• Anonym

Gemensam vårdnad som inte fungerar!

Oj, vad jobbigt det låter! Ring Familjerätten i din kommun/stad och fråga de om råd om hur du ska gå tillväga.
    Men du måste inte gå med på att han ska ha barnet på heltid plötsligt.

• Anonym

Var ni överens om föräldrapenningsdagarna,   hur barnet skulle  "skolas"  in med sin pappa osv osv redan före förlossningen?    Eller VARFÖR  skrev du på om gemensam vårdnad?   Uppenbarligen har du inte frågat på FL  hur du skulle göra....

• Anonym
    Anonym (BlirGalen) skrev 2012-09-23 22:34:31 följande:
    Jag trodde såklart att vi skulle va tillsammans och inte behöva tänka på sånt här så här tidigt och om det skulle hända så sa vi alltid att vi skulle lösa sånt emellan oss som vänner för barnets skull men efter det tog slut har han skitit i alla överenskommelser som vi har haft.
    Ska ringa FL imorgon och boka in ett möte och få lite rådgivning men är bara så arg just nu och ville så om någon varit i liknande situation och hade råd att dela med sig av. 

Jaha,  ni har varit tillsammans -  och överens en gång i tiden.   Ja,  det är inte lätt när det blir så.  När  det var aktuellt för mig fanns inga föräldradagar öronmärkta för pappan -  det underlättade!
  • Anonym
    Madame Hoffa skrev 2012-09-23 23:10:04 följande:
    Har bara läst trådstart men tyvärr...av egen erfarenhet kan jag tala om att han har ganska stor chans.
    Mitt ex var inte närvarande under barnets 2 första år, ändå har han enligt lag exakt samma rättigheter som jag nu.

Och hur gammalt är barnet nu?   Hur fungerar det i praktiken?    Skrev du också på om gemensam vårdnad innan barnet var fött?
  • Anonym
    Anonym (BlirGalen) skrev 2012-09-23 23:24:00 följande:
    Men han har haft alla chanser i världen att lära känna henne och ha en relation med henne men tar ju aldrig dom chanserna. Känns ju väldigt otryggt att han kan hålla på så och ändå ha samma rättigheter som mig som alltid tagit mitt ansvar och inte hållt på som honom. Han kan bli aggressiv mot mig i telefon om han tycker jag säger något han inte gillar, han hotar med saker, han dricker nästan hela tiden. Tycker dom verkligen ett barn ska bo hos en sådan person? =O
    Tja det var knappast familjerätten eller tingsrätten som skrev på om gemensam vårdnad....    Vad menar du att de ska kunna göra åt situationen?

Tror det är ovanligt att pappor som inte levt med sitt barn från början har något intresse av en baby.   Mitt barns pappa (som hade ett par barn tidigare)   klargjorde från början att han inte kunde bli intresserad förrän barnet var stort nog att springa emot honom och ropa  "Pappa!"....
  • Anonym
    Anonym (BlirGalen) skrev 2012-09-24 04:59:23 följande:
    hej. Jo jag är mycket väl medveten om att familjerätten inte skrev på om gemensam vårdnad Glad Jag skrev tidigare i tråden att jag skulle boka ett möte hos dom för RÅD om vad JAG kan göra i den här situationen. Som är bäst för barnet. 
    Och jag frågade också hur stor chansen skulle vara att pappan blev tilldelad ensam vårdnad om han nu skulle söka om det för han inte tycker mina lösningar låter bra.

Nej och det ser inte jag att vara en ansvarsfull förälder om man inte har något intresse för en baby, såvitt jag vet så förstår en kille som bestämmer sig att ha ett barn att barnet inte föds som ett stort barn som kan säga pappa :) Min pappa hade minsann intresse och känslor för mig när jag var en liten bebis :) Han väntade inte med att skapa en relation till mig förrän jag var stor nog att springa mot honom och säga pappa Flört
    Så dina föräldrar  hade också separerat innan du föddes?

Ensam vårdnad får han knappast i första taget.   Att upplösa den gemensamma vårdnaden lär inte vara så lätt i dagsläget.
  • Anonym
    Anonym (BlirGalen) skrev 2012-09-24 09:47:16 följande:
    Varken mina föräldrar eller jag och pappan till barnet separerade innan någon var född :)
    Har iaf pratat med FR lite snabbt på telefon och bokat ett möte, men dom sa redan nu att jag skulle ha stor chans till ensam vårdnad och han skulle aldrig få rätt att dottern bor hos honom på minst tre år iaf som situationen ser ut nu även om vi har gemensam vårdnad. Känns skönt att veta.

