• Anonym (Fundersam)

Hur skall man göra?

Har en dotter som föddes i Januari i år och hennes far har inte varit närvarande från början utan han träffade henne första gången vid 3-4månaders ålder. och nu har han träffat henne lite mera på senare tid, ammar fortfarande. Hur skall man göra med boende, vårdnad? han tjatar och tjatar om delad vårdnad. vet inte vad jag skall ta mig till?  Jag känner att han stressar mig, tror att de bara är att lämna bort henne hur som helst till honom. att han minnsan har rätt mm. (Och jag vet att han har rätt till att träffa henne och tvärtom vilket han gör 2-3 ggr i veckan, nekar honom inte umgänge, men vet inte hur man bäst lägger upp sånt. vill ha lite alternativ vilket är bäst för barnet.)

• Svar på tråden Hur skall man göra?
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Jag tror att du ska låta honom träffa henne så ofta han kan och vill, men än är hon för liten att bo hos honom på halvtid. Det kan inte bli aktuellt förrän du slutat amma henne.
    För att slippa tjat och osämja kring detta kanske ni båda skulle ta några samtal med familjesidan på Socialtjänsten där de kan hjälpa er hur den delade vårdnaden kan se ut i praktiken och de också kan tala om exakt vilka rättigheter och skyldigheter ni har som föräldrar. Helt enkelt hur man ska tolka reglerna om delad vårdnad i ert fall.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Hur skall man göra?