Inlägg från: barnpsykologen margit |Visa alla inlägg
  • barnpsykologen margit

Orolig.

Hej!
    På din beskrivning låter det som om pappan med olika påtryckningsmetoder vinner de diskussioner ni har om dottern.
    Det jag kan säga generellt är att en man som använder fysiskt våld mot den kvinna han bor med sannolikt kommer att fortsätta med det och därför ska du skatta dig lycklig att du kommit ifrån honom.
    Det är också lätt att förstå din oro för dottern eftersom hon fortsätter att leva med honom, åtminstone hälften av tiden.
    Som jag förstår det har du accepterat att dottern bor hos pappa hälften av tiden, vilket han ju har rätt till. Att hon går i skola där han bor är ju opraktiskt för dig och betyder att du får mer besvär med att hålla kontakten med henne.
    Nu när du inte längre står under hans direkta inflytande och riskerar att bli slagen om du går emot honom tycker jag att du ska ta upp den problematiken i familjerätten och verkligen se till att han inte får ta över mer än som lagen föreskriver.
    Om du tycker att din dotter på något sätt far illa när hon är hos honom har du  också skyldighet att anmäla det till socialtjänsten.
    Dotterns telefonsamtal är svåra att bedöma och kan naturligtvis betyda att hon längtar efter dig när hon är där, men behöver inte betyda att hon far illa. Det viktiga är att du stöttar henne i att hon är hos dig varannan vecka och hos pappa varannan vecka och att det är ok att ringa till den hon inte är hos. Försök att inte dra med henne i din oro för det är något som lätt kan orsaka problem för barn.
    Försök att ha mycket kommunikation med pappa utan att anklaga och utan att ge efter för påtryckningar. Ta i så fall hjälp av familjerätten.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Orolig.