• Anonym

*Pinsamt* Hur gör man med dricks?

Eeh... Har precis kommit på att det kanske är bra att lämna dricks när man äter på restaurang även om man betalar med kort... Skål Vilket jag aldrig gjort  *Dör*

Hur gör man?
    Igår när jag skulle betala, fick jag själv slå in koden och kyparen sa "slå in totalsumman." Då chansade jag på hur man skulle göra och slog in 200 när maten kostade 170. Gör man så??

Annars brukar de ju ofta bara ta kortet och springa iväg eller slå in och greja själv med apparaten, hur gör man då med dricks?

Finns det andra alternativ....? Ibland ska man skriva på nåt kvitto med massa olika rader också. Då brukar jag bara skita i att skriva på raderna där det står om summor och bara skriva min namnteckning.
    Betyder de att de kan sno pengar av mig om de vill och dra hur mkt de vill?

Hur fan gör man?

Är det bara jag som är så pass här korkad..?

Ah... och hur mycket ska man ge i dricks, undrar jag också... Kan man strunta i det??                    

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-23 18:28

Brukar ni ge dricks? Varför/ Varför inte?

• Svar på tråden *Pinsamt* Hur gör man med dricks?
  • Anonym
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Dricks  

Men jag ger aldrig dricks när jag går på restaurang hemma i Sverige men inte av snålhet. Annat är det när jag är på semester i länder där jag vet att personalen har dålig lön. Där känns det mer rätt att dricksa. 
  • Anonym

okej, så det ÄR alltså helt okej att inte lämna dricks? För det känns ganska konstigt att göra det, det gör man ju inte till andra serviceyrken liksom! Men det känns som om man gör fel om man inte gör det..

okej, lämna kvar kontanter kunde vara en grej när man betalar med kort då, men lämnar man det på bordet så tar nog nästa gäst det.. tror inte att det är vanligt att folk lämnar kontanter på bordet..?    

• Anonym
    Danitra skrev 2012-09-23 18:13:21 följande:
    Alltså, personalen kommer ju och hämtar disk, betalning och förbereder innan nästa gäst. Cirka 50% av de gäster jag har betjänat lämnar dricks på bordet innan de går.

jasså!  Ja, men då kanske jag kan göra så =)

Hur lite är för lite? Om du fattar hur jag menar 
  • Anonym

vet ni, när jag jobbade i en servering en gång som sommarjobb, så FICK vi inte ta emot dricks! 

• Anonym
    Danitra skrev 2012-09-23 18:18:05 följande:
    Det är ju lite en bedömningsfråga och rätt individuellt. Dom gånger jag har fått två kronor i dricks på en nota som gick på 900 har det nästan känts som en förolämpning.

jo, det förstår jag...

samtidigt kan det kännas lite underligt ibland om man tex har ätit och druckit för 900 spänn och det inte ens var speciellt gott...då skulle jag ändå lämna 100 kanske i dricks, men det känns ändå underligt när man redan betalat så mkt.    
  • Anonym
    Danitra skrev 2012-09-23 18:20:51 följande:
    Är man inte nöjd lämnar man ingen dricks.
    kan inte med att säga att det är äckligt även om´det är det.. så svarar att det var gott och lämnar dricks och sen kommer jag aldrig mer tillbaka. Jag är ingen idealisk gäst jag Skrattande   
  • Anonym
    Kjellgren skrev 2012-09-23 18:24:55 följande:
    Om maten inte är god ska man säga det - innan man ätit upp. En seriös restaurang kompenserar en och fixar något annat eller bjuder på maten. Då kan jag ändå ge dricks eftersom det var bra service och misslyckas kan alla göra emellanåt.
    Jag vet.. men det brukar ofta vara så att man känner att det inte är nåt fel på maten, det var bara inte ens personliga smak. Typ så.. då tycker inte jag man ska klaga, då är man som en gnällig kärringtant tycker jag. 
  • Anonym

Gillar inte att ge dricks då det tar emot att skänka extrapengar till folk som tjänar mycket mer än man själv, MEN jag har bara ätit på restaurang kanske en gång det senaste året, och då dricksade jag, för serveringen var ovanligt trevlig.

Ett litet tips dock om det är någon som är intresserad: Man blir glad om man dricksar, du blir faktiskt gladare av att dricksa än personalen som får dricksen blir. Så om man känner sig sån är det faktiskt lite win-win att ge dricks, så länge det inte smärtar i ens snålhetssjäl (vilket det oftast gör för mig) . Det här är någonting som återvänder i självhjälpstudier och liknande om och om igen, att man mår bra av att göra tjänster, skänka pengar och liknande, och att ofta blir man gladare av att göra tjänsten än att få den.

Svar på tråden *Pinsamt* Hur gör man med dricks?