• Anonym

*Pinsamt* Hur gör man med dricks?

Eeh... Har precis kommit på att det kanske är bra att lämna dricks när man äter på restaurang även om man betalar med kort... Skål Vilket jag aldrig gjort  *Dör*

Hur gör man?
    Igår när jag skulle betala, fick jag själv slå in koden och kyparen sa "slå in totalsumman." Då chansade jag på hur man skulle göra och slog in 200 när maten kostade 170. Gör man så??

Annars brukar de ju ofta bara ta kortet och springa iväg eller slå in och greja själv med apparaten, hur gör man då med dricks?

Finns det andra alternativ....? Ibland ska man skriva på nåt kvitto med massa olika rader också. Då brukar jag bara skita i att skriva på raderna där det står om summor och bara skriva min namnteckning.
    Betyder de att de kan sno pengar av mig om de vill och dra hur mkt de vill?

Hur fan gör man?

Är det bara jag som är så pass här korkad..?

Ah... och hur mycket ska man ge i dricks, undrar jag också... Kan man strunta i det??                    

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-23 18:28

Brukar ni ge dricks? Varför/ Varför inte?

• Svar på tråden *Pinsamt* Hur gör man med dricks?
  • Höghus

Så som lönerna ser ut idag bygger de inte på dricks. Tex restaurangbranschens löner ligger ungefär på samma som i andra serviceyrken. I min värld är det dock oartigt och snålt att inte dricksa. Gör det både på krogen, i taxi (avrundar uppåt) och på hotell. Har själv jobbat i servicebranchen och vet hur denna lilla tack uppskattas.

• Johnny Mnemonic

Aldrig i livet att jag ger dricks i Sverige, Resturang anställda här har sin tim/månadslön och klarar sig bra på denna. 
    Har inget med snålhet att göra överhuvudtaget, jag ger för övrigt ingen dricks i euroländer överhuvudtaget.

I tex USA däremot är dricks hur dom som jobbar får sin inkomst, nästan samtliga på restauranger är anställda på existensminimum och dricksen är det som dras in och splittas mellan dom anställda för att dryga ut lönen.
    Detta är också anledningen servitriser/servitörer är extremt inställsamma när man är i USA, första veckorna jag var där tyckte jag det faktiskt nära på var jobbigt så ofta dom kom och frågade om maten var god, om man ville ha något annat osv. I USA är det runt 15% - 20% som är rekommenderad standard dricks och det ska utbetalas efter vilken service man fått så klart.

Sedan ytterligare en sak som man får tänka på, i tex Sverige är priserna på maten inkl löner; Vilket fallet tex inte är på amerikanska restauranger, som sagt dricks tillkommer som en dold avgift. Sällan något problem iallafall då maten är markant billigare där ändå, men sen kan man väl ge dricks i Sverige om man tycker man blivit extra extra väl behandlad eller något fixat något alldeles extra. Men för något normalt "bara-gå-och-äta-besök" aldrig i livet. Sen vet jag att det kommer vara X antal restaurang anställda som blir sura på mig för jag säger så här, men till dessa säger jag: "byt jobb om inte lönen duger, ni/du var medvetna om vilken inkomst ni skulle få när ni skrev på anställningskontraktet. dricks är inte något fint som någon kommit på, det är ett gammalt skitsystem som vissa länder fortfarande lever efter och är i dessa länder deras egentliga inkomst".

Enbart Unix: unzip,strip,touch,finger,grep,mount,fsck,more,yes,fsck,fsck,fsck,umount, sleep
  • hellokill3r
    Johnny Mnemonic skrev 2012-09-24 05:28:43 följande:
    Aldrig i livet att jag ger dricks i Sverige, Resturang anställda här har sin tim/månadslön och klarar sig bra på denna. 

Har inget med snålhet att göra överhuvudtaget, jag ger för övrigt ingen dricks i euroländer överhuvudtaget.

I tex USA däremot är dricks hur dom som jobbar får sin inkomst, nästan samtliga på restauranger är anställda på existensminimum och dricksen är det som dras in och splittas mellan dom anställda för att dryga ut lönen.

Detta är också anledningen servitriser/servitörer är extremt inställsamma när man är i USA, första veckorna jag var där tyckte jag det faktiskt nära på var jobbigt så ofta dom kom och frågade om maten var god, om man ville ha något annat osv. I USA är det runt 15% - 20% som är rekommenderad standard dricks och det ska utbetalas efter vilken service man fått så klart.

Sedan ytterligare en sak som man får tänka på, i tex Sverige är priserna på maten inkl löner; Vilket fallet tex inte är på amerikanska restauranger, som sagt dricks tillkommer som en dold avgift. Sällan något problem iallafall då maten är markant billigare där ändå, men sen kan man väl ge dricks i Sverige om man tycker man blivit extra extra väl behandlad eller något fixat något alldeles extra. Men för något normalt "bara-gå-och-äta-besök" aldrig i livet. Sen vet jag att det kommer vara X antal restaurang anställda som blir sura på mig för jag säger så här, men till dessa säger jag: "byt jobb om inte lönen duger, ni/du var medvetna om vilken inkomst ni skulle få när ni skrev på anställningskontraktet. dricks är inte något fint som någon kommit på, det är ett gammalt skitsystem som vissa länder fortfarande lever efter och är i dessa länder deras egentliga inkomst".

