• Anonym (BlirGalen)

Gemensam vårdnad som inte fungerar!

Anonym skrev 2012-09-24 09:24:07 följande:
    Så dina föräldrar  hade också separerat innan du föddes?

Ensam vårdnad får han knappast i första taget.   Att upplösa den gemensamma vårdnaden lär inte vara så lätt i dagsläget.
    Pappan till mitt barn levde med henne dom 2 första månaderna, så han har allt levt med henne från början och tog valet att åka härifrån utan att komma tillbaka :)
  • Anonym (BlirGalen)
    Anonym skrev 2012-09-24 09:55:23 följande:

Tycktte du skrev att ditt barns pappa knappast träffat ert barn,  uppfattade det som att barnet och pappan aldrig levt ihop.   Du skrev att du gått med på gemensam vårdnad innan barnet var fött.   Det finns separerade pappor som tjatar om att man skriver på gemensam vårdnad i förväg.

Oj,  har inställningen ändrats så hos myndigheterna idag,  intressant!   Mitt barns pappa kidnappade det från lekparken,  när vi båda var där,  för att han skulle få träffa det.  Plötsligt var han och barnet borta.  Barnet hade då inte fyllt två år.  Det dröjde en vecka innan pappan lämnade tillbaka barnet -  och inga myndigheter hjälpte mig -  trots att jag aldrig gått  med på gemensam vårdnad.
    Ja alltså efter dom 2 månaderna så har han träffat henne en gång och hon är nu 6 mån snart så det var så jag menade. Han tog inte något vidare ansvar dom två månaderna i början heller jag gjorde ungefär allt med vissa små undantag.

Det låter ju bara helt sjukt att han kunde göra så utan att det blev någon följd av det? Man ska ju se till barnets bästa även i gemensam som ensam vårdnad och det är inte föräldrarna som har rätt att träffa barnet det är barnet som har rätt att träffa föräldrarna så man kan inte ha argument som "jag har lika stor rätt att ha henne som du" "vi har gemensam vårdnad då får jag ha henne lika mycket som du" osv.
    Dom kanske blivit hårdare vad gäller allt nu. Hur längesen var detta? 
  • Anonym (BlirGalen)
    Anonym skrev 2012-09-24 10:12:03 följande:
    Så vitt jag förstår kan knappast polisen åka runt och hämta barn här och där och lämna dem där ena föräldern vill att de ska vara -  mot den andra förälderns vilja.   Som ensam vårdnadshavare kan man begära verkställighet av vårdnad  om den andra föräldern egenmäktigt behållit barn.   Och detta ska behandlas i domstol.  Därefter kan polis få ett papper som ger dem rätt att försöka hämta tillbaka barnet.  Den rättsliga  processen tar sin tid;  14 dagar var den uppgift jag fick att det skulle ta att få detta papper.

Helst bör det finnas en dom på umgänge.   Annars kan alla instanser;  soc och polis,  säga att de inte kan veta vad föräldrarna sins emellan kommit överens om i den enskilda situationen.

Har för mig att det är det svar man kan få vid gemensam vårdnad också:  "Hur ska vi kunna veta vad ni kommit överens om?"    Tror jag läst det på FL -  det mest tillförlitliga källan....
    Jo men om barnets pappa inte känner barnet och menar att det ska flytta till honom helt plötsligt så går ju inte jag med på det, då blir nästa steg sammarbets samtal, vägrar han det får han ju gå till domstol då och där kommer han inte få rätt att ha barnet boendes hos sig på som sagt minst tre år med tanke på våran situation och hans situation.

Polisen kan inte hämta barn som far illa av att bli KIDNAPPADE av den ena föräldern tycker jag låter helt idiotiskt . Hur ser man då till barnets bästa, men men får ju mer svar på mina frågor efter mötet och dom jag pratat med hittills har alla varit säkra på att han skulle aldrig kunna ta barnet ifrån mig. Att få umgängesrätt är en annan sak och det har jag som sagt aldrig satt mig emot.
  • Anonym (BlirGalen)
    Anonym skrev 2012-09-24 10:16:13 följande:
    Att han har väntat med att skapa en relation med barnet gör inte honom till en olämplig förälder.

Har du arbete att gå tillbaka till efter föräldraledigheten?
    Ligger ju lite mer bakom än bara väntat med att skapa relation, han ljuger, blir aggressiv, tänker på sig själv och inte vårat barns bästa, ha missbruk och kriminell bakgrund, alkoholproblem, vägrar sammarbets samtal för att komma överens om något ihop, har inget boende, inget arbete osv osv osv det gör honom till en super farsa då eller ??? :) 
  • Anonym (BlirGalen)
    Anonym skrev 2012-09-24 10:26:30 följande:
    Vad har han gjort mot barnet?

Dricker han när han har barnet?

