mammamia78 skrev 2012-10-06 22:08:58 följande:
Såg ikväll gammelkatten sitta på lådan, eller rättare sagt stå i lådan, med tassarna på lådkanten stod han och försökte bajsa (såg det på stilen han hade för han sitter mer när han ska kissa och så syntes det att han verkligen tog i och krystade) till sist kom en liiiiten liiiiten plutt ut, han verkade vara hård. Berömde honom direkt för det och belönade med en liten godisbit typ av hans älskade burkmat (tänkte att det skulle uppmuntra honom att gå på lådan fler gånger).
En liten stund senare kom dottern och sa att han hade gått tilll mattan och bajsat ändå.
Såg att när han klev ur kattlådan så var det som att hans bakben krampade (han hade ju till stor del satt all tyngden att stå som på huk på bakbenen) och det var svårt för honom att gå direkt efter han klev ur. Sen gick det över på en väldigt kort stund, tror inte det handlade om mer än några sekunder.
Så jag TROR att det är pga det han inte går på lådan för att bajsa, det är jobbigt för honom att stå sådär i lådan när han är gammal.
Vet dock inte hur jag ska kunna lösa DET. Om det är problemet så spelar det inte nån roll hur många lådor jag än skaffar eller hur mkt jag byter ut sanden i lådan eller var jag än ställer lådan för han verkar obekväm. Han står inte så när han kissar ju.
Det är ju som med äldre människor som kanske inte kan stå på knä eller på huk för de har ont/krämpor i ett eller båda benen. Dock kan inte katten berätta det för oss och förklara hur han skulle vilja ha det.
Delar med mig av en liknande erfarenhet som berodde på sjukdom. En av mina katter började göra sådär, hon ville inte böja sig i lådan eller krångla mer än "onödigt", speciellt vid bajs. Ofta hände "olyckor" på mattor istället, vilket resulterade i att vi haft helt mattfritt i flera år. Vi provade mycket såsom sander och lådor men tyvärr hjälpte det inte i detta fallet, då det troligtvis berodde på den gynnande artrosen. Vi var hos veterinären och konstaterade detta.
Vi förstod ju att hon aldrig skulle bli bättre egentligen, men hon var inte så dålig att hon inte hade livskvalité förutom att toan var jobbig. Vi satte henne på smärtstillande i perioder och bytte till en mycket låg låda, för att göra det enklare att komma i. Olyckor hände ändå men nu betydligt mer sällan. När hon nyligen, drygt 1 år efter diagnos, fick problem med att lägga sig ned så bestämde vi oss för att avliva henne, då det inte kändes som livskvalitét :(
Vad jag vill säga är att vi kämpade med denna katt i flertalet år, men i slutändan var det en sjukdom i botten som gjorde att hon helt plötsligt som vuxen slutade vara rumsren. Därför är ett veterinärbesök verkligen att rekommendera, då det kan vara så "enkelt" som att katten fått artros och det gör ont. Han är ju gammal.
Ingen kan såklart vara 100% säker om det berodde på artrosen i vårt fall, men det är ju den enda orsak vi hittat. Jag tror det började göra ont när hon "tog i" när hon satt och bajsade, och eftersom det då gjort ont när hon satt på lådan så började hon koppla själva lådan till smärta.
Hoppas det ordnar sig! / En som vet hur svårt det kan vara