• Nytthopp

    Orolig.

    Vet ej riktigt hur jag ska formulera ärendet men ska härmed göra ett försök. Det gäller min dotter som är 5 år och har precis börjat i förskoleklass. Vi (jag och pappan) var på utvecklingssamtal här om dagen varifrån mina tankar härstammar tillsammans med en bakomliggande oro för min dotters psykiska hälsa..

    För att bättre kunna beskriva min oro tänkte jag berätta vad som ligger till grund för denna. Det är nämligen så att jag och fadern gick skilda vägar för snart 4 år sedan. Vårt förhållande var stormigt och tog sig ibland våldsamma vändningar framförallt då jag som kvinna försatts i underläge dels genom (mest) psykiska samt (ibland) fysiska påhopp. Tillvägagångssättet för den här separationen var allt annat än chysst vilket gett mig mycket att arbeta med på det personliga planet. Tror aldrig jag gavs en ordentlig chans att bearbeta situationen då den nuvarande sambon i princip flyttat in i mitt gamla hem utan att jag hunnit flytta ut samt att det framdagades att hon redan var gravid några månader efter min och pappans separation. Då jag behövt all min kraft till att återupprätta ett normalt liv för mig själv, har jag inte haft ork till att genomföra en rättslig process av det som hänt. Under diverse hot och andra påhopp har jag ansett saken vara lugnast ur, min dotters synpunkt, att försöka komma överens med fadern ändå. Min dotter lever i dagsläget med två nya syskon hos sin pappa. Då dottern är hos mig har hon sällskap av mig och min sambo.

    Barnet har hitills gått på dagis varannan vecka på olika orter, vilket har gått bra. Jag har under ett flertal tillfällen haft möten med förskollärare för att för att kunna uppmärksamma minsta tecken på avvikande beteende. Till min stora lättnad har min dotter klarat detta "dubbel" liv alldeles utmärkt. 
    Då det från första början var tänkt att barnet skulle få gå i skola på den ort, där vi (jag och pappan) från början bodde ihop, har jag trots många invändningar från familj och vänner låtit mitt barn börja i skola på denna ort. Även här har jag haft ett tufft beslut då jag själv bor på annan ort och har lång resväg till barnets tillhälle. Fadern har under inga omständigheter varit beredd på att diskutera några andra förslag än genom en svidande kamp i rätten. Han säger att jag får skylla mig själv eftersom jag inte har tagit ställning tidigare! (Då han samtidigt har hotat mig om jag skulle ha gjort det).

    Om vi nu återgår till det som hände under utvecklingssamtalet här om dagen, som ju är det egentliga problemet, så har det visat sig att min dotter har väldigt svårt att koncentrera sig i skolan. Hon har sedan hon börjat bo mer hos sin fader, ringt till mig (ett flertal gånger) och varit ledsen och gett uttryck för att hon inte trivs hos sin pappa och att hon hellre skulle vilja bo hos mig. Jag har varit i kontakt med familjerätten angående detta och de anser att barnet är för litet för att kunna förmedla sin vilja till fullo. Samtidigt säger pappan att den här längtan efter att dottern vill bo hos mig beror på att de ger henne ett större ansvar (än vad jag gör) samt att hon tycker det är jobbigt att kämpa om uppmärksamheten med sina syskon och att min dotter enligt pappans utsago lever i en regelfri tillvaro hemma hos mig där hon i princip får göra precis som hon vill. Visst kan kraven från pappans nya familj kännas jobbiga för min dotter men att hon skulle leva kravlöst hemma hos mig är enligt mig, inte förenligt med verkligheten. Det handlar snarare om att min dotter som trots allt bara är fem år, har svårt att formulera varför hon trivs bättre hemma hos mig, då hennes pappa frågat henne om detta. Med tanke på det förflutna finns en viss oro gällande faderns maktmissbruk och brister i konflikthantering som jag tror mer utgör grund för en generell oro, för min egen oro. Om det är sådana tankar (familjemässigt) som får min dotter att vara okoncentrerad i skolan eller om det bara är en omognadsfas hon går igenom, det vet jag ju inte. Men med anledning av detta skulle jag vara tacksam för tips om hur man kan göra för att lösa situationen om det nu skulle visa sig att min dotters koncentrationsförmågan inte har med omognad att göra. Samtidigt är jag rädd för att jag ska föra över min oro till min dotter vilket jag ju såklart absolut inte vill. Därmed vore jag tacksam för förslag för hur jag på bästa sätt hanterar min egen oro för den uppkomna situationen.

  • Svar på tråden Orolig.
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    På din beskrivning låter det som om pappan med olika påtryckningsmetoder vinner de diskussioner ni har om dottern.
    Det jag kan säga generellt är att en man som använder fysiskt våld mot den kvinna han bor med sannolikt kommer att fortsätta med det och därför ska du skatta dig lycklig att du kommit ifrån honom.
    Det är också lätt att förstå din oro för dottern eftersom hon fortsätter att leva med honom, åtminstone hälften av tiden.
    Som jag förstår det har du accepterat att dottern bor hos pappa hälften av tiden, vilket han ju har rätt till. Att hon går i skola där han bor är ju opraktiskt för dig och betyder att du får mer besvär med att hålla kontakten med henne.
    Nu när du inte längre står under hans direkta inflytande och riskerar att bli slagen om du går emot honom tycker jag att du ska ta upp den problematiken i familjerätten och verkligen se till att han inte får ta över mer än som lagen föreskriver.
    Om du tycker att din dotter på något sätt far illa när hon är hos honom har du  också skyldighet att anmäla det till socialtjänsten.
    Dotterns telefonsamtal är svåra att bedöma och kan naturligtvis betyda att hon längtar efter dig när hon är där, men behöver inte betyda att hon far illa. Det viktiga är att du stöttar henne i att hon är hos dig varannan vecka och hos pappa varannan vecka och att det är ok att ringa till den hon inte är hos. Försök att inte dra med henne i din oro för det är något som lätt kan orsaka problem för barn.
    Försök att ha mycket kommunikation med pappa utan att anklaga och utan att ge efter för påtryckningar. Ta i så fall hjälp av familjerätten.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Orolig.