• Äldre 18 Sep 10:11
    13558 visningar
    17 svar
    17
    13558

    Metalldetektor

    Hej!

    Ska snart flyga för femte gången i mitt liv och är lika nervös varje gång.
    Dock kommer jag aldrig igenom säkerhetskontrollen utan att det piper.
    Någon som har samma bekymmer eller vet vad det kan bero på?

  • Svar på tråden Metalldetektor
  • Äldre 18 Sep 10:24
    #1

    Skärp, smycken, nycklar, knappar är sånt som kan pipa. Dock tycker inte jag att det är hela världen om det piper, har du inget som är farligt får du ju raskt gå vidare sen.

  • Äldre 18 Sep 10:27
    #2

    Plockar du alltid av dig allt då? Saker man lätt kan glömma är bälte och smycken. Mina vigselringar har aldrig registrerats men har man lite fler och större smycken märks det. Även vissa skor ger utslag, ta av dig skorna (på vissa flygplatser är det ett krav, andra är mer släpphänta). Se till att tömma fickorna helt. 

    Lite slump verkar det vara. Flera gånger har jag varit med om att man kommer igenom utan problem på en eller två flygplatser men den tredje tjuter för något, tex skorna. Detta alltså på samma resa så jag haft exakt samma kläder på mig. 

  • Äldre 18 Sep 10:52
    #3

    Ja jag kommer aldrig igenom utan att det tjuter och det kommer en kvinnlig vakt och kroppsvisiterar mig. Jag har kommit fram till att det beror på att jag använder bygelBH. Kanske samma för dig TS?

  • Äldre 19 Sep 11:41
    #4

    Smycken och piercings ska det inte reagera på?
    Skor är oftast converse och de brukar åka av.
    Bygel bh har väl alla? :S

    Visst, det kanske inte är en så stor grej men jag gillar inte när det piper.
    Folk blir nyfikna, står och stirrar och så kommer det fram en vakt och bokstavligen har händerna överallt!

  • Äldre 19 Sep 11:47
    #5
    MissLindiz skrev 2012-09-19 11:41:03 följande:
    Smycken och piercings ska det inte reagera på?
    Skor är oftast converse och de brukar åka av.
    Bygel bh har väl alla? :S

    Visst, det kanske inte är en så stor grej men jag gillar inte när det piper.
    Folk blir nyfikna, står och stirrar och så kommer det fram en vakt och bokstavligen har händerna överallt!
    Den reagerar på metall. Vissa är detektorer är känsligare än andra och kan reagera på mindre föremål. Självklart kan smycken märkas, apparaten vet ju inte om det är ett armband eller en kniv.

    Jag tror inte folk blir nyfikna. Det har då jag aldrig upplevt och jag har heller aldrig reagerat på om de framför mig blivit visiterade. Enda gången jag reagerat var när mannen framför mig, som tydligen var diplomat, visade sig ha en liten kniv i väskan vilket syntes på röntgen. Eftersom han var diplomat kunde de inte tvinga honom att öppna väskan och det blev ett stort ståhej med en massa folk som kom dit.

    Om du tycker at tdet är jobbigt får du se till att plocka av allt. Lägg smyckena i väskan innan du kommer till kontrollen, ta av bältet, välj en mjuk BH den dagen och ta av skorna. Det borde inte pipa då, men man vet ju aldrig. Är det en känslig detektor skulle den kunna pipa för byxknappen och den är ju svår att plocka bort
  • Äldre 19 Sep 11:59
    #6
    MissLindiz skrev 2012-09-19 11:41:03 följande:
    Smycken och piercings ska det inte reagera på?
    Skor är oftast converse och de brukar åka av.
    Bygel bh har väl alla? :S

    Visst, det kanske inte är en så stor grej men jag gillar inte när det piper.
    Folk blir nyfikna, står och stirrar och så kommer det fram en vakt och bokstavligen har händerna överallt!
    Ja just så känner jag med, jobbigt och pinsamt att stå där den där minuten när alla undrar om man är en terrorist typ.
    När det gäller bygelbh så tror jag att det KAN ha att göra med hur stor byst man har (ju större byst ju större bygel) och jag har g-kupa så det vore konstigt om den inte pep då egentligen Obestämd
    Minns att jag vid ett tillfälle blev tillfrågad om jag hade bygelbh och när jag svarade ja (ja det har väl alla efter 80-talet känns det som) så skickade dom iväg mig fort och återgick till arbetet.
    Skorna, varför skulle det vara metall i dom?
  • Äldre 19 Sep 12:06
    #7
    Insanejane77 skrev 2012-09-19 11:59:39 följande:
    Skorna, varför skulle det vara metall i dom?
    Jag hade ett par skor som det uppenbarligen var en metalskena innuti sulan på. De pep alltid om jag glömde ta av dem och när jag visiterades gav deras handdetektor alltid utslag när de drog över sulan. Så det var bara att ta av skorna och skicka dem genom röntgen. 

    Det var ett par helt vanliga skor och de kändes inte ovanligt stela eller så. På flygplatspersonalen verkade det som att det är ganska vanligt. 
  • Äldre 19 Sep 12:17
    #8
    stickkontakt skrev 2012-09-19 12:06:07 följande:
    Jag hade ett par skor som det uppenbarligen var en metalskena innuti sulan på. De pep alltid om jag glömde ta av dem och när jag visiterades gav deras handdetektor alltid utslag när de drog över sulan. Så det var bara att ta av skorna och skicka dem genom röntgen. 

