• mammamia78

Hjälp...Gammal katt bajsar på golvet!

Har två hankatter, en på 2 år och en som är drygt 15. Nu är det så att den äldre katten har en tendens/ vana att hela tiden bajsa på vår matta i vardagsrummet. Han gör det på EXAKT samma ställe varje gång. Inte här och där utan verkligen EXAKT SAMMA ställe på mattan. Detta gör han nästan dagligen och det är oerhört jobbigt. VI har försökt dölja lukten på alla möjliga sätt, klorin, handsprit osv men inget hjälper han går ändå tillbaka och bajsar där varenda dag.

Någon som vet vad detta kan bero på? Han går på lådan och kissar men bajsar aldrig på den. Katterna har bara EN gemensam låda att gå på men vi gör rent så fort de varit och gjort nåt där och vi märker det.

Vad kan man göra för att detta beteende ska upphöra? KAN man alls göra nånting åt det? Och VARFÖR gör han det? Varför bara den mattan hela tiden?

• Svar på tråden Hjälp...Gammal katt bajsar på golvet!
  • Envira

Börja med att skaffa en andra låda, det kan vara så att han vill kissa i en och bajsa i en. 

Går det inte över då så kan du köpa hem feliway..

Går det inte över efter det rekommenderar jag ett veterinärbesök!

• Lambi87

Det är förmodligen en protesthandling emot något som inte är bra.

Tips:

Man ska alltid ha en kattlåda mer än vad man har katter, men iaf minst en till varje katt.

Man kan få experimentera lite med att byta kattsand och se om det är fel? Samma med mat.

Kissen kan vara sjuk och försöka påkalla uppmärksamhet att något inte är rätt.

Har själv liknande problem.

Finns ett medel att beställa på nätet som tar bort lukt från kiss och bajs. De gör reklam för det på en blocketannons vet jag. Ska tydligen vara jättebra!

Hoppas det ordnar sig!! :)

• Mitarashi

När katten går på samma ställe hela tiden kan det vra för att det luktar "toalett", har ni testat ta bort mattan ett tag? Vad händer då? Letar han upp ett nytt ställe eller går han på lådan då?

• Green Witch

Kanske skaffa en extra kattllåda och ställa precis på den fläcken? Ja, på natten och när ni inte kan hålla koll då, men ta bort lådan när ni är närvarande eftersom jag gissar att en låda mitt i vardagsrummet inte är så kul om det kommer besökt

• mammamia78

Han gick på mattan i hallen förut men nu har han börjat gå på vardagsrumsmattan när hallmattan försvann. Så han letar upp ett nytt ställe men alltid på en matta.
    Vad finns d som tar bort lukten? Vi har försökt ta bort lukt m klorin och handsprit. Men d hjälper ej, finns d andra medel som funkar?

Feliway... Kan d funka o göra så han inte bajsar på mattan?

Den yngre katten gör båda behoven på lådan.

Dock har BÅDA en tendens att kissa på kläder eller vad som helst som råkar ligga på golvet men som normalt inte SKA ligga på golvet.

• Envira

Klorin gör att de VILL kissa och bajsa där, det är därför man städar kattlådorna med det.. ;)
     Gnugga en citron där istället :) 

• sirisdotter
    Green Witch skrev 2012-09-23 08:40:51 följande:
    Kanske skaffa en extra kattllåda och ställa precis på den fläcken? Ja, på natten och när ni inte kan hålla koll då, men ta bort lådan när ni är närvarande eftersom jag gissar att en låda mitt i vardagsrummet inte är så kul om det kommer besökt

Bajs på golvet är inte heller så kul när det kommer besök.   Känner en katta som alltid lägger sin hög i hallen,  precis innanför dörren....
Svar på tråden Hjälp...Gammal katt bajsar på golvet!