• Anonym (Alice)

Oartigt att inte sminka sig?

Är bjuden med min man på en stor syriansk fest på lördag. Jag har aldrig träffat värdparet förr men ser fram emot att gå. Pratade med en väninna om vad jag ska ha på mig och hon tycker att det är oartigt att inte sminka sig när man ska gå på fest. att man signalerar att man inte ansträngt sig. Jag är snygg utan smink och tycker det räcker med en fin klänning. Tror ni att någon kommer titta på mig och tycka att jag ser för casual ut?

• Svar på tråden Oartigt att inte sminka sig?
  • hernameispekka
    Anonym (Alice) skrev 2012-09-24 16:28:33 följande:

När jag var tolv hade jag tyckt att den klänningen var jättefin. Som en glittrig älva. Nu tycker jag det ser ut som något från BR...

Haha, jag vet inte vad jag tycker men det är så jag tror många klär sig med mycket glitter!
  • MBB

Nej, tycker inte att du ska sminka dig om du inte brukar göra det.

• Lavish

Rent generellt skulle jag INTE tro att någon tänker illa om det på fest.

Men just på syrianers fester läggs ju oerhört mycket fokus på smink och hår till kvinnorna, och de har väldigt mycket makeup. Så viss risk finns nog, i just det sammanhanget.

• Anonym (Alice)
    hernameispekka skrev 2012-09-24 16:29:19 följande:
    Haha, jag vet inte vad jag tycker men det är så jag tror många klär sig med mycket glitter!
    Uh, jag ställer liksom inte upp på den kvinnokulturen. Den är så traditionell och förlegad. Hade gärna haft kostym på mig om jag bara ägt en riktigt snygg och välsittande. =)
  • Mellamella

Klart det inte är oartigt att inte sminka sig, tänk så många oartiga män det skulle finnas då... Nä, sålänge man är hel och ren och följer den eventuella klädkoden så tycker jag man får komma som man vill. 

Thats my story and I'm sticking to it. www.mellas.se/
  • hernameispekka
    Anonym (Alice) skrev 2012-09-24 16:34:02 följande:
    Uh, jag ställer liksom inte upp på den kvinnokulturen. Den är så traditionell och förlegad. Hade gärna haft kostym på mig om jag bara ägt en riktigt snygg och välsittande. =)
    Haha, tycker inte du ska göra varken helt som dom eller tvärt emot bara för att. Tycker man tar seden dit man kommer men behåller sig själv i det om du fattar.
  • SupersurasunkSara
    Primmeling skrev 2012-09-24 16:02:37 följande:
    Är det är syrianskt bröllop måste du sminka dig jättemycket, ha riktigt tajt och urringd klänning med mycket strass och glitter samt väldigt höga klackar. Du behöver också lägga pengar på håruppsättning hos frisör. Tror tyvärr du blir illa bemött annars...

Eh eller nä. Syrianer är inte otrevligare än andra och har, hör och häpna, folkvett även de och vet att inte alla är likadana. Bjuder de en svensk så bjuder de denne för att de GILLAR personen i fråga och förväntar sig inte att de ska låtsas vara 'syrianer' (blingbling glitter, tajt och prål som fö inte alla syrianer gillar heller..)  i klädstilen om de inte är det annars.
  • hernameispekka
    SupersurasunkSara skrev 2012-09-24 16:35:15 följande:

Eh eller nä. Syrianer är inte otrevligare än andra och har, hör och häpna, folkvett även de och vet att inte alla är likadana. Bjuder de en svensk så bjuder de denne för att de GILLAR personen i fråga och förväntar sig inte att de ska låtsas vara 'syrianer' (blingbling glitter, tajt och prål som fö inte alla syrianer gillar heller..)  i klädstilen om de inte är det annars.
    Håller med. Tipsar bara om att TS ska tänka en mycket "högre" klädkod än vanligt svenskt bröllop men inom sin stil
  • SupersurasunkSara
    hernameispekka skrev 2012-09-24 16:36:16 följande:
    Håller med. Tipsar bara om att TS ska tänka en mycket "högre" klädkod än vanligt svenskt bröllop men inom sin stil
    Ja, det kan man göra. Om man vill. Men det är bra att vara medveten om hur de flesta syrianska kvinnorna brukar klä sig/sminka sig vid fest så att man vet att man antagligen är minst glittrig
  • hernameispekka
    SupersurasunkSara skrev 2012-09-24 16:37:26 följande:
    Ja, det kan man göra. Om man vill. Men det är bra att vara medveten om hur de flesta syrianska kvinnorna brukar klä sig/sminka sig vid fest så att man vet att man antagligen är minst glittrig
    Precis. Och de vet ju att TS är svensk. Likaväl som om jag skulle bjuda en syrian på mitt bröllop är jag beredd på att hon kan vara nästan lika uppklädd som jag själv utan att jag då ser det som att hon försöker överglänsa mig. 
Svar på tråden Oartigt att inte sminka sig?