Orsak till att få behålla ensam vårdnad?
Får jag fråga vad du har för skäl att vilja ha enskild vårdnad när pappan är skötsam och verkar vara engagerad i barnets liv?
Får jag fråga vad du har för skäl att vilja ha enskild vårdnad när pappan är skötsam och verkar vara engagerad i barnets liv?
det är ganska uppenbart att mamman vill ÄGA sitt barn. Och inte bryr sig om vad som är bäst för barnet. Hoppas verkligen att pappan vinner och får gemensam vårdnad. Rätt ska vara rätt.
Just detta problem har vi fast åt andra hållet.. Min sambo är pappan som vill ha delad vårdnad. Skulle gärna vilja veta om du fick din vilja igenom. Skicka gärna ett melj om hur de gick..
Att gå på samarbetssamtal är frivilligt. Men det är väl bra att gå dit o prata?
Om du inte där går med på gem vårdnad efter ett par samtal så kommer nog pappan stämma dig
i tingsrätten för att få gem vårdnad. Antagligen kommer det gå igenom. Om han är som du säger skötsam.
Samarbetsproblem kan vara ett skäl till att få behålla ensam vårdnad. Kommer snart vara ensam med en nyfödd
och jag o barnets pappa är totalt oense om föräldraledigheten, boendet osv. så jag har goda skäl att inte
skriva på gemensam vårdnad i början (de första åren tänker jag mig). han är också skötsam osv precis som ditt barns pappa. Han kommer nog dra det till tingsrätten kan jag tänka mig men då har jag i alla fall fått vara f-ledig i lugn o ro för en utredning som görs av familjerätten (på uppdrag av tingsrätten) kan ta upp till ett år.
Jag ska dra ut på att gå på samarbetssamtal ett tag för att allt inte ska gå för fort och jag kommer sitta i skiten sedan med för lite föräldradagar att ta ut. För då kommer det nog snabbare upp i tingsrätten.
TS: Hur gammalt är barnet?
Familjerätten kommer mest medla mellan er och inte ge er så många råd tror jag. Har inte varit där ngn gång än.
De tar inte någons parti utan ska försöka få er att samarbeta kring barnet.
Om du absolut vill flytta så gör det nu i så fall, innan ni kommer få gemensam vårdnad.
Ska också flytta nu, före det blir ett ev problem. Men inte långt, för jag vill att barnet ska ha pappan förhållandevis nära.
Du kan även flytta när ni har gemensam vårdnad om ni inte har växelvis boende. (varannan vecka)Då blir det ett stort problem.Då kan barnet blir skrivet hos honom istället o ska gå kvar på dagiset som barnet har gått på dittills.
Då blir du umgängesförälder och han boendeförälder. Men är barnet väldigt litet och mest har träffat dig och har bäst anknytning med dig den dagen du flyttar (och barnet tillbringar den största delen av dygnsvilan hos dig)
då kan du flytta även om ni har gemensam vårdnad. Det är inte tingsrätten eller familjerätten som kollar detta utan skatteverket som avgör var barnet ska vara skrivet. Men du kan få problem med att pappan inte skriver under
papper för en ny förskola t ex. Så flytta nu innan om du redan nu vet att du vill flytta i framtiden, det är mitt råd.