    Det var ett par helt vanliga skor och de kändes inte ovanligt stela eller så. På flygplatspersonalen verkade det som att det är ganska vanligt. 
    Hade jag ingen aning om! Jag tänkte att den enda metall jag kan komma på i skorna är öljetterna för skosnöret men där ser man! Tack för infon :)
  • Äldre 19 Sep 12:57
    #9

    Finns inte en chans i världen att man orkar ta av alla smycken och örhängen innan kontroll.
    Har piercingar som dessutom inte är det enklaste att bara ta ut och sätta tillbaka..

    Bh utan bygel är det inte prat om då jag har en 75D/70E kupa.
    Kan det vara så enkelt att ju större kupa desto mer metall och enklare till att ge utslag?

  • Äldre 19 Sep 14:42
    #10

    Min dotter (7 år, utan BH ) piper det alltid om när hon har jeans på sig, fast det har aldrig pipit om mina jeans. Jag undrar om det kan vara olika sorters metall i knapparna.

    Visserligen har jag hört från någorlunda säkra källor att metalldetektorerna ska pipa ibland lite slumpmässigt för att personalen ska hålla sig alerta Men det verkar ju konstigt om det alltid slumpade sig så att de piper just när du (och min dotter) går igenom...

  • Äldre 19 Sep 21:36
    #11

    Har aldrig kommit på tanken att det skulle vara pinsamt om det piper när man går igenom men å andra sidan inte heller tänkt att någon skulle vara en terrorist bara för att de blir kontrollerade.

    Det pep om mig några gånger i somras när jag flög och jag är säker på att jag inte hade något i metall på mig. Jag undrar om det inte bara är en slump ibland, att de kontrollerar var 100:e person som passerar eller något sådant.

  • Äldre 19 Sep 21:49
    #12

    Min man piper det alltid för sen han opererade in en skruv, platta och annat jox i kroppen. De är ju av titan, trodde inte de skulle tjuta men ibland tjuter det även när han går ut (och in) ur butiker

  • Äldre 19 Sep 22:27
    #13
    xolma skrev 2012-09-19 21:36:48 följande:
    Har aldrig kommit på tanken att det skulle vara pinsamt om det piper när man går igenom men å andra sidan inte heller tänkt att någon skulle vara en terrorist bara för att de blir kontrollerade.

    Det pep om mig några gånger i somras när jag flög och jag är säker på att jag inte hade något i metall på mig. Jag undrar om det inte bara är en slump ibland, att de kontrollerar var 100:e person som passerar eller något sådant.
    Nja kanske inte pinsamt men jag tycker det är en jobbig känsla när 50 personerna i kön plötsligt stirrar på mig samtidigt- Pinsamt var fel ord.
  • Äldre 20 Sep 08:44
    #14

    Insanejane77 - Det kan jag mer förstå, man vet ju att alla tycker att de där köerna är tråkiga!

  • Looloo­97
    Äldre 20 Sep 09:27
    #15

    Fast om det är 5:e gången du ska flyga så har det bara pipit 4 ggr?  Det behöver inte betyda att det ska pipa den här gången Flört
    Ingen bryr sig att det piper även om det känns som det, tro mig! Det är bara det att när man står i kön så finns inget annat att göra än att titta på folket som också köar och då känns det ju som om alla blåstirrar på en när man går igenom.
    Jag lyckas oftast  komma igenom utan pip, men vissa detektorer är känsligare. Har man heltäckande skor eller stövlar får man alltid ta av dom om det är mycket folk i kön just för att undvika att det ska pipa eftersom dom inte har tid att gå över alla.
    Ta av bälte, klocka och töm fickorna på mynt och nycklar mm. ta även av eventuell kofta eller fleecejacka och sjalar eller scarfes. Vigselringar och örhängen tar man ju aldrig av dom brukar inte pipa heller.

    Sen går du igenom rakryggad och skit i om det piper för det är ingen som bryr sig Skrattande 

  • Äldre 25 Dec 22:22
    #16

    Hej

    Jag har ett knäskydd som det pep om i USA men inte pipit om sen dess. Men de sista 4gng har det alltid pipit! Pga glittrig tröja, stövlar osv. Den sista gången kände jag det gör inget om det piper. Men då pep det och mitt självfötroende krossades av en stor sten (det var i london på hitro) pga min glittriga tröja jag fick gå in i en maskin och då såg man att det var markerat på det glittriga området sä jag kunde gå vidare. Men sen dess har jag en stor sten i mitt huvud, magen, hjärtat varje gång jag tänker på säkerhets kontroller. Det är väl bra att de ser till att det inte händer något men jag hatar de just när jag får vika av till sidan. Ska flyga nu på sportlovet till Las Vegas och mellanlandar i Chicago. Har blivit så här nu : ha jeans med inga knappar och behöver inget skärp. Ha en svart t-shirt (kort ärmad eller långärmad) och om jag inte har gymnastik skor släng de i lådan och allt annat förutom kläderna såklart. Men har ändå en sån där krossad känsla och vet inte hur jag ska bli av med den, är jätte rädd för säkerhetskontroller!

    Det var allt från Lolipop

  • Thu 3 Oct 2019 19:48
    #17

    Jag har gått igenom säkerhetskontroll i badahorts, t-shirt och flippflopp och det har pipit.

    När de undersökte mig med liten metalldetektor så gjorde det utslag hela tiden. Blev en massa krångel och de frågade till exempel om jag hade metalldelar inopererade efter skador tex men det har jag inte så.... jag hade ingenting av metall på mig....

    måste varit urkass utrustning de hade eller nått.

    Jag menar det första pipet kunde ju varit stockkontroll så det betydde ju ingenting men när den lilla metalldetektorn gjorde utslag överallt så undrar man ju.... de testade med olika apparater också så det var inte att just den de använde var trasig utan i så fall alla de hade...

Svar på tråden Metalldetektor