När ringer de upp referenspersoner?
Ni som jobbar med att rekrytera personal eller vet mycket om hur de går till; Ringer de upp alla de intervjuades referenser eller sker det när de mer eller mindre bestämt sig? Eller hur fungerar de egentligen?
Ni som jobbar med att rekrytera personal eller vet mycket om hur de går till; Ringer de upp alla de intervjuades referenser eller sker det när de mer eller mindre bestämt sig? Eller hur fungerar de egentligen?
Själv lämnar jag bara ut referensperson när de frågar om det vid intervju.
Inte ens då är det säkert att de ringer Det gör de bara i slutet när de ska välja mellan ett par stycken.
Jag ringer alltid och frågar referenspersonen om OK att jag lämnar ut namnet för varje tillfälle - bara för att en person var min chef för 10 år sedan betyder inte det att X minns mig idag.
Jag vet inte hur alla andra gör men jag ringer normalt endast upp referenser på de två som framstår som huvudkandidater efter intervjuomgången/omgångarna.
Att ta referenser tar tid, både för mig och för den part som ska lämna dem och då tycker jag att det är viktigt att det verkligen rör endast dem som är aktuella.Varför spilla tid i onödan?
Givetvis kan det finnas undantag från detta även för mig men det är så som jag och många med mig jobbar.
Jag har bara ringt upp referensperson när jag väl bestämt mig.
Har gällt samma på de jobb jag sökt, att när de sagt att jobbet är mitt så har de informerat om att de ska ringa mina referenser innan vi skriver kontrakt, för säkerhets skull.
Sen kan man ju fundera över funktionen med referenser.. Finns väl inte många som lämnar referenser som man inte vet till hundra att de säger bra saker??
oh jag hoppas på de då. jag har då alltså varit på intervju o då gett mina referenser. fick igår veta av min chef att de hade ringt upp henne o frågat om referenser. därför jag undrade om de görs med alla som var på intervju eller bara de som verkligen är av intresse. bara att vänta o se resultatet då :)
Referenspersoner ringer man många gånger upp för att bekräfta att den bild man fått av personen stämmer. Vanligtvis är det först i sluttampen på processen när man har en eller ett par kandidater kvar.
Själv lämnar jag aldrig ut kontaktuppgifter på mina referenser i en ansökan utan först när jag blir ombedd och jag är tydlig med att jag vill veta i förväg om de har för avsikt att kontakta dem. Detta för att jag inte vill att mina referenser blir överutnyttjade, man ska vara rädd om dem, samt för att jag vill kontakta dem själv först och förbereda dem på att de kommer få ett samtal. Ingen rekryterare jag har varit i kontakt med har ifrågasatt det.
Jag brukar ringa referenspersoner (2 eller 3 stycken) på den person jag har bestämt mig för, som en sista kontroll att allt verkligen står rätt till. Om det skulle vara så att jag har två kandidater som jag verkligen väger mellan så kan det hända att referenssamtal på båda är det som blir avgörande, men det är extremt sällsynt.