• Svar på tråden narkoman
  • Anonym
    chelios skrev 2012-09-19 09:01:28 följande:
    En narkoman är i mina ögon en som är fast i en blandmissbruk.
    En som inte får hjälp från vården den så desperat behöver, en som trakasseras av polisen, en som sakta tar död på sig med droger för att leva en dag till.

Resultatet av vår inhumana och ansvarslösa narkotikapolitik, varje en av dom är en SKAM för oss, att vi inte kan hjälpa folk ens när dom ber om det och dömer dom till en smärtsam död i utanförskap och misär !

Smärtstillande och alkohol då eller? :P
  • chelios
    Anonym skrev 2012-09-19 09:10:09 följande:
    Smärtstillande och alkohol då eller? :P
    Jag tror att smärtstillande fallen under läkemedelsmissbruk och inte narkomani om jag nu ska vara sånt.
    Fast detta kan man dela upp i två läger, läkemedelsmissbrukare är en sån som fastnar på läkarens ordinationer, dom flesta mediciner är kraftigt beroende framkallande. 
    Sen har vi narkomaner eller ska vi säga blandmissbrukare då jag inte är så förtjust i det där ordet som knaprar alla droger dom kommer i kontakt med diverse benzo och opioider inkluderat.

• Anonym
    chelios skrev 2012-09-19 09:15:01 följande:
    Jag tror att smärtstillande fallen under läkemedelsmissbruk och inte narkomani om jag nu ska vara sånt.
    Fast detta kan man dela upp i två läger, läkemedelsmissbrukare är en sån som fastnar på läkarens ordinationer, dom flesta mediciner är kraftigt beroende framkallande. 
    Sen har vi narkomaner eller ska vi säga blandmissbrukare då jag inte är så förtjust i det där ordet som knaprar alla droger dom kommer i kontakt med diverse benzo och opioider inkluderat.

Ska väl inte bli mer offtopic men blandmissbruk är när du missbrukar fler än en substans, läkemedel (exempelvis benzo) och alkohol är substanser.
    Fast i teorin så kan man ju säga blandmissbruk till spelmissbruk och sexmissbruk också... då är det dock en konstig narkoman :P
  • chelios
    Anonym skrev 2012-09-19 09:23:08 följande:
    Ska väl inte bli mer offtopic men blandmissbruk är när du missbrukar fler än en substans, läkemedel (exempelvis benzo) och alkohol är substanser.
    Fast i teorin så kan man ju säga blandmissbruk till spelmissbruk och sexmissbruk också... då är det dock en konstig narkoman :P

Du är då ingen knarkoman nej

Frågan var dock av den personliga synen och jag har svårt att se narkoman i en som sköljer ner piller med sprit.
    missbrukare absolut men ingen knarkoman.
  • Anonym
    chelios skrev 2012-09-19 09:27:50 följande:

Du är då ingen knarkoman nej

Frågan var dock av den personliga synen och jag har svårt att se narkoman i en som sköljer ner piller med sprit.
    missbrukare absolut men ingen knarkoman.
    Inte jag heller... men däremot som en blandmissbrukare Flört
  • Petrol

Någon med ett fysiskt, men jag vill eventuellt även räkna in psykiskt beroende av narkotika.

• Anonym (Narkoman)

Är självfallet någon som är beroende av narkotikaklassade substanser.

• Anonym (anhörig)
    chelios skrev 2012-09-19 09:01:28 följande:
    En narkoman är i mina ögon en som är fast i en blandmissbruk.
    En som inte får hjälp från vården den så desperat behöver, en som trakasseras av polisen, en som sakta tar död på sig med droger för att leva en dag till.

Resultatet av vår inhumana och ansvarslösa narkotikapolitik, varje en av dom är en SKAM för oss, att vi inte kan hjälpa folk ens när dom ber om det och dömer dom till en smärtsam död i utanförskap och misär !

Håller med.
  • Anonym (anhörig)
    Anonym skrev 2012-09-19 01:31:48 följande:
    Jag kommer använda ett rakt och burdust språk.
    "Det beror på hur långt huvudet är upp i arslet"
    Är huvudet ur, så inser man väldigt snabbt att de allra flesta som konsumerar narkotika.
    Att dom är vanliga människor utan det minsta problem i sin tillvaro och kommer aldrig få det heller.

Är huvudet en bra bit upp, ja då är det precis tvärtom påstår dessa.
    Fast än alla fakta pekar på att dom har fel.
    Men deras åsikt går inte ändras på det är deras åsikt och den kan inte någon ändra på.
    Inte heller kan dom förklara sina åsikter utan att berätta massa anekdoter som är helt ointressanta för faktumet att det är få som får problem med narkotika.

Och ja, givetvis kommer en del få problem med narkotika, men problemet kring narkotika är större kring förbudet som skapar problem.
    Förstår vad du menar. De flesta har väl testat på narkotika. Alla använder droger i någon form (alkohol, mediciner, nikotin). De flesta klarar detta bra. Och sen vad det kommer till drogpolitiken kan man ju diskutera fram och tillbaka vad som skadar mest, drogen eller att hamna i utanförskapet och allt det innebär? Heroin är ju rent medicinskt en väldigt "ren" drog, som i rätt doser inte ger så mycket skador på kroppen. Det som skadar är ju beroendet och vad beroendet tvingar narkomanen till, kriminalitet, prostitution, hemlöshet etc.
  • Anonym
    Anonym (anhörig) skrev 2012-09-25 09:36:02 följande:
    Förstår vad du menar. De flesta har väl testat på narkotika. Alla använder droger i någon form (alkohol, mediciner, nikotin). De flesta klarar detta bra. Och sen vad det kommer till drogpolitiken kan man ju diskutera fram och tillbaka vad som skadar mest, drogen eller att hamna i utanförskapet och allt det innebär? Heroin är ju rent medicinskt en väldigt "ren" drog, som i rätt doser inte ger så mycket skador på kroppen. Det som skadar är ju beroendet och vad beroendet tvingar narkomanen till, kriminalitet, prostitution, hemlöshet etc.
    En parantes om hemlöshet. Det som tvingar en människa att bli hemlös är väl myndigheter som vill tvångsflytta dessa människor. Att personen inte vill lämna sina rötter borde väl beaktas i den utsatta situationen.
  • Anonym (anhörig)
    Anonym skrev 2012-09-26 15:50:23 följande:
    En parantes om hemlöshet. Det som tvingar en människa att bli hemlös är väl myndigheter som vill tvångsflytta dessa människor. Att personen inte vill lämna sina rötter borde väl beaktas i den utsatta situationen.
    Hur då tvångsförflyttas, menar du?
  • Anonym
    Anonym (anhörig) skrev 2012-09-27 11:44:26 följande:
    Hur då tvångsförflyttas, menar du?
    -"vi kan ge dig en bostad i grannkommunen, eller i slummen..."
    Alltså i enlighet med lagen att alla medborgare måste ha bostad.
    När de inte vill flytta från sin trygghet så förblir de hemlösa :(
  • Anonym (anhörig)

Jag visste inte att de skickas iväg till andra kommuner. Går andra kommuner med på¨det? Då hamnar ju de ju på deras soc..?

• Anonym
    Anonym (anhörig) skrev 2012-10-01 10:24:29 följande:
    Jag visste inte att de skickas iväg till andra kommuner. Går andra kommuner med på¨det? Då hamnar ju de ju på deras soc..?
    ..inte populära kommuner, nej.
Svar på tråden narkoman