Mat tråd för "Skatterna"
Här tipsar vi varandra om allt som handlar om mat till våra växande skatter.
Från smakportioner till.....
Här tipsar vi varandra om allt som handlar om mat till våra växande skatter.
Från smakportioner till.....
Smörgåsrån ska jag handla de hade jag glömt bort helt. Tack för tipset!
Inga smakportioner ännu men man märker att Eleonore blir mer och mer intresserad av vad vi äter för var dag som går! Hon brukar däremot får känna på sakerna vi äter, ex ett päron :) En bra början tänker jag ;) Haha..
"vi med skatter födda i juni" heter den vi hänger i och pratar om allt :)
Aha... Min är majbebis ![]()
Nu har Noel inte visat intresse på flera dagar för gröt när jag har erbjudit honom det. Däremot så åt han enligt pappa nästan 5 teskedar när jag var iväg i går. Med mig fick han tidigare smaka på mitt äpple och blev förrrrbannad när jag efter ett tag tog bort det. Han grymtade och kikade storögt efter äpplet och smacka med munnen.
Sååå söt hihi.
Jag jämförde innehållsförteckningen på gröten från 4mån och modersmjölks ersättning (från nyfödd) och kunde faktiskt inte upptäcka några större skillnader. Någon som vet mer om det?
Ställden en fråga i andra tråden men förflyttar den hit och har nu lite fler frågor... När Elias är sex månader kommer jag börja jobba 1 dag i veckan. Jag undrar vad som är smidigast att göra tro... Pumpa ut mjölk eller ge ersättning under dagen? Och är det någon som har erfarenhet av att ge ersättning en dag i veckan? Kommer antagligen behöva pumpa på jobbet... Tips på det mottages tacksamt också! I o med att han är sex mån kommer vi ju börja med smakportioner men antar att det tar ett tag innan man kan utesluta ett mål amning pga riktig mat?
Hur många timmar jobbar du, hur långt borta från hemmet ligger ditt jobb? Hinner du hem på lunchen för att tömma/amma?
Tar Elias flaskan?
Många frågor :)
Om jag skulle vara borta en dag i veckan jag gissar att du kanske är borta runt 10h(?) eller så. Då hade jag pumpat några gånger i veckan redan nu för att samla på mig. Jag hade använt dom där fryspåsarna från Medela dom rymmer lagom stora mål/påse tycker jag.
Sen hade jag börjat introducera väldigt lös gröt (lite tjockare än välling) runt en månad innan dagligen för att vänja med sked och svälj tecknik. Vi har ju get Noel det i snart en månad och det mesta hamnar fortf utanför och vi erbjuder fortf gröt när han har ammat och är mätt på det, vi försöker alltså inte ersätta ett helt mål utan vänja honom vid allt kring matsituationen bara :)
Jag har läst någonstans, vart minns jag inte men att när man ska introducera något nytt efter 4mån så var rekommendationen att köra på gröt ist för ersättning! Kan ha läst det i länken som finns tidigare i tråden kanske?
Och ja du kommer säkert behöva pumpa ur brösten för att slippa mjölkstockning och obehag.
Hur tänker du själv?
Jag jobbar 8-17, borta 9 1/2 h drygt. Har 45 min lunch så blir stressigt att gå hem. och pumpa. Elias tar flaskan! Intressant det med gröt vs ersättning, nån som har en länk eller nåt?
Min spontana känsla är att det vore smidigast att pumpa mjölk o ge...men hur mkt mjölk blir inte det då? :-P
Åhh ja vet verkligen inte. därför jag undrar här ![]()
Flikar in med en sak bara, man ska aldrig ersätta ersättning eller amning med gröt eller välling under de första året! Gröt eller välling skall endast vara ett komplement medans man fortsätter ge ersättning eller amning som huvudmål!