• Uppsalapojkarna

Vid vilken temperatur börjar ni med overallen?

Jag undrar som sagt när ni sätter på overallen på era barn?

Nu är det 6 grader här och rent spontat så känns det som att overallen ska på, men mina barn kommer säkert att vara ensamma om det. Kanske bara ska ta vinterjackan och överdragsbyxor. Fast vinterjackan är tjockare än overallen från didriksons, som dessutom andas väldigt bra.

• Svar på tråden Vid vilken temperatur börjar ni med overallen?
  • AW76

Oj, nej inte vid 6 grader. Det kommer säkert öka till minst 10 grader under dagen.

Här blir det vinterkläder när det är 0-gradigt på morgonen, eller egentligen några minus, och man vet att det kommer hålla sig kring den tempen hela dagen. Dvs från november nån gång.. 

• gullan83

håller med föregående talare...det blir oftast lite varmare på dagen sen så håller sig barnen igång på dagis ju med när de leker ute. ännu ingen overall här det åker fram när det är nån minusgrad ute.

• Uppsalapojkarna

Jo, men om jag sätter på overall på morgonen så betyder ju inte det att de får ha på sig det även på eftermiddagen. Då får de ju med sig skaljacka och fleece samt överdragsbyxorna

• TinkyWinky

När det är runt nollan o minus blir det vinterkläder men ej overall utan isf vinterjacka o termobyxa, overall sätts ej på förrän det är snö ute. 

Nu använder sonen skalbyxor från pop o en tjockare tröja under jackan som är softshell..

★°☆Kewin 9/7-09°ღ°Http://Heromer.blogg.se°ღ°Lillebror 17/2 -13☆°★
  • AW76
    Uppsalapojkarna skrev 2012-09-24 07:11:01 följande:
    Jo, men om jag sätter på overall på morgonen så betyder ju inte det att de får ha på sig det även på eftermiddagen. Då får de ju med sig skaljacka och fleece samt överdragsbyxorna
    Jag börjar iallafall inte vid 6 grader  
  • Suri

Vinteroverallen på när snön kommer. Innan dess lager på lager, fleeceoverall/ull och skalkläder. Vinteroverallen blir så förstörd om den används utan snö. Givetvis om det blir -5 kanske eller lägre kanske overallen åker på. Men då är det ju i alla fall frost, typ. Skalkläder räcker gott och väl. Fundera vad du själv skulle vilja ha på dig vid en rask promenad (de flesta barn rör sig hela tiden när de leker) . Däremot; varma galonvantar, varmt på fötterna och mössa. Då klarar man sig längre.

• Sanningsdan

-1 här nu på morgonen. Tvååringen gick till dagis med fleecekläder och skaljacka/byxor. Vinteroverall när snön kommer, annars blir den väl förstörd. Lång vinter där vi bor, ska hålla till april.

• sommar2001

Overallen åker på när det har kommit snö och det är minusgrader.

Innan används skalkläder med fleece under alt. galon beroende på hur blött det är.

Vintern här är kall och lång..

• yodi

här kommer overallen på när det är kring 0 grader och man vet att det inte kommer bli märkbart varmare under dagen.

för tillfället så har barnen skal jacka och skalbyxa på sig på dagis med flecce under   

• cosinus

Här åker overallen på om det förväntas vara minusgrader under dagen eller om det ligger snö.

Brukar bli från någon gång i okt.

• Sanjos

Alltså skulle aldrig sätta på mina barn vinterkläder redan nu. Vi har också 6 grader på morgonen här men de räcker gott och väl med höst/vårjacka.  Det är inte förrän de ligger frost på marken som vi börjar med tjockare kläder.

• glassen

När temperaturen ligger på nollan på morgonen och det högst blir 3-4 grader på dagen ungefär. Än så länge har dottern sin softshelljacka och överdragsbyxor.

• Loriyana

Jag undrar också lite om det är dags för overall eller inte? Dottern ska på utflykt i skogen hela dagen med förskolan, är rikigt kallt och blåsigt just nu. Enligt väderleksrapporten kommer temperaturen att stiga till ca 11 grader nu under dagen.  

• hannis

Vid minusgrader eller snö.

Nu blir det mellan 10-12 grader här på dagen. (bor utanför Stockholm)

Just nu har min 2-årige son skalbyxor, fleecetröja, skaljacka och tunna mössa.

• La Lola

Vi bor i jämtland o här har jag inte sett nån med overall redan nu.
    De brukar åka på när det blir kallt på riktigt (minusgrader) eller när snön kommer.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Duckan

Jag tar på vinterkläder när alla andra gör det. Än så länge, ingen som har det. Bor i Sthlm.
    Mössa tog vi fram förra veckan annars är det jeans och möjligtvis överdragsbyxa som gäller ännu.

Svar på tråden Vid vilken temperatur börjar ni med overallen?