Anonym (Mamma) skrev 2012-09-23 18:40:40 följande:
Därför att vi inte kommer överens. Eller jag tror att vi inte kommer komma överens. Om jag vill flytta till en annan stad så kommer pappan dra in advokater. Jag förlorar kontrollen över vårt barn då han blir som en käpp i hjulen för mina val gällande barn.
Vill köra racet ensam där han gärna får vara delaktig, men vårdnaden ska förbli ensam.
Skit i vilka anledningar jag har. Jag undrar bara hur jag ska bära mig åt för att få behålla ensam vårdnad.
Men vänta nu. Har du tänkt flytta och begränsa barnets möjligheter till umgänge med sin pappa?
"Kontrollen"? Vad menar du med "mina val"? Som enskild vårdnadshavare har du ett stort ansvar att främja barnets kontakt med den andra föräldern.
Vilket "race"? Ett barn behöver flera vårdnadshavare när så är möjligt. Bara risken att något händer dig, och du har ensam vårdnad, kan betyda att barnet står utan vårdnadshavare.
Dina skäl låter inte speciellt hållbara, för att få behålla enskild vårdnad behöver de vara det.
Risken är stor att han stämmer dig i tingsrätten om du inte skriver på frivilligt och då lär det vara väldigt svårt för dig att få som du vill tror jag.