• Anonym (BlirGalen)

Gemensam vårdnad som inte fungerar!

Jag har en snart 6 månaders dotter tillsammans med en kille som jag inte är ihop med.
    Vi har gemensam vårdnad som vi skrev på innan hon föddes. INGET fungerar, ibland får jag inte tag på honom på någon vecka, ibland hör han av sig och säger att han ska komma och träffa henne men sen ändrar sig pga massa ursäkter, han har en historia av kriminalitet och missbruk (som han nu är av med men har inte varit jättelänge) , han lämnade oss när vi gjorde slut då dottern var två månader, sen dess har han träffat henne EN gång då jag åkte till honom med henne. Han blir jättearg om man inte håller med honom eller gör som han vill, sen efter några minuter skickar han förlåt sms och så håller det på. Ohållbart.

Frågade om han kunde skriva över föräldradagar på mig för min mammaledighet är slut i december, det vill han inte göra och börjar nu prata om att dottern faktist kan bo hos honom då. Från att hon är ca 8 månader och alltså inte känner honom överhuvudtaget. Han säger att han ska träffa henne nu under tre månader först och lära känna henne.  Att han har lika stor rätt att ha henne boendes hos sig som jag har, men förstår inte det här med att jag är den som tagit hand om henne ensam hittills och att hon behöver en fast punkt osv. Han vet inte vad det innebär att ta hand om ett barn.

Jag vet att jag hade fått ensam vårdnad om jag hade startat en sån process men av olika anledningar så finns det inte en chans att jag orkar med det just nu så jag undrar har han verkligen rätt att barnet ska bo hos honom när hon är under tre år när vi har gemensam vårdnad??

/ Ångest 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-23 19:33
    Kanske uttryckte mig lite fel, jag menar att om han skulle ansöka om ensam vårdnad eller på något sätt anmäla att jag inte tillåter att barnet flyttar till honom så finns det väl inte så stor chans att han skulle få sin vilja igenom? Eller? Kan ju tillägga att jag aldrig nekat han att träffa henne jag har varit den som pushat på att dom ska få en relation men har inte hänt något ändå

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-24 10:57
    Folk kan sluta diskutera UMGÄNGESRÄTT för det har han, jag skrev i trådstart att han vill barnet ska BO hos honom att han blir BOFÖRÄLDER om TRE månader när barnet inte har någon som helst anknytning till honom plus hans hela situation. Alltså slutdiskuterat om umgängesrätt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-25 12:36
    Har nu fått pappan att förstå det bästa för barnet och kommit fram till hur vi ska lösa det här på bästa sätt så jag hoppas verkligen att han håller det så han och barnet får en relation. Tack för mig :)

• Svar på tråden Gemensam vårdnad som inte fungerar!
  • Anonym

Oj, vad jobbigt det låter! Ring Familjerätten i din kommun/stad och fråga de om råd om hur du ska gå tillväga.
    Men du måste inte gå med på att han ska ha barnet på heltid plötsligt.

• Anonym

Var ni överens om föräldrapenningsdagarna,   hur barnet skulle  "skolas"  in med sin pappa osv osv redan före förlossningen?    Eller VARFÖR  skrev du på om gemensam vårdnad?   Uppenbarligen har du inte frågat på FL  hur du skulle göra....

• Anonym (BlirGalen)

Jag trodde såklart att vi skulle va tillsammans och inte behöva tänka på sånt här så här tidigt och om det skulle hända så sa vi alltid att vi skulle lösa sånt emellan oss som vänner för barnets skull men efter det tog slut har han skitit i alla överenskommelser som vi har haft.
    Ska ringa FL imorgon och boka in ett möte och få lite rådgivning men är bara så arg just nu och ville så om någon varit i liknande situation och hade råd att dela med sig av. 

• Anonym
    Anonym (BlirGalen) skrev 2012-09-23 22:34:31 följande:
    Jag trodde såklart att vi skulle va tillsammans och inte behöva tänka på sånt här så här tidigt och om det skulle hända så sa vi alltid att vi skulle lösa sånt emellan oss som vänner för barnets skull men efter det tog slut har han skitit i alla överenskommelser som vi har haft.
    Ska ringa FL imorgon och boka in ett möte och få lite rådgivning men är bara så arg just nu och ville så om någon varit i liknande situation och hade råd att dela med sig av. 

Jaha,  ni har varit tillsammans -  och överens en gång i tiden.   Ja,  det är inte lätt när det blir så.  När  det var aktuellt för mig fanns inga föräldradagar öronmärkta för pappan -  det underlättade!
  • Anonym (BlirGalen)

Nej, han inser ju inte att det inte bara är mig han förstör för utan för henne också. Men tänker på sig själv hela tiden. Men får hoppas att jag får lite klarhet efter jag varit på möte hos FL och hur jag kan lösa saker på bästa sätt. Jävligt tråkigt att det blir så här bara för att den ena föräldern är egoistisk och inte kan tänka på barnets bästa...... Obestämd

• Madame Hoffa

Har bara läst trådstart men tyvärr...av egen erfarenhet kan jag tala om att han har ganska stor chans.
    Mitt ex var inte närvarande under barnets 2 första år, ändå har han enligt lag exakt samma rättigheter som jag nu.

• Anonym
    Madame Hoffa skrev 2012-09-23 23:10:04 följande:
    Har bara läst trådstart men tyvärr...av egen erfarenhet kan jag tala om att han har ganska stor chans.
    Mitt ex var inte närvarande under barnets 2 första år, ändå har han enligt lag exakt samma rättigheter som jag nu.

Och hur gammalt är barnet nu?   Hur fungerar det i praktiken?    Skrev du också på om gemensam vårdnad innan barnet var fött?
  • Anonym (BlirGalen)
    Madame Hoffa skrev 2012-09-23 23:10:04 följande:

Även med hans bakgrund och hur han hållt på och håller på? Och att det absolut inte är bra för ett litet barn att separeras från sin trygga punkt och flytta till en person som hon inte känner? =/
  • Anonym (BlirGalen)
    Anonym skrev 2012-09-23 23:17:08 följande:
    Och hur gammalt är barnet nu?   Hur fungerar det i praktiken?    Skrev du också på om gemensam vårdnad innan barnet var fött?
    Hon är alltså 6 månader snart och har träffat pappan en gång dom senaste 4 månaderna, vi skrev gemensam vårdnad innan födseln ja
  • Madame Hoffa
    Anonym skrev 2012-09-23 23:17:08 följande:
    Barnet är 11, och ja, tyvärr skrev jag på om gemensam vårdnad innan hon var född.
    Anonym (BlirGalen) skrev 2012-09-23 23:17:45 följande:
    Även med hans bakgrund och hur han hållt på och håller på? Och att det absolut inte är bra för ett litet barn att separeras från sin trygga punkt och flytta till en person som hon inte känner? =/
    Tyvärr kan jag säga att i mitt fall så har vi inte kommit överens om en enda sak sedan han började engagera sig när hon var dryga 2 år. Han befinner sig utomlands nästan halva året, sticker utan att tala om det osv osv. ÄNDÅ har han samma rättigheter.
     Att hon inte känner honom menar lagen att det kan ändras. Det bästa för barnet ÄR ju att ha nära kontakt med båda föräldrarna, så så länge han yrkar på att det är det han vill så har han samma rättigheter.
Svar på tråden Gemensam vårdnad som inte fungerar!