Han har och kommer alltid ha all chans i världen från min sida att träffa och skapa en relation med sitt barn. Det har varit hans val att inte göra det. 

Tycktte du skrev att ditt barns pappa knappast träffat ert barn,  uppfattade det som att barnet och pappan aldrig levt ihop.   Du skrev att du gått med på gemensam vårdnad innan barnet var fött.   Det finns separerade pappor som tjatar om att man skriver på gemensam vårdnad i förväg.

Oj,  har inställningen ändrats så hos myndigheterna idag,  intressant!   Mitt barns pappa kidnappade det från lekparken,  när vi båda var där,  för att han skulle få träffa det.  Plötsligt var han och barnet borta.  Barnet hade då inte fyllt två år.  Det dröjde en vecka innan pappan lämnade tillbaka barnet -  och inga myndigheter hjälpte mig -  trots att jag aldrig gått  med på gemensam vårdnad.
  • Anonym
    Anonym (BlirGalen) skrev 2012-09-24 09:59:01 följande:
    Ja alltså efter dom 2 månaderna så har han träffat henne en gång och hon är nu 6 mån snart så det var så jag menade. Han tog inte något vidare ansvar dom två månaderna i början heller jag gjorde ungefär allt med vissa små undantag.

Det låter ju bara helt sjukt att han kunde göra så utan att det blev någon följd av det? Man ska ju se till barnets bästa även i gemensam som ensam vårdnad och det är inte föräldrarna som har rätt att träffa barnet det är barnet som har rätt att träffa föräldrarna så man kan inte ha argument som "jag har lika stor rätt att ha henne som du" "vi har gemensam vårdnad då får jag ha henne lika mycket som du" osv.
    Dom kanske blivit hårdare vad gäller allt nu. Hur längesen var detta? 
    Så vitt jag förstår kan knappast polisen åka runt och hämta barn här och där och lämna dem där ena föräldern vill att de ska vara -  mot den andra förälderns vilja.   Som ensam vårdnadshavare kan man begära verkställighet av vårdnad  om den andra föräldern egenmäktigt behållit barn.   Och detta ska behandlas i domstol.  Därefter kan polis få ett papper som ger dem rätt att försöka hämta tillbaka barnet.  Den rättsliga  processen tar sin tid;  14 dagar var den uppgift jag fick att det skulle ta att få detta papper.

Helst bör det finnas en dom på umgänge.   Annars kan alla instanser;  soc och polis,  säga att de inte kan veta vad föräldrarna sins emellan kommit överens om i den enskilda situationen.

Har för mig att det är det svar man kan få vid gemensam vårdnad också:  "Hur ska vi kunna veta vad ni kommit överens om?"    Tror jag läst det på FL -  det mest tillförlitliga källan....
  • Anonym
    Anonym (BlirGalen) skrev 2012-09-24 04:59:23 följande:
    hej. Jo jag är mycket väl medveten om att familjerätten inte skrev på om gemensam vårdnad Glad Jag skrev tidigare i tråden att jag skulle boka ett möte hos dom för RÅD om vad JAG kan göra i den här situationen. Som är bäst för barnet. 
    Och jag frågade också hur stor chansen skulle vara att pappan blev tilldelad ensam vårdnad om han nu skulle söka om det för han inte tycker mina lösningar låter bra.

Nej och det ser inte jag att vara en ansvarsfull förälder om man inte har något intresse för en baby, såvitt jag vet så förstår en kille som bestämmer sig att ha ett barn att barnet inte föds som ett stort barn som kan säga pappa :) Min pappa hade minsann intresse och känslor för mig när jag var en liten bebis :) Han väntade inte med att skapa en relation till mig förrän jag var stor nog att springa mot honom och säga pappa Flört
    Att han har väntat med att skapa en relation med barnet gör inte honom till en olämplig förälder.

Har du arbete att gå tillbaka till efter föräldraledigheten?
  • Anonym
    Anonym (BlirGalen) skrev 2012-09-24 10:22:22 följande:
    Ligger ju lite mer bakom än bara väntat med att skapa relation, han ljuger, blir aggressiv, tänker på sig själv och inte vårat barns bästa, ha missbruk och kriminell bakgrund, alkoholproblem, vägrar sammarbets samtal för att komma överens om något ihop, har inget boende, inget arbete osv osv osv det gör honom till en super farsa då eller ??? :) 
    Vad har han gjort mot barnet?

Dricker han när han har barnet?

Vad har boende och arbetet med saken att göra? Samarbetssamtal är frivilliga. Vad vill du diskutera där som du inte kan ta direkt med honom?
Svar på tråden Gemensam vårdnad som inte fungerar!