3-4 timmar per natt, finns ni?

Jag undrar om det finns fler än jag som inte sover mer än så här per natt, hur länge klara man sig på så här lite sömn? Vad gör ni på nätterna när ni inte kan sova?

• Svar på tråden Ni som sover 3-4 timmar per natt, finns ni?
  • Anonym

Hej. Jag alltid svårt att sova. I perioder med stress sover jag 3-4 timmar, vissa nätter sover jag noll. Dessa söm svackor brukar hålla i sig många månader till bara några veckor. Fan va dåligt man mår, börjar gråta för ingenting, finnar, överäter...det värsta jag kunde få var att huvudet kändes som 100ggr större än det var och att kroppen kändes mini liten, el att händer och fötter blev stora å resten av kroppen försvann nästan som den sög ner en i sängen(hade detta på nätterna) och även mkt snurr i skallen när man låg stilla.

• Anonym (anonym2)

Samma här, 3-4 till toalt hopp ibland, värker och blir skum som föregående beskriver om kroppsupplevelserna.

Ligger i sängen, eller surfar när jag blir för less, eller syr eller stryker eller  eller eller helt beroende åp  situation för min del. 

• Anova

Jag har under perioder i livet sovit väldigt lite. Under åren jag studerande (ca 5 år) så sov jag sällan mer än 5 timmar. Har haft sömnproblem från 10årsåldern. När jag var 33 fick jag diagnosen bipolär sjukdom vilket kan förklara en del av sömnproblemen.

Vad jag gör på nätterna? Jag sysselsätter mig med youtube, film, pyssel, läsning... Min sambo har också sömnstörningar och ibland kan vi prata hela nätter.    

• Anonym (anonym2)

Facit just nu på mig, självskador, blir ofta så för mig vid längre perioder .
    Tenderar att varva ätstörning med sömnproblem och självskador, alltid något av det (eller allt på en gång).

• Alle1999

I natt sov jag 4 timmar, är det farligt? det här var första gången jag har sovit så lite, jag är 14 år. Kan det vara farligt att sova 4 timmar en enstaka natt

• Gastkramaren

Jag la mig lite efter 00.00 inatt och lyckades inte somna förrän strax innan 3.00. Klockan ringde 6.40 och ställde sedan om den till 7.30 så det blir max 5 timmar sömn inatt. 

Känner mig inte speciellt trött nu men hoppas jag är det ikväll så jag somnar enklare då..! ^^

• Anonym (piggelin)

Jag sover mellan 3-5 timmar/ natt, tror inte jag behöver mer sömn. Ställer aldrig en väckarklocka utan vaknar av mig själv. Mår alldeles utmärkt och har massor av energi. Tittar på tv och läser innan jag somnar. Läste någonstans att vissa människor sover mer "effektivt" och behöver därför sova färre timmar. Tror att det är så för mig!

• Fobiker

Jag "klarar" mig en arbetsvecka på 3-4 timmars sömn per natt, ibland mindre. Men det är knappast optimalt. Man blir seg i huvudet och mår allmänt pyton efter bara några dagar. Känns som att det går åt minst dubbelt så mycket energi för att göra det man skall göra. 5-6 timmar går bättre, men optimalt för mig är runt 7 timmar, då känner jag mig utvilad.

Att sova för lite någon enstaka natt emellanåt gör inte så mycket. Men i längden är det helt klart inte hälsosamt att få för lite sömn.     

• Anonym (ensamstående)

Nu med användande av Propovan så lyckas jag sova några fler timmar men det blir bara strax över 5 timmar sammanhängande. Effekten av medicinen ska sitta i 8 timmer vilket gör att jag försöker lägga mig vid 22-22.30 tiden och sover då till 04 för att sedan vakna och somna om om vartannat fram till 6 tiden då jag kliver upp. När jag kliver upp så känns det som effekten fortfarande sitter i och jag är väldigt seg.

Svar på tråden Ni som sover 3-4 timmar per natt, finns ni?