• Anonym (Mamma)

Orsak till att få behålla ensam vårdnad?

Hej

Jag har ensam vårdnad just nu och pappan vill ha gemensam vårdnad. Han har kallat oss till sammarbetssamtal vilket jag tänker gå med på. Pappan har god ekonomi, nykterist, drogfri, psykiskt frisk och ostraffad. Vad ska krävas för att jag ska få ha kvar ensam vårdnad?

Vad kommer familjerätten säga mig och ge mig för råd på sammarbetssamtalet? vad kommer de ge honom för råd? vad kommer hända? om jag fortfarande vägrar ge honom gemensam vårdnad efter alla sammarbetssamtal, vad händer då?

• Svar på tråden Orsak till att få behålla ensam vårdnad?
  • Anonym

Får jag fråga vad du har för skäl att vilja ha enskild vårdnad när pappan är skötsam och verkar vara engagerad i barnets liv?

• Anonym (Mamma)
    Anonym skrev 2012-09-23 18:30:43 följande:
    Får jag fråga vad du har för skäl att vilja ha enskild vårdnad när pappan är skötsam och verkar vara engagerad i barnets liv?
    Därför att vi inte kommer överens. Eller jag tror att vi inte kommer komma överens. Om jag vill flytta till en annan stad så kommer pappan dra in advokater. Jag förlorar kontrollen över vårt barn då han blir som en käpp i hjulen för mina val gällande barn.

Vill köra racet ensam där han gärna får vara delaktig, men vårdnaden ska förbli ensam.

Skit i vilka anledningar jag har. Jag undrar bara hur jag ska bära mig åt för att få behålla ensam vårdnad.
  • Anonym
    Anonym (Mamma) skrev 2012-09-23 18:40:40 följande:
    Därför att vi inte kommer överens. Eller jag tror att vi inte kommer komma överens. Om jag vill flytta till en annan stad så kommer pappan dra in advokater. Jag förlorar kontrollen över vårt barn då han blir som en käpp i hjulen för mina val gällande barn.

Vill köra racet ensam där han gärna får vara delaktig, men vårdnaden ska förbli ensam.

Skit i vilka anledningar jag har. Jag undrar bara hur jag ska bära mig åt för att få behålla ensam vårdnad.
    Men vänta nu. Har du tänkt flytta och begränsa barnets möjligheter till umgänge med sin pappa?

"Kontrollen"? Vad menar du med "mina val"? Som enskild vårdnadshavare har du ett stort ansvar att främja barnets kontakt med den andra föräldern.

Vilket "race"? Ett barn behöver flera vårdnadshavare när så är möjligt. Bara risken att något händer dig, och du har ensam vårdnad, kan betyda att barnet står utan vårdnadshavare.

Dina skäl låter inte speciellt hållbara, för att få behålla enskild vårdnad behöver de vara det.

Risken är stor att han stämmer dig i tingsrätten om du inte skriver på frivilligt och då lär det vara väldigt svårt för dig att få som du vill tror jag.
  • Anonym

det är ganska uppenbart att mamman vill ÄGA sitt barn. Och inte bryr sig om vad som är bäst för barnet. Hoppas verkligen att pappan vinner och får gemensam vårdnad. Rätt ska vara rätt.

• Queenie70
    Anonym (Mamma) skrev 2012-09-23 18:40:40 följande:

Shit vilket svin du verkar vara. När man skaffar barn är man skyldig att sätta barnens bästa före sina egna önskningar. Kanske pappan bör ha både egen vårdnad och boende.
  • Forsström

Just detta problem har vi fast åt andra hållet.. Min sambo är pappan som vill ha delad vårdnad. Skulle gärna vilja veta om du fick din vilja igenom. Skicka gärna ett melj om hur de gick..

• Anonym
    Forsström skrev 2012-09-23 19:17:08 följande:

Just detta problem har vi fast åt andra hållet.. Min sambo är pappan som vill ha delad vårdnad. Skulle gärna vilja veta om du fick din vilja igenom. Skicka gärna ett melj om hur de gick..

Har han stämt mamman? Det brukar vara ganska lätt att få gemensam vårdnad just för barnets bästa och för att vissa föräldrar som har enskild vårdnad brukar begränsa/minimera umgänge, flytta och på annat sätt försvåra barnets kontakt med den andra föräldern, ungefär som det låter som ts har tänkt göra.
  • Anonym (koko)

Inget av dina argument handlar om något som gynnar barnen. Men om d kan komma på ett eller flera argument som gynnar barnen så kan du vinna,

• Anonym

Att gå på samarbetssamtal är frivilligt. Men det är väl bra att gå dit o prata?

Om du inte där går med på gem vårdnad efter ett par samtal så kommer nog pappan stämma dig
    i tingsrätten för att få gem vårdnad. Antagligen kommer det gå igenom. Om han är som du säger skötsam.

Samarbetsproblem kan vara ett skäl till att få behålla ensam vårdnad. Kommer snart vara ensam med en nyfödd
    och jag o barnets pappa är totalt oense om föräldraledigheten, boendet osv. så jag har goda skäl att inte
    skriva på gemensam vårdnad i början (de första åren tänker jag mig). han är också skötsam osv precis som ditt barns pappa. Han kommer nog dra det till tingsrätten kan jag tänka mig men då har jag i alla fall fått vara f-ledig i lugn o ro för en utredning som görs av familjerätten (på uppdrag av tingsrätten) kan ta upp till ett år.

Jag ska dra ut på att gå på samarbetssamtal ett tag för att allt inte ska gå för fort och jag kommer sitta i skiten sedan med för lite föräldradagar att ta ut. För då kommer det nog snabbare upp i tingsrätten.

TS: Hur gammalt är barnet?

• Anonym

Familjerätten kommer mest medla mellan er och inte ge er så många råd tror jag. Har inte varit där ngn gång än.
    De tar inte någons parti utan ska försöka få er att samarbeta kring barnet.

Svar på tråden Orsak till att få behålla ensam vårdnad?