• Fia 28

Vad göra åt svullen mage? :(

Testa ta enzymer före måltid ifall du behöver hjälp att spjälka maten. Eller låt bli bröd helt en tid. Är det bara magen som svullnar eller blir du även sjuk i magen?

• Fia 28
    Anna83 m Juline och Vincent skrev 2012-09-20 11:46:06 följande:
    Vad är det för enzymer jag ska ha isf? Jag får ont i magen och blir gasig men jag blir inte dålig i magen!
    Jag hade länkat det i mitt förra inlägg.
  • Fia 28
    banansmoothie skrev 2012-09-20 13:09:54 följande:
    Enzymer är det ingen ide att ta eftersom de med stor sannorlik förstörs av magsyran ändå.

Gasig mage kan bero på gluten eller vetekänslighet, laktosintolerans eller fruktosmalabsorption. Men om du inte blir lös i magen är laktosintolerans eller fruktoskänslighet mindre troligt. Föräldad mat (såsom vit pasta, vitt bröd, godis osv) gör de flesta lite gasiga och känsliga i magen! Det är för att allt detta socker inte alltid tas upp i kroppen, och hamnar i tjocktarmen där det istället fermenteras av bakterier = gaser i magen.

Jag rekomenderar dig att uppsöka en dietist, de (bör) vara utbildade nog att hjälpa dig komma på vad du är intolerant emot (det finns en del dåliga dietister tyvärr så om du inte får hjälp, testa en annan!).

Det bästa sättet att ta reda på en matkänslighet som inte är en allergi, är genom uteslutningsdieter vilket en dietist kan hjälpa dig med.
    Enzymen fungerar om man tar dem med måltid. Har ingen annan matallergi än vete, men har känslig mage och om jag vet att jag äter något kraftigt så hjälper det att ta enzymtabletter.
  • Fia 28
    Mandel skrev 2012-09-20 14:24:04 följande:
    Även intag av mycket frukt och grönsaker orsakar gasigt innehåll. Det sa de i alla fall till mig när jag ifrågasatte varför jag var så pruttig och svullen när jag åt nyttigt...
    Precis. Lök, kål, bananer och vindruvor gör mej svullen.
  • Fia 28
    banansmoothie skrev 2012-09-21 00:17:41 följande:
    Okej, vilka enzymer handlar det om?
    Har redan länkat i mitt första inlägg.
Svar på tråden Vad göra åt svullen mage? :(