• Anonym (OriginalNamnet)

Åh, vad ni som byter namn till nåt "finare" är töntiga..

Är det epidemi på namnbyten numera när folk gifter sig? Vet inte länge hur många i bekantskapskretsen och på jobbet som överger sina efternamn och hittar på nåt nytt "finare" efternamn. Ni är så extremt töntiga och kommer alltid vara dom nollor ni var från början. Det kan inget fejkat efternamn ändra på.

Vad tycker ni andra?

Visst det är ett fritt land så klart, men det här är i mina kretsar ett sätt att skaffa sig ett statusnamn så mindre vetande inte fattar att personen med bytt namn inte kommer från nån fin släkt från början utan egentligen heter typ Andersson, Svensson, Johansson etc. 

• Svar på tråden Åh, vad ni som byter namn till nåt "finare" är töntiga..
  • Anonym (nytt namn)

Vi bytte båda namn när vi gifte oss till ett som vi "hittat på". Jag får ofta komplimanger för namnet och många frågar om det så jag är väldigt nöjd. Har dock aldrig funderat över att någon skulle tro att vi bytte för att verka finare än vi egentligen är. VI bytte för att vi båda kände att vi ville starta något nytt. Jag ville inte bli en del i hans släkt via namnet och han kunde väl tänka sig att byta till mitt men fck dåligt samvete gentemot sin släkt så vi valde något helt nytt och det var helt rätt för oss.

• Anonym
    Madeleine Louise skrev 2012-09-19 16:39:02 följande:
    Vad menar du med ett finare namn? 
    Man får inte byta till adelsefternamn..

Och jag tvivlar på att folk skapar ett nytt efternamn med motiveringen "vi vill bli populär" eller "mitt namn var så fult". Ditt inlägg skriker om avundsjuka och det verkar som att DU tycker det är "finare" namn, inte de som bytt till namnen.

Nej men många hittar på "egna" adelsnamn. Asfåniga sådana i samma stuk som herr och fru Kloppfenstråhle när dom typ hette Persson innan. Silfver och sådant fluff som ingen i deras släkt hetat över huvud taget - DET är väldigt töntigt. En känd bloggare heter Löwengrip. den som tejpade ihop det namnet vet nog inte vad löwen betyder och inte vad en grip är. Tårta på tårta och rätt fjantigt när man heter ett typiskt svennebanannamn innan. Ta ett släktnamn eller ngt men lägg ner krulleduttfasonerna liksom. Påhittade adelsnamn låter ofta just påhittade och man framstår bara som extremt fjantig..

Och nej, jag är inte avundsjuk. Jag gillar mitt namn och skulle inte byta det mot bernadotte ens...  
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-19 17:57:25 följande:
    Äh man gör väl som man vill. Jag har ett väldigt ovanligt efternamn,gifte mig till ett ovanligt efternamn och tog tillbaka mitt vid skilsmässan.Har lite svårt att kunna se mig själv med ett sson namn,men inte för jag tycker att mitt är finare utan det skulle kännas skumt.

Är väl lika illa i sådana fall där föräldrar hittar på alla möjliga förnamn till sina barn för att dom ska vara unika. 

Japp det är precis lika illa. Det är lite som att de antar att ungen aldrig kommer bli unik eller uppseendeväckande av sig själv så de måste döpa denne till ngt riktigt lustigt som stackarn kommer att få bokstavera enda in i döden. Om man gift sig till ett namn är det skillnad, det handlar inte tråden om.
  • Emmi27

Vi ska byta till af Svennestierna. Lite lagom så där Nej men på riktigt, är det så vanligt? Adelsnamn kan man vad jag vet inte bara ta. Däremot kan man köpa sig en titel om man tycker det är kul.

