• petsod

Hur reagera på att dottern skickas till speciallärare?

Har en dotter på 7 år som går i ettan. Vid inskolningen berättade läraren att hon skulle kontakta oss föräldrar innan om det var så att hon ansåg att våra barn behövde extra stöd.
    Igår kom samtalet!! Fröken har inte observerat att vår dotter har direkt problem med något speciellt men att hon inte hinner med uppgifterna alla gånger. Hon är ibland ensam men en klass på ca 30 elever och hinner inte alltid hjälpa alla.
    Vi anser att vår dotter är normalbegåvad och hon förstår mycket väl vad läxorna går ut på hemma men det är som att det låser sig i skolmiljön.
    Vet innerst inne att det är kanon att skolan har resurser och att de har uppmärksammat vår dotter men känner samtidigt oro för att hon har det tufft i skolan och inte hänger med.
    Har mailat till läraren nu på morgonen och frågat om hon inte kan skicka med dottern uppgifter hon inte hinner med så kan vi jobba med dem hemma.

Hur ska jag känna/tänka kring detta.

• Svar på tråden Hur reagera på att dottern skickas till speciallärare?
  • katalysator

Ge det ett försök! Kanske klickar det superbra mellan din dotter och den här specialläraren, så att hon får precis det pedagogiska stöd hon behöver för att komma på banan igen.

• cosinus

Det är väl jättebra om hon kan få hjälp av specialläraren, jag hade utan att tveka tackat ja till en sådan möjlighet. Kanske specialläraren kan hjälpa er dotter att få struktur över hur hon ska jobba i klassrummet.

• petsod

Absolut!! Är som sagt var positivt inställd men samtidigt känns det tugnt att veta att hon inte klarar av det på egen hand som många av de andra barnen verkar göra.
    Det var 3 st tjejer till från klassen som skulle gå samtidigt så hon är inte ensam men ändå.

• miljarden

Det verkar softare att hon får göra uppgifterna i skolan än att hon ska sitta och traggla med dem på fritiden?
    Det låter ju som att det bara handlar om att hon ska få möjligheten att jobba i lite lugn och ro och det låter som en bra grej. Handlar det om att jobba ikapp kunskapsmässigt i något speciellt ämne kan du fråga hur deras plan ser ut, för jag skulle akta mig för att fastna i specialundervisningsspåret liksom.

• petsod
    miljarden skrev 2012-09-21 09:45:46 följande:
    Det verkar softare att hon får göra uppgifterna i skolan än att hon ska sitta och traggla med dem på fritiden?
    Det låter ju som att det bara handlar om att hon ska få möjligheten att jobba i lite lugn och ro och det låter som en bra grej. Handlar det om att jobba ikapp kunskapsmässigt i något speciellt ämne kan du fråga hur deras plan ser ut, för jag skulle akta mig för att fastna i specialundervisningsspåret liksom.

Visst önskar man att hon ska hinna med det hon ska i skolan men gör hon inte det vill vi hjälpa till hemma så att hon inte kommer efter eller att arbeten samlas på hög.
    Hon ÄR en smart tjej men hård emot sig själv så jag misstänker att hon tvivlar på sin egen kapasitet och vill därför få bekräftelse av fröken att hon tänker rätt innan hon sätter igång och då fröken är upptagen med andra barn kommer hon efter redan från början, moment 22.
  • seandra82

tycker det är lite onödigt att skicka din dotter till en spec.lärare när hon inte har ngn inlärningsproblem det är att slösa med resurserna ,hon kanske inte trivs i skolan ?klassen ? är det arb.ro i klassrummet ?rörigt o pratigt på lektionerna ? hon kanske upplever det som jobbigt o tappat intresse ..

• petsod
    seandra82 skrev 2012-09-21 09:49:30 följande:
    tycker det är lite onödigt att skicka din dotter till en spec.lärare när hon inte har ngn inlärningsproblem det är att slösa med resurserna ,hon kanske inte trivs i skolan ?klassen ? är det arb.ro i klassrummet ?rörigt o pratigt på lektionerna ? hon kanske upplever det som jobbigt o tappat intresse ..

