• Anonym

*Pinsamt* Hur gör man med dricks?

Eeh... Har precis kommit på att det kanske är bra att lämna dricks när man äter på restaurang även om man betalar med kort... Skål Vilket jag aldrig gjort  *Dör*

Hur gör man?
    Igår när jag skulle betala, fick jag själv slå in koden och kyparen sa "slå in totalsumman." Då chansade jag på hur man skulle göra och slog in 200 när maten kostade 170. Gör man så??

Annars brukar de ju ofta bara ta kortet och springa iväg eller slå in och greja själv med apparaten, hur gör man då med dricks?

Finns det andra alternativ....? Ibland ska man skriva på nåt kvitto med massa olika rader också. Då brukar jag bara skita i att skriva på raderna där det står om summor och bara skriva min namnteckning.
    Betyder de att de kan sno pengar av mig om de vill och dra hur mkt de vill?

Hur fan gör man?

Är det bara jag som är så pass här korkad..?

Ah... och hur mycket ska man ge i dricks, undrar jag också... Kan man strunta i det??                    

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-23 18:28

Brukar ni ge dricks? Varför/ Varför inte?

• Svar på tråden *Pinsamt* Hur gör man med dricks?
  • Cersei

Själv brukade jag aldrig ge dricks när jag var ute och åt. Tills för några år sedan då jag insåg att de flesta av mina kompisar gör det. Kan verka snålt att inte göra det så därför har jag börjat med det nu. Lägger knappast 10 % eller vad det nu är man "ska" lägga utan snarare jämt upp. Kostar det 288:- lägger jag 300:- till exempel

• sär skriven

Jag är långt ifrån snål, vi ger pengar till välgörenhet, har fadderbarn och hjälper gärna våra vänner ekonomiskt. Att ge bort sina pengar för att någon förväntar det sig av en tycker jag känns skevt från början till slut. Som flera andra sagt; jag dricksar inte frisören, blomsterhandlaren eller McDonalds'-bruden så varför ska servitriser just få denna särskilda behandling? De är där för att utföra ett arbete, för vilket de har betalt.

Har även en i bekantskapskretsen som jobbar som servitris och anser att dricks är en rättighet när man är servitris, vilket retar mig om möjligt ännu mer!

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Johnny Mnemonic

sär skriven, jag har stött på den åsikten också och jag blir som du förbannad på det, de har totalt misuppfattat vad dricks handlar om; klart alla vill ha mer pengar... Sen är det förmodligen historier om folk som fått så enormt mycket dricks osv som gett den här attityden. Som sagt tar dom bort servitrisernas lön från maten så betalar jag glädjeligen dricks. Innan dess inte ett öre, blir dom sura och otrevliga så återkommer iallafall inte jag och jag meddelar naturligtvis bekantskapskretsen om detta, som tur är har det aldrig hänt hittils. Som sagt jag ger dricks om någon gjort något utöver det vanliga, för att dom utför sin tjänst dom är anställda och redan har betalt för- aldrig.

Enbart Unix: unzip,strip,touch,finger,grep,mount,fsck,more,yes,fsck,fsck,fsck,umount, sleep
  • Lenny

Krogpersonal har mkt lite i OB och de kan stressa i flera timmar utan paus för att gästerna ska få bra service. Därför kan de förvänta sig lite extra kompensation. Tänk om de skulle gå ut och ta en cigarett och ett toa-besök just när du vill beställa....

• eeelizabethde

Man kommer ihåg (ofta) vilka gäster som dricksar och vilka som inte gör det. Självfallet är jag redo att gå utöver mina arbetsuppgifter för en som dricksar medan den jag vet inte gör det får ett vänligt nej. Självfallet prioriterar jag den som dricksar framför det andra bordet. Det räcker att man bara ger en symbolisk summa om man tycker det är bra service. Jag kan lova att de i personalen pratar emellan sig också så alla vet vilka som är "snålisar" och vilka som inte är det. Självfallet ska man ej dricksa om man är missnöjd.

• Roxana

Jag dricksar alltid om jag är nöjd med servicen.

• petrapaytan

Jo. Därför att först skriver de i det beloppet som notan står på, det går till företaget som en vanlig betalning. Men de pengar du lägger till utöver visas sedan i utskriften de gör i slutet av dagen då det kanske står

4500

399

4899

Då är alltså 399 dennes dricks (jag är servitris)

• Steven01

Vet inte om det kommit upp här men dricks är alltså svarta pengar, jag själv betalar skatt och tycker det är bra. Eller ni som jobbar i yrken som får dricks kanske inte gillar att betala skatt....?

• Anonym (Rutan)

Jag var med om det första gången förra sommarn detdär med att betala med kort och dricksa, tyckte det var extremt pinsamt efter att ha ätit en halvkass måltid så står servitrisen och flåsar mej i nacken, kände mej tvungen att dricksa fastän jag annars inte skulle ha gjort det.

• baralillatant
    petrapaytan skrev 2015-07-11 23:12:40 följande:

Jo. Därför att först skriver de i det beloppet som notan står på, det går till företaget som en vanlig betalning. Men de pengar du lägger till utöver visas sedan i utskriften de gör i slutet av dagen då det kanske står

4500

399

4899

Då är alltså 399 dennes dricks (jag är servitris)

Aha ok! Det är ju bra.

Men väldigt sällan jag ger dricks eftersom det är väldigt sällan jag känner att jag får nått mer än maten jag betalat för.

Sist jag var på restaurang försvann en tallrik när vi gick för att hämta bröd. Mitt sällskap påpekar detta och får då en brysk lektion i hur man placerar sina bestick om man vill ha kvar tallriken.

Dricks? Eh nej.
  • Anonym (arg)

Man borde inte ge dricks alls mer än att lägga några enkronor om man betalar kontant. Att ha som "regel" att man ska ge minst 10% är bara fel.
    Vi vill inte ha en sådan ekonomi i Sverige. Personalen ska få betalat genom sin lön och därmed betala skatt och ha rätt till pension, sjukförsäkring och a-kassa. Dom ska inte få svarta pengar.
    Argumentet att dom tjänar så dåligt och behöver mer dricks håller inte, det är inte så vi ska lösa problemet genom börja dricks dom och på så sätt pressa ner deras vita löner mer och mer.

Svar på tråden *Pinsamt* Hur gör man med dricks?