Inlägg från: och |Visa alla inlägg
  • och

Hjälp...Gammal katt bajsar på golvet!

mammamia78 skrev 2012-09-29 00:10:15 följande:
    diskuterade lite med karln här hemma om det här med lådor o sand osv efter råden jag läser om här och han sa då att när han städade här hemma en dag och satte kattlådan i dotterns rum så bajsade han på lådan den gången (han har nån gång bajsat på mattan i hennes rum). Så han tyckte tydligen att det dög just då att bajsa på lådan trots delad låda med andra katten, de har delat låda hela tiden och detta bajsande skedde även innan han flyttade till mig och han därmed hade bara EN egen låda... kanske han känner för att bajsa på en speciell låda då helt enkelt.

Tänkte att vi provar med ny sand och nya lådor och ser om det blir nån förbättring och om han bajsar på lådan med ny sand så kan man ju prova och byta tillbaka till den gamla sanden sen och se om han börjar bajsa utanför lådan igen och se om det är sanden han stör sig på då. Eller om det är bättre med en separat låda bara... alltså om han fortsätter att gå och bajsa i en låda även om man byter tillbaka till sanden som vi har nu för då förstår man att det nog var att han vill ha olika lådor. Fortsätter han bajsa utanför igen om han skulle slutat med det vid sandbyte så får man ju prova byta tillbaka igen och se om det hjälper.

Men då han gått och bajsat på lådan när den var ställd i dotterns rum så kan det ju inte vara sanden ändå tänker jag... det är inte lätt att förstå sig på katter minsann.
    Inte människor heller.

Jag fattar inte att du lägger så stor energi på detta. Men bra att du köper en låda till efter alla funderingar.

Annars håller jag med avstängd. Katter som är så gamla och ändrar beteende gör det oftast pga en orsak.   
    The hard way is the right way.
Svar på tråden Hjälp...Gammal katt bajsar på golvet!