• hellokill3r

Bra lekar/leksaker till snart 3åring? Har inga leksaker...

Alla leksaker främjar lärande på alla sätt. Ger du henne en leksaksbil lär hon sig om fysiklagarna (hjul kan rulla, varför? Hur långt kan den rulla? Hur långt kan den stora bilen rulla i jämförelse med den lilla bilen om jag skjutsar på den? Varför blir det skillnad?) och vips får hon grundläggande kunskaper om typ gravitation och luftmotståbd och lär sig beräkna avstånd osv.. Var inte så överdriven med att saker ska vara uttalat pedagogiska, lek i sig är lärande för barn, det är deras sätt att upptäcka världen. Lycka till!

• hellokill3r
    gunghäst skrev 2012-09-19 07:32:03 följande:
    Nej, jag är inte överdriven, förstod att det lät så, jag såg det själv när jag läste efter inlägget var skickat. Men jag vill ha något som hon kan leka med en stund. Vi har ett antal bilar också, men det är inget som hon sitter och leker med liksom. Hon kör en ett varv, sen är det klart.

Jag gav bilar som ett exempel. Det lättaste är ju att fråga henne vad hon vill ha för leksaker och sen skaffa det.
  • hellokill3r
    gunghäst skrev 2012-09-19 07:35:00 följande:
    Jaaa, pysselsaker vill vi ha.

Stimulera fantasin...det vill jag verkligen, men jag vet inte hur jag ska göra. Det är den bittra verkligheten.

Hon har inget tålamod. Kan hon inte klippa med en sax blir hon vansinnig och vill inte mer. Hon vill ofta att jag ska göra sakerna. Har vi lera, vill hon att jag ska bygga något. Vill helst att jag ska rita och hon titta.

Jag är inget bra på det här, jag önskar hon kunde "få" mer fantasi och mer pysseltålamod, men jag är inte nån särskilt bra pedagog och jag vet int ehur jag ska göra. Jag vill inte ALLTID sitta med och pyssla åt henne, jag vill att hon ska kunna uppslukas av något själv. Men det gör hon inte.      

Det är hon nog lite ung för fortfarande..
  • hellokill3r
    gunghäst skrev 2012-09-19 07:38:26 följande:
    Det vet hon nog dessvärre inte.

Men om hon snart är tre år tänkte jag? De flesta barn brukar ju ha vissa saker de gillar på förskolan/hemma hos andra och brukar vara snabba på att peka ut saker i butik mm.. Men att leka ensam och uppslukas av en lek själv det är hon antagligen för liten för, barn i den där åldern leker helst inte med leksaker ensamma, utan nu börjar också alla rollekar (mamma pappa barn, affär, frisör, etc) och då måste man ju vara flera..
Svar på tråden Bra lekar/leksaker till snart 3åring? Har inga leksaker...