Vad har boende och arbetet med saken att göra? Samarbetssamtal är frivilliga. Vad vill du diskutera där som du inte kan ta direkt med honom?
    Herregud, han har inte gjort något mot barnet för han träffar ju inte barnet. 
    Han drack hemma när vi precis fått barnet när vi fortf var ihop.

Boende och arbete har väl en GANSKA stor faktor när han vill att enn spädbarn ska flytta till honom? Om han inte har boende? Är det en bra miljö för ett barn ska han åka runt med en liten bebis till olika människor med barnet menar du och det är inget problem?

Samarbets samtal är till för två parter som pga någon anledning inte kan komma överens om boende och umgänge vid gemensam vårdnad som vi inte kan.  Jag kan ju inte diskutera något med honom eftersom han vissa veckor inte svarar alls, vissa dagar ringer han och säger han ska komma men kommer inte, han vill inte sammarbeta överhuvudtaget är det en hållbar situation i längden tycker du?

Du tycker jag ska fortsätta komma överens med en människa som klart och tydligt inte ens kan ta hand om sig själv än mindre ett barn och oftast inte svarar eller är kontaktbar? 
  • Anonym (BlirGalen)
    Anonym skrev 2012-09-24 10:26:30 följande:
    Vad har han gjort mot barnet?

Dricker han när han har barnet?

Vad har boende och arbetet med saken att göra? Samarbetssamtal är frivilliga. Vad vill du diskutera där som du inte kan ta direkt med honom?
    Jag tror inte du läser några av mina svar eftersom jag skrivit att han träffat barnet EN gång sen hon var 2 månader då åkte jag till honom med henne för jag tyckte dom skulle träffas. Så du behöver inte ställa frågor vad han gör när han har barnet för han har inte barnet alls! :)
  • Anonym (BlirGalen)
    Anonym skrev 2012-09-24 10:36:24 följande:
    Ja,  han kan gå till domstol för att få umgängesrätten fastställd.  Väldigt  grovt  räknar domstolarna med;  ett barn som är ett år kan övernatta en natt,  två år två nätter i samband med veckoslutsumgänge,  tre årigt barn kan klara att övernatta tre nätter hos umgängesförälder.   Naturligtvis beroende på situation i det individuella fallet.   Övervakat umgänge dagtid förekommer.

Det verkar ovanligt att FR  vågar lova att det inte kommer att bli något veckoslutsumgänge de första tre åren.   Innan socalförvaltningen gjort någon utredning.    Denna utredning är vad domstolen har att gå efter,  förutom att de hör föräldrarna och eventuella vittnen.  

Och de borde veta vad de utlovar,  förstås.
    Jag skrev inte att han inte skulle få rätt att ha barnet hos sig överhuvudtaget innan 3 års ålder, skrev att han med stor sannolikhet inte får rätten att barnet BOR hos honom.
  • Anonym (BlirGalen)
    Anonym skrev 2012-09-24 10:41:05 följande:
    Precis så hur kan han vara olämplig för barnet i framtiden bara för att du tycker att han är det nu. Han kanske hinner få boende innan det är aktuellt för honom att vara föräldraledig?

Har du arbete att gå till efter föräldraledigheten?
    Men herregud igen, vem har sagt att han kommer vara olämplig eller inte i framtiden men om TRE månader när han vill att våran dotter som är yngre än ett år ska flytta till honom på heltid som inte vet vem han är kan inte få en sådan relation till honom på 3 månader att kunna ta det steget att slitas från den tryggheten och kontakten hon knytit till mig. Antingen har du inga barn själv, har inte känslor eller är av det manliga könet :)

Nej jag har inget jobb jag ska börja plugga (fan vilken dålig mamma jag är va :) ) 
  • Anonym (BlirGalen)
    sirisdotter skrev 2012-09-24 10:46:58 följande:
    Vad jag förstår kan man ha umgängesrätt utan att ha normalt boende.  En kompis till mig fick av och till sova över i vardagsrummet med sin lilla dotter de helger han hade umgängesrätt.   Han var  tillfälligt bostadslös  efter skilsmässan,  då frun och barnet bodde kvar i villan i Bromma.    Mannen sov i sin Volvo duett   (och skötte väl sin hygien på jobbet).    Barnet var då inte längre baby,  snarare i förskoleåldern.

Andra helger var det andra vänner till mannen som ställde upp;  han hade en krets av vänner omkring sig.

Efterhand fick mannen en hyrestrea,  med ett rum för dottern.
    Jag pratar fortfarande inte om UMGÄNGESRÄTT jag pratar om att han vill att barnet nu om någon månad ska FLYTTA till honom och BO hos honom.
  • Anonym (BlirGalen)
    Anonym skrev 2012-09-24 11:06:37 följande:

Ska du åka dit och amma stup i kvarten då,   har han tänkt?
    Han tycker man kan börja med ersättning i den åldern! Som sagt han tänker ENBART på sig själv och inte på barnets bästa.
Svar på tråden Gemensam vårdnad som inte fungerar!