Inlägg från: LillaHallonet |Visa alla inlägg
  • LillaHallonet

Hjälp...Gammal katt bajsar på golvet!

De där med sand tror Jag man får testa sig fram, min katt tjej avskyr allt som är grusigt och går endast på pellets (har en peewee låda nu)

När jag hade vanlig låda så avskydde hon sand då med, världens procedur för att gå på lådan utan att nudda sanden, sen fick hon toa-lätt strö som är pappers pellets och då började hon äntligen att sätta ner tassarna.

Sen vill hon inte ha för mycket strö i lådan för då sjunger hon ner för mycket.

Men en sak är säker, själva lådan är en förbrukningsvara den måste slängas och köpas ny med jämna mellanrum.

Ang dofter som måste bort från platser så har vi en spray som heter pissoff köpt på djuraffär fungerar som rengörande och tar bort lukt plus att om katten klöser eller tuggar på något dom inte får så går den att spraya där. ( våran tjej hade när hon va liten Fix idé om att äta på mina gardiner )

Lycka till med kissarna.

• LillaHallonet

Min katts första låda var en helt öppen låda, (aldrig haft stängd låda) och finkornig sand som inte dammar är luktfri och klumpbildande. Exakt som rekommendationer säger. Den rensades flera gånger om dagen då katter är otroligt renliga djur som vill ha rent om sig.

Hon stod med alla fyra tassar på kanten och kissade och bajsade vilket resulterade i att hon kanske inte alltid prickade. Tycker inte man ska gå efter vad folk "tror" är bäst, inte om min katt ska behöva balansera på lådkanten.

Skaffade en likadan låda med toa-lätt strö och ställde på annan plats. Genast blev det nya favorit lådan och hon satt i lådan och gjorde sina behov. (Bytte plats på lådor för att se om det hade med lådans Placering att göra men hon valde den med toa-lätt strö i iaf)

När det var dax för nya lådor så fick ena lådan bli en peewee låda och hon använder nu bara den.

Vid resa har hon haft en låda med "rekommenderad" SAND och hon håller sig tills hon kommer hem och får gå på sin peewee.

Så man kan inte säga att det ska vara si och så som du säger så är katter individer och man får testa sig fram till vad dom gillar.

Tycker heller inte det är rätt då att sitta och döma ut pellets och tex peewee lådor. Som förövrigt är stora vida lådor som katter vill att lådor ska vara öppna och rymliga.

• LillaHallonet

Piss-off funkar på ställen man vill att katten inte ska "vara" också i våran bemärkelse hjälper den för att få våra Lilla tjej att sluta äta på gardinerna.

Lådor SKA bytas med jämna mellanrum. Har du dessutom sand i lådan som i sin tur repar så blir dom äckliga ändå även om inte katten klöser i botten. Vi kanske tycker dom är hela och rena men en kattnäsa säger annat!

• LillaHallonet

Hon är från ett katthem där hon föddes och dom körde också med finkornig lerbaserad luktfri klumpbildande kattsand i öppna stora fina lådor.

Vi har följt henne från hennes första dag i livet så jo jag vet vad hon har för erfarenhet av det.

• LillaHallonet

Men herregud varför brusar du upp så?

Hon sa att alla katter inte ändrar sitt lådbeteende eftersom att hennes katt inte ändrade sitt beteende likaväl som att din gjorde det. Var ju mer du som drog dina katter som ett måttstock för hur ALLA katter gör!

Likadant som när jag sa ifrån när det diskuterades peewee låda och pellets, då någon hävdade att katter inte gillar sånt och går dom på det beror det på att dom har traumatiska upplevelser med vanlig sand. Min katt har avskytt sand sen hon föddes, har aldrig gillat att stoppa ner tassarna i det oavsett grovhet på sanden! Alltså motbevisade jag påståendena att ALLA katter avskyr pellets.

Endel av er verkar ju tro att ni är nå allvetare men tydligen inte, katter är precis som människor, himla olika när det kommer till vad dom gillar och inte.

Så tagga ner och kamma till dig!

Svar på tråden Hjälp...Gammal katt bajsar på golvet!