Håller helt med.
  • Johnny Mnemonic
    Höghus skrev 2012-09-24 05:25:10 följande:
    Så som lönerna ser ut idag bygger de inte på dricks. Tex restaurangbranschens löner ligger ungefär på samma som i andra serviceyrken. I min värld är det dock oartigt och snålt att inte dricksa. Gör det både på krogen, i taxi (avrundar uppåt) och på hotell. Har själv jobbat i servicebranchen och vet hur denna lilla tack uppskattas.
    Av vilken anledning gör sig service anställda i tex restaurangbranchen mer förtjänta av "lite extra" än anställda i någon annan bransch? Som jag skrev i föregående inlägg i tex USA beror dricksen på att restauranganställda har en riktigt låg lön från arbetsgivaren (dom har tom undantagagsreglerad låg lön, dvs lägre än alla andra yrken; just för att dom baserar sin inkomst på dricks egentligen). Men det innebär inte att du dricksar överallt, dom har ungdomar som står hela dagarna och packar dina matkassar i butikerna- dessa ska inte ha någon dricks överhuvudtaget, inte heller butiksbiträden. På vilket sätt menar du att dessa yrken gör något mindre jobbigt eller ansträngande i service anseende än dom som springer runt och tar upp beställningar? 

I min värld är det varken oartigt eller snålt att inte betala dricks, det är däremot dumt att introducera en sådan sed när den inte har någon praktiskt funktion annat än att späda ut restauranganställdas löner. Det är vad löneförhandling är till för. Kan en person som jobbar inom service yrket inte hålla en god inställning till kunder utan att förvänta sig dricks så har dom hamnat i helt fel bransch och kanske ska sitta och räkna skruv på samhall istället. 

Att avrunda uppåt när man handlar med kontanter är däremot något helt annat; det sparar tid både för dig och för dom anställda- dessutom slipper man massa tråkiga småmynt som ligger och skräpar och man aldrig blir av med, med kort finns det ingen som helst anledning att avrunda något. 

Taxichaufförer dessutom är de sista jag skulle dricksa i Sverige, dessutom är det nog inget annat yrke jag stött på där personerna varit mer snikna och oftare än sällan direkt otrevliga. Undantaget kan vara i mindre städer där har jag snarare erfarenheten att dom oftast är trevligare, och glada att slippa köra ännu en färdtjänstresa. Men i storstäderna har jag bara stött på direkt otrevliga och förbannat förvetna personer som kör taxi. Senast jag åkte några mil taxi (till flyget) så satt chauffören och frågade obekymrat vad jag tjänade (vilket jag inte ville säga så klart), hur jag lyckats förhandla till mig ett så bra pris för resan osv osv. Och när jag sagt 5 gånger "jag tjänar tillräckligt" och svarat på några frågor om det var bättre eller sämre än yrke XXX så börjar han prata om hur mycket övertid dom kör och hur mycket pengar det ger efterskatt osv. Och rent ekonomiskt kan jag säga om vad han sa är sant så har dom rätt hög inkomst även om dom jobbar mycket, men det är ju självvalt. Grundlönen verkade iövrigt inte vara sämre än något typiskt industrijobb. 
    Enbart Unix: unzip,strip,touch,finger,grep,mount,fsck,more,yes,fsck,fsck,fsck,umount, sleep
  • MsM84

Jag betalar dricks när jag är nöjd med servicen. Jag tycker att det är en trevlig gest, och vi ska inte heller glömma att hotell & restaurang har urusel ob så de har sämre inkomst än många andra som jobbar kvällar och helger. Kan också tillägga att jag ger inga jättedricks, men något för att visa att jag har uppskattat deras service.

Något som jag tycker är konstigt är att en bartender drar in betydligt mer i dricks en kväll än en servitris/servitör. Jag ger iaf hellre mina pengar till den som har kommit till mitt bord hela kvällen och gett mig uppmärksamhet och tid, än till den som jag har fått vänta på, trängas för, för att den sen ska ge mig ett par sekunder och blanda till mig en drink. 

• Elli47

I regel dricksar jag inte i Sverige, om jag undantagsvis gör det så beror det på något väldigt extra.

• ulfsas
    Johnny Mnemonic skrev 2012-09-24 05:28:43 följande:

Instämmer!
    Precis så är det gällande Sverige, EU och USA. 
    Man, 192 cm, 48 år, Sundbyberg, singel ;)
  • Fluffguf

Jag tycker att det känns konstigt att ge dricks av de anledningar som nämnts innan, men jag har ändå alltid känt att jag borde göra det och att personalen ska se snett på mig annars. Skönt att höra att jag inte är ensam om att tycka att det är ett konstigt system. Varför ska vissa serviceyrken få dricks och andra inte liksom, det var ju inte som att någon gav mig dricks när jag jobbade på SJ

• ulfsas
    Fluffguf skrev 2012-09-24 07:40:33 följande:
    Jag tycker att det känns konstigt att ge dricks av de anledningar som nämnts innan, men jag har ändå alltid känt att jag borde göra det och att personalen ska se snett på mig annars. Skönt att höra att jag inte är ensam om att tycka att det är ett konstigt system. Varför ska vissa serviceyrken få dricks och andra inte liksom, det var ju inte som att någon gav mig dricks när jag jobbade på SJ
    Är man i Japan så är det närmast en förolämpning att lämna dricks. De vill inte ha allmosor. De har en stolthet som inte vi har i detta landet.
    Här verkar en tie, tjugo kronor i dricks vara det som står mellan glad och sur när man är servitris.

Om jag är och köper en pizza på takeavay så ger jag ingen dricks, vad gör då att jag skulle ge en massa dricks om jag vid en bar beställer en öl som de inta kan göra annat än att ställa upp framför mig?

Det är klart att jag skulle ge något om jag hade begärt något alldeles extra men det sker aldrig.
    Man, 192 cm, 48 år, Sundbyberg, singel ;)
  • GullpuckotMe

Jag har lärt mig att man inte ger dricks i Sverige då det redan är inräknat :)

Svar på tråden *Pinsamt* Hur gör man med dricks?