Inlägg från: HäckHäxan |Visa alla inlägg
  • HäckHäxan

Hjälp...Gammal katt bajsar på golvet!

Envira skrev 2012-09-23 11:20:15 följande:
    Klorin gör att de VILL kissa och bajsa där, det är därför man städar kattlådorna med det.. ;)
     Gnugga en citron där istället :) 
    Ättika brukar inte heller vara uppskattat eller har aldrig varit hos mina katter i vart fall.
    Mata inte trollet, det växer lite varje gång!!!!
  • HäckHäxan
    mammamia78 skrev 2012-09-25 06:46:53 följande:
    Vilken finkornig sand finns det som klumpar och inte är för dyr?
    Han går på lådan och kissar men bajsar utanför och alltid på samma plats.
    Du tror inte kostnaden om katten går på lådan istället för på mattan liksom jämnar ut sig med skurmedel och allt sånt?
  • HäckHäxan
    avstängd skrev 2012-09-29 00:31:57 följande:
    Jaha. Och? Nu gäller det här en gammal katt som det är ett nytt beteende för. När mina som aldrig hade gjort så förut började göra det så var det för att det inte var långt kvar. Fakta.
    Så gjorde min gamla katt med, han kunde ställa sig och pinka mot klädkammardörren och en massa små saker som liksom inte var han alls. I 5 månader rände jag till vet, kosttillskott, specialfoder, bantade ner honom, ja allt möjligt. Jag tog bort honom efter fem månader. Senilitet var min första misstanke, samt att han inte hann till lådan, köpte fler lådor, placerade i varje rum utom sovrummen för där var inga djur. Inget hjälpte, han såg dessutom får förvirrad och skamsen ut när man sa till honom och han typ kom på vad han gjorde.

Nej han fick somna in och denna resa till veterinären var den enda där han inte lät när han satt i buren, han hatade kattburar, men älskade åka bil fast utan bur då. Jag öppnade den, men han la bara ut huvudet och en tass och gosade och spann, ibland undrar jag om de inte vet och känner att tiden är ute, bara en tanke.
  • HäckHäxan
    sirisdotter skrev 2012-09-30 22:33:43 följande:
    Skulle jag ha inboxat dig?  När då och om vad??
    Fast så står det väl ändå inte. Det står fler idiotiska inlägg, inlägg inte mail eller inbox Drömmer Jag antar att det syftar på andra inlägg i andra trådar som avstängd då uppfattat som idiotiska.
  • HäckHäxan
    sirisdotter skrev 2012-10-03 11:06:46 följande:
    Tja,  familjen som lever med den katten har haft väldigt mycket tålamod -  av och till kissar den på golvet också....

Inte många har så mycket överseende med en sådan katt,  tror vi,
    Kanske inte, men de finns Min syrras katt kissade på allt, alltså allt, låg det ett reklamblad på golvet, bordet så nog pinkade hon där, nått plagg på golvet, japp kattpiss, mattor japp, sängen, japp, den jävla katten kissade överallt. Inget som testades fungerade, till slut efter många år tog hon bort katten och jag tror det var rätt. Jag tror inte den mådde bra alls. Hon hittade denna ute och övergiven som kattunge, vet inte om något blev fel/knas där men jag har aldrig varit med om en katt som kissar så mkt på så "fel" ställen.

Jag hade gett upp för länge sedan tror jag. Mina kan också pinka utanför, en i protest mot stängd toa dörr och den andra tar handfatet eller vasken och ibland duschen när han ogillar lådan, vilket jag helt kan leva med, önskar de andra katterna också gjorde så, praktiskt och enkelt att tvätta bort
  • HäckHäxan
    ForReal skrev 2012-10-07 02:13:07 följande:

Delar med mig av en liknande erfarenhet som berodde på sjukdom. En av mina katter började göra sådär, hon ville inte böja sig i lådan eller krångla mer än "onödigt", speciellt vid bajs. Ofta hände "olyckor" på mattor istället, vilket resulterade i att vi haft helt mattfritt i flera år. Vi provade mycket såsom sander och lådor men tyvärr hjälpte det inte i detta fallet, då det troligtvis berodde på den gynnande artrosen. Vi var hos veterinären och konstaterade detta. 

Vi förstod ju att hon aldrig skulle bli bättre egentligen, men hon var inte så dålig att hon inte hade livskvalité förutom att toan var jobbig. Vi satte henne på smärtstillande i perioder och bytte till en mycket låg låda, för att göra det enklare att komma i. Olyckor hände ändå men nu betydligt mer sällan. När hon nyligen, drygt 1 år efter diagnos, fick problem med att lägga sig ned så bestämde vi oss för att avliva henne, då det inte kändes som livskvalitét :(

Vad jag vill säga är att vi kämpade med denna katt i flertalet år, men i slutändan var det en sjukdom i botten som gjorde att hon helt plötsligt som vuxen slutade vara rumsren. Därför är ett veterinärbesök verkligen att rekommendera, då det kan vara så "enkelt" som att katten fått artros och det gör ont. Han är ju gammal. 

Ingen kan såklart vara 100% säker om det berodde på artrosen i vårt fall, men det är ju den enda orsak vi hittat. Jag tror det började göra ont när hon "tog i" när hon satt och bajsade, och eftersom det då gjort ont när hon satt på lådan så började hon koppla själva lådan till smärta. 

Hoppas det ordnar sig! / En som vet hur svårt det kan vara

Åhh vad jobbigt att ha så ont, klart det inte blir livskvalitet då. Man skall inte låta djur lida i onödan bara för att man vill ha kvar dom. Hjärta
  • HäckHäxan
    sirisdotter skrev 2012-10-07 12:29:25 följande:
    Har jag gjort så oförglömliga inlägg....
    Inte vad jag minns eller alltså jag kan inte minnas något jag tycker varit urbota korkat eller elakt mot mig.
    I have a criminal mind...
  • HäckHäxan
    sirisdotter skrev 2012-10-07 12:32:32 följande:
    Det är  snarare  människors  lott  (i  Sverige bland annat)  att tvingas lida mot sin vilja....
    Det kan jag ju visserligen hålla med om.
    I have a criminal mind...
Svar på tråden Hjälp...Gammal katt bajsar på golvet!