• Anonym
    Anonym (Von Anka) skrev 2012-09-19 15:50:59 följande:
    Jepp jag håller med, hade en granne som hade gjort det mest löjliga namnet ever för att det skulle låta lite 'finare' vill inte skriva ut hela men det började på Silver

Silverstolpe?
  • Anonym
    Emmi27 skrev 2012-09-19 18:13:35 följande:
    Vi ska byta till af Svennestierna. Lite lagom så där Nej men på riktigt, är det så vanligt? Adelsnamn kan man vad jag vet inte bara ta. Däremot kan man köpa sig en titel om man tycker det är kul.

Inte befintliga adelsnamn, påhittade sådana av människor som inte är så historiskt eller språkigt begåvade ;) De tar lite "fiiina" ord så som Gyllen- och Silfver- osv och hoppas att det ska låta adligt. Grejen är väl bara att de som ens intresserar sig för sådant oftast har koll på historia och vet vilka som är fejk (dvs om de inte avslöjar sig med så fjantiga namn att det bara lyser påhittat om dom).
  • Anonym (Jenna)

Har vänner som bytte till "ett fint gammalt släktnamn som ingen annan heter"... Skitlöjligt!! Både de, hans föräldrar och ett syskon till honom med make gjorde det. Namnet som är ett relativt vanligt danskt efternamn, det är inte jättefint. Jag skulle aldrig byta bort min makes namn sådär!

• Sthlmtjej24
    Anonym skrev 2012-09-19 17:27:51 följande:
    Vi kommer antagligen ta ett nytt namn den dag vi gifter oss. Anledningen är att sambon har ett efternamn med lätt omöjlig stavning och mitt förnamn är även det svårstavat. Jobbigt att behöva bokstavera varenda gång man vill hänga undan ett plagg i en affär...

Mitt efternamn har jag eftersom min mamma var gift när jag föddes. För några år sen gick vi igenom upphävande-av-faderskapsprocessen och sen dess känner jag mig inte riktigt bekväm med mitt efternamn.

Det efternamn vi såsmåningom tar kommer vara "normalt" och lättstavat. Hade sambon hetat Svensson skulle jag med glädje tagit hans namn men tyvärr är det ju inte så...
    Angående att hänga undan kläder så kan jag tipsa om att hänga undan i "falskt" namn. Det gör jag alltid. Lundberg är riktigt bra!
  • SupersurasunkSara
    Anonym (OriginalNamnet) skrev 2012-09-19 16:35:17 följande:

Har inte du/ni rätt att återgå till ditt namn som ogift om ni vill?
    Jo, det kanske vi kan. Bara 5-6 st som heter det i Sverige tror jag. Men jag känner mig inte så hemma med det namnet längre..
  • Emmi27
    Anonym skrev 2012-09-19 18:22:59 följande:

Inte befintliga adelsnamn, påhittade sådana av människor som inte är så historiskt eller språkigt begåvade ;) De tar lite "fiiina" ord så som Gyllen- och Silfver- osv och hoppas att det ska låta adligt. Grejen är väl bara att de som ens intresserar sig för sådant oftast har koll på historia och vet vilka som är fejk (dvs om de inte avslöjar sig med så fjantiga namn att det bara lyser påhittat om dom).
    Det som är lite dumt med påhittade namn är ju också att de lär ofta få frågor om det eftersom det inte är så vanligt att heta typ Gyllenfjomp och då kommer det ju ändå fram att det är påhittat. Kom på nu att min pappa hade nån kollega som bytte till Gyllenstierna eller liknande och han tyckte det var så jäkla töntigt

Det kanske är jättetråkigt att heta Svensson eller liknande men att byta till nåt som uppenbart låter tjusigt bara för att, förstår inte jag mig på iaf.

Jag kommer ha ett påhittat efternamn sen när jag och sambon gift oss. Alltså ett namn som jag tror att det var hans mormor och morfar som hittade på av nån anledning, de hette Johansson. Och namnet de bytte till är det bara den familjen som heter, och så vi ingifta damer då. Som tur är är det inget fjantigt wannabe namn, hade nog känts lite pinsamt haha
Svar på tråden Åh, vad ni som byter namn till nåt "finare" är töntiga..