Inlägg från: Kjellgren |Visa alla inlägg
  • Kjellgren

*Pinsamt* Hur gör man med dricks?

Om servicen har varit bra dricksar jag men inte annars.

Om jag betalar med kort lägger jag ändå kontanter när jag går - ca 10%. Faktiskt trodde jag inte att restaurangerna ville ha något extra på kortet, då måste det väl registreras i bokföringen? En del av vitsen med dricks är väl att den är skattefri tänker jag.

• Kjellgren
    Anonym skrev 2012-09-23 18:11:29 följande:
    okej, så det ÄR alltså helt okej att inte lämna dricks? För det känns ganska konstigt att göra det, det gör man ju inte till andra serviceyrken liksom! Men det känns som om man gör fel om man inte gör det..

okej, lämna kvar kontanter kunde vara en grej när man betalar med kort då, men lämnar man det på bordet så tar nog nästa gäst det.. tror inte att det är vanligt att folk lämnar kontanter på bordet..?    
    Tro mig - personalen spanar in bordet när kunderna gått.

Taxi dricksar jag inte längre, inte heller frisörer (men det var nog före min tid) och jag tror att även dricks på restauranger är på väg bort. 
  • Kjellgren
    Anonym skrev 2012-09-23 18:20:07 följande:

jo, det förstår jag...

samtidigt kan det kännas lite underligt ibland om man tex har ätit och druckit för 900 spänn och det inte ens var speciellt gott...då skulle jag ändå lämna 100 kanske i dricks, men det känns ändå underligt när man redan betalat så mkt.    
    Om maten inte är god ska man säga det - innan man ätit upp. En seriös restaurang kompenserar en och fixar något annat eller bjuder på maten. Då kan jag ändå ge dricks eftersom det var bra service och misslyckas kan alla göra emellanåt.
Svar på tråden *Pinsamt* Hur gör man med dricks?