Hon är ganska tystlåten om vad det gäller skolan men hon protesterar inte när vi ska dit, hon är glad när jag hämtar, har kompisar osv. Det är 30 st i klassen så arbetsron är det väl siså där med. Hon gick på montessori-fsk med små grupper, många fröknar, harmonisk arbetsmilj osv + att hon är ensambarn så det kanske är andra faktorer som spelar in.
  • Rani

Jag jobbar i skolan och önskade

att alla skolor hade resurser att göra på det sättet. Att barn som halkat lite efter (kan vara p g a sjukfrånvaro eller vad som) kunde få sitta själv eller i en mindre grupp och jobba igen. När jag gick i skolan hade vi det så och alla i klassen ville gå till specialläraren. Där var det lugnt och skönt och blev det tid över så läste hon en bok. Alla fick gå dit någon gång (oftast för att man varit sjuk) och därför blev det inget skämmigt eller utpekande att gå dit. Idag har det flesta skolor bara resurser till specialpedagoger som jobbar med att ge stöd till läraren i klassrummet när det gäller elever med svårigheter. Men dessa har oftast bara tid för barn med diagnos och/eller riktigt stora besvär. Så de barn som bara behöver en liten extra knuff faller emellan eller förväntas jobba ikapp hemma. Detta klarar många p g a stöttande föräldrar, men tyvärr inte alla.

Det är jättebra att du vill hjälpa din dotter hemma och att du ber läraren skicka med uppgifter. Men se detta som ett komplement till skolans insatser. Du säger själv att dottern jobbar bra och förstår hemma så kanske är det just lugn och ro och individuell uppmärksamhet hon behöver. Och barn behöver som sagt inte alls uppleva det som utpekande eller jobbigt att gå till speciallärare.

• miljarden
    petsod skrev 2012-09-21 09:49:19 följande:

Visst önskar man att hon ska hinna med det hon ska i skolan men gör hon inte det vill vi hjälpa till hemma så att hon inte kommer efter eller att arbeten samlas på hög.
    Hon ÄR en smart tjej men hård emot sig själv så jag misstänker att hon tvivlar på sin egen kapasitet och vill därför få bekräftelse av fröken att hon tänker rätt innan hon sätter igång och då fröken är upptagen med andra barn kommer hon efter redan från början, moment 22.
    Har ni och läraren testat att prata med henne själv och höra hur hon vill lösa problemet?

Det kanske går att anpassa uppgiftsmängden också, om hon nu kan fast det går långsamt. Låter inte som något jätteproblem faktiskt och jag skulle akta mig för att få henne att känna att det är det också.

• petsod
    Rani skrev 2012-09-21 09:58:33 följande:
    Jag jobbar i skolan och önskade
    att alla skolor hade resurser att göra på det sättet. Att barn som halkat lite efter (kan vara p g a sjukfrånvaro eller vad som) kunde få sitta själv eller i en mindre grupp och jobba igen. När jag gick i skolan hade vi det så och alla i klassen ville gå till specialläraren. Där var det lugnt och skönt och blev det tid över så läste hon en bok. Alla fick gå dit någon gång (oftast för att man varit sjuk) och därför blev det inget skämmigt eller utpekande att gå dit. Idag har det flesta skolor bara resurser till specialpedagoger som jobbar med att ge stöd till läraren i klassrummet när det gäller elever med svårigheter. Men dessa har oftast bara tid för barn med diagnos och/eller riktigt stora besvär. Så de barn som bara behöver en liten extra knuff faller emellan eller förväntas jobba ikapp hemma. Detta klarar många p g a stöttande föräldrar, men tyvärr inte alla.

Det är jättebra att du vill hjälpa din dotter hemma och att du ber läraren skicka med uppgifter. Men se detta som ett komplement till skolans insatser. Du säger själv att dottern jobbar bra och förstår hemma så kanske är det just lugn och ro och individuell uppmärksamhet hon behöver. Och barn behöver som sagt inte alls uppleva det som utpekande eller jobbigt att gå till speciallärare.
    Det är toppen att denna hjälp finns men eftersom jag har svårt att förstå vad det är dottern inte klarar av så känner jag en viss frustration. Har bett att få en återkoppling efter dagens "lektion" hos specialläraren för att få reda på vad det kan bero på och vad vi kan göra för att underlätta för dottern.
Svar på tråden Hur reagera på att dottern skickas till speciallärare?