• Anonym (Alice)

Oartigt att inte sminka sig?

Är bjuden med min man på en stor syriansk fest på lördag. Jag har aldrig träffat värdparet förr men ser fram emot att gå. Pratade med en väninna om vad jag ska ha på mig och hon tycker att det är oartigt att inte sminka sig när man ska gå på fest. att man signalerar att man inte ansträngt sig. Jag är snygg utan smink och tycker det räcker med en fin klänning. Tror ni att någon kommer titta på mig och tycka att jag ser för casual ut?

• Svar på tråden Oartigt att inte sminka sig?
  • Anonym

Tycker inte alls att du ska sminka dig,har själv aldrig smink,det ser onaturligt ut,ibland undrar jag hur vissa som sminkar sig mycket ser ut utan smink.

• Anonym (Alice)
    Anonym skrev 2012-09-24 08:56:25 följande:
    Tycker inte alls att du ska sminka dig,har själv aldrig smink,det ser onaturligt ut,ibland undrar jag hur vissa som sminkar sig mycket ser ut utan smink.
    Har hört att värdinnan själv sminkar sig väldigt väldigt mycket och föreställer mig att hennes vänner kanske också gör det. Vore tråkigt om de tror att man inte tycker att man ansträngt sig. Samtidigt tycker jag ju att det är coolare att våga gå utan smink. =)
  • NadiaMi

Sminkar man sig aldrig så skulle det förmodligen inte bli så bra sminkning iallafall även om man ansträngde sig för att fixa en. Och ärligt, proffs-sminkning på salong i all ära, men alla de produkter som läggs på och som man inte är van vid att ha riskerar att förfalla ganska snabbt under kvällens gång.
    Ta bara en så enkel sak som att kunna klia sig vid ögat utan att behöva tänka på att mascaran kan bli förstörd. Något som sitter som vana om man sminkar sig ofta, men gör man det inte kan man förstöra en omsorgsfull ögon-makup på bara några minuter.
    Ögat lär ju inte vara helt opåverkat av det ovana sminket heller så risken för irritation vid ögonen ökar dessutom...

OM du bestämmer dig för att sminka dig så håll det enkelt.
    Mineralsmink känns mindre än andra typer och är mer hållbart. Även dyrare, men hållbarheten (eftersom det bara är torrt pulver) är också mycket bättre än creme-baser och man behöver inte lägga ut hundralappar på något som ändå måste slängas innan nästa gång det används.
    Skippa mascara och läppstift och ta någon lipgloss istället, eller läppbalsam med mild gloss.

• Anonym

Var dig själv och strunta i sminket,om det är upp till sminket så skulle jag inte gå överhuvudtaget.

• Duckan

Om du aldrig sminkar dig ser jag inte någon anledning till att börja nu bara för att värdinnan gör det.

• Anonym (Alice)
    NadiaMi skrev 2012-09-24 09:04:53 följande:
    Sminkar man sig aldrig så skulle det förmodligen inte bli så bra sminkning iallafall även om man ansträngde sig för att fixa en. Och ärligt, proffs-sminkning på salong i all ära, men alla de produkter som läggs på och som man inte är van vid att ha riskerar att förfalla ganska snabbt under kvällens gång.
    Ta bara en så enkel sak som att kunna klia sig vid ögat utan att behöva tänka på att mascaran kan bli förstörd. Något som sitter som vana om man sminkar sig ofta, men gör man det inte kan man förstöra en omsorgsfull ögon-makup på bara några minuter.
    Ögat lär ju inte vara helt opåverkat av det ovana sminket heller så risken för irritation vid ögonen ökar dessutom...

OM du bestämmer dig för att sminka dig så håll det enkelt.
    Mineralsmink känns mindre än andra typer och är mer hållbart. Även dyrare, men hållbarheten (eftersom det bara är torrt pulver) är också mycket bättre än creme-baser och man behöver inte lägga ut hundralappar på något som ändå måste slängas innan nästa gång det används.
    Skippa mascara och läppstift och ta någon lipgloss istället, eller läppbalsam med mild gloss.
    Oj, här har vi en kunnig kvinna! =)

De få gånger jag använder något brukar jag bara ha mascara och kanske rouge, och ja mina ögon brukar bli irriterade och rinniga då. Läppstift och glans går oftast bort för jag pussar så mycket på man, barn och hund att det inte går. Men ska man gå bort så kanske man kan passa på.

Smink på huden låter besvärligt. Borstar man bara på med stor borste eller ska man svampa?     
  • Anonym

Är väl upp till var å en, ja jag sminkar mig när vi ska på fest.. varför? Jo för JAG tycker att jag ser bättre ut då..
    Varför sminkar du dig inte? Jo för DU tycker att du ser bra ut utan smink..

Finns ingen anledning att sminka sig om man trivs utan det.. Å om du sminkar dig så kommer du antagligen att känna dig väldigt obekväm i det.

• Anonym (Alice)
    Anonym skrev 2012-09-24 09:09:29 följande:
    Är väl upp till var å en, ja jag sminkar mig när vi ska på fest.. varför? Jo för JAG tycker att jag ser bättre ut då..
    Varför sminkar du dig inte? Jo för DU tycker att du ser bra ut utan smink..

Finns ingen anledning att sminka sig om man trivs utan det.. Å om du sminkar dig så kommer du antagligen att känna dig väldigt obekväm i det.
    Brukade sminka mig en del förut, men med stigande ålder (31!) och självförtroende har jag slutat med det. Skulle kännas som ett steg bakåt i utvecklingen på något vis. =) Men visst blir man snyggare med lite fix.
  • Anonym

Skulle jag ha bröllop och min bästa vän kom utan smink vilket hon annars bara gör om hon typ försovit sig, klart jag skulle reagera och tyckt att de va tråkigt att hon på mitt bröllop inte ville klä upp sig mer eller anstränga sig, som om att de var jätte oviktigt när jag vill ha allt även gästerna perfekt den här dagen.
    Men för en person du aldrig träffat? hon bryr sig nog inte och brukar du vara utan smink och tycker du att du är snygg utan så är ju de toppen Skrattande

• fläta

Jag tycker att man bör rätta sig efter eventuell klädkod och därvidlag anstränga sig, men smink eller inte smink anser jag tillhöra den personliga sfären. 

Svar på tråden Oartigt att inte sminka sig?