Inlägg från: sirisdotter |Visa alla inlägg
  • sirisdotter

Hjälp...Gammal katt bajsar på golvet!

Green Witch skrev 2012-09-23 08:40:51 följande:
    Kanske skaffa en extra kattllåda och ställa precis på den fläcken? Ja, på natten och när ni inte kan hålla koll då, men ta bort lådan när ni är närvarande eftersom jag gissar att en låda mitt i vardagsrummet inte är så kul om det kommer besökt

Bajs på golvet är inte heller så kul när det kommer besök.   Känner en katta som alltid lägger sin hög i hallen,  precis innanför dörren....
  • sirisdotter

Ts,  du skriver att de kissar på kläder.   Det gjorde våra honor,  när vi höll dem okastrerade med tanke på avel.   Vi fick tänka om!

• sirisdotter
    Birmafröken skrev 2012-09-24 23:38:19 följande:

Ja, då kan det vara det som är problemet. Grovkornig sand är hård och obehaglig mot tassarna när katten pressar med tassarna när den krystar. En matta är mjuk och det är finkornig sand också.
    Kan pellets  (PeeWee)  också orsaka att katten bajsar på helt annan plats än lådorna?
  • sirisdotter
    Birmafröken skrev 2012-09-25 13:30:40 följande:
    Vet du vad din katt hade med sig för erfarenheter av toalådor hos sin uppfödare?
    Jag har läst på väldigt mycket angående problembeteenden hos katter och det jag rekommenderar är inte bara vad jag tror, utan vad som har framkommit genom olika undersökningar som gjorts av de som forskat i katters naturliga behov och beteenden.

Vad tror du om min teori att en kattunge vars mamma dött,  så att kattunge föds upp med nappflaska -  kan det inte vara så att katten gör sina behov på fel ställen eftersom den aldrig lärt sig av mamman hur man gör?  (som hingsten jag såg på tv för någon månad sedan -  en mycket erfaren hästtämjare förordade avlivning när han fick reda på att fölet fötts upp av människor)
  • sirisdotter
    Birmafröken skrev 2012-09-25 13:47:30 följande:

Kattungar lär sig mycket av sin mamma, men att gå på lådan är faktiskt inte en sådan sak. När det är dags att börja med det har kattungar en medfödd instinkt att krafsa där de ska bajsa eller kissa och om de har en toalåda med sand i närheten då kommer de snabbt att välja den som toalett helt på egen hand.

Om kattungen inte fått tillbringa de första 12 veckorna med mamma och syskon kan det dock påverka kattens grundtrygghet negativt, vilket kan visa sig i felkissningar och felbajsningar senare i livet.
    Att krafsa i samband med att kissa och bajsa är en medfödd instinkt tvivlar jag inte en sekund på.
  • sirisdotter
    mammamia78 skrev 2012-09-28 11:22:50 följande:
    Förstår inte varför han går på lådan för att kissa men bajsar på mattan i stort sett varje dag!

Nej,  det är ju det som är problemet!
  • sirisdotter
    avstängd skrev 2012-09-28 23:12:20 följande:
    Om vi säger att katten inte är sjuk så kan det bero på ålderdom. Så har mina katter gjort när dom har haft några månader kvar ett leva bara.
    Och jag känner en kastrerad katt som bajsat utanför lådan sedan den köptes från katthem,   som kattunge   (alltför många gånger har denna katt kissat på fel ställen också).
  • sirisdotter
    avstängd skrev 2012-09-29 00:34:35 följande:
    Ska påpeka att dom både använde golvet och lådan lite hipp som happ där på slutet. Vet inte om dom var förvirrade, om det var svårt att gå in och ur lådan eller vad det handlade om men det var definitivt pga ålderdom och nära förestående död för mina katter. Hoppas att det inte är så i ditt fall ts.
    Alla katter ändrar inte sina lådvanor bara för att de blir gamla.  Min första katt blev nästan 20 år gammal.   Hon använde lådan (där jag hade Dagens Nyheter -  inte så ovanligt att man använde tidningspapper i kattlådor tidigare)  till sista natten. ( Såg dåligt gjorde hon nog,  gick på dörrar mot slutet.)
  • sirisdotter
    avstängd skrev 2012-09-30 16:04:32 följande:
    För att hon har skrivit flera idiotiska inlägg till mig. Jag har aldrig påstått att mina katter är en måttstock eller att jag vet allt om katter. Jag skrev tydligt i mitt första inlägg att det KAN bero på ålder, inte att det gör det med säkerhet. Alla andra hade skrivit om sand och lådor osv så jag slängde in varför mina katter började gå utanför när dom blev gamla. En till erfarenhet som ingen skrivit om. Vad är problemet? Ni är ju fan inte kloka här! Tyst
    Skulle jag ha inboxat dig?  När då och om vad??
  • sirisdotter
    fru Plupp skrev 2012-10-02 23:59:37 följande:
    Vi bytte sand och skaffade en till kattlåda och hux flux så slutade mina små kattherrar ut för små olyckor. 

Grattis!   Har levt med 13 olika katter under mitt ganska långa liv.  Bara en av dem använder inte låda jämt  (bajsar alltid på samma ställe på   hallgolvet,  de 4-5 år hon levt)   ,,,,,   det mesta har testats.
  • sirisdotter
    mammamia78 skrev 2012-10-03 10:41:37 följande:
    Sirisdotter- här är det exakt samma ställe det sker på varje gång också. Vad gör man då man provat det mesta som du säger o det fortsätter ändå?
    Tja,  familjen som lever med den katten har haft väldigt mycket tålamod -  av och till kissar den på golvet också....

Inte många har så mycket överseende med en sådan katt,  tror vi,
  • sirisdotter
    HäxanSurtant skrev 2012-10-07 02:36:52 följande:
    Fast så står det väl ändå inte. Det står fler idiotiska inlägg, inlägg inte mail eller inbox Drömmer Jag antar att det syftar på andra inlägg i andra trådar som avstängd då uppfattat som idiotiska.
    Har jag gjort så oförglömliga inlägg....
  • sirisdotter
    HäxanSurtant skrev 2012-10-07 02:43:38 följande:
    Åhh vad jobbigt att ha så ont, klart det inte blir livskvalitet då. Man skall inte låta djur lida i onödan bara för att man vill ha kvar dom. Hjärta
    Det är  snarare  människors  lott  (i  Sverige bland annat)  att tvingas lida mot sin vilja....
Svar på tråden Hjälp...Gammal katt bajsar på golvet!