Inlägg från: scrapparlotta |Visa alla inlägg
  • scrapparlotta

Surfplatta?

Funderar på att köpa en surfplatta till våran 8 åriga tjej.....hon vill ha en telefon säger hon, som hon kan spela på...typ spel som Ruzzel och så. Men om man köper en surfplatta kan man väl ladda ner såna appar till den med va?? Och surfar hon hemma, då funkar det väl med vårat modem som vi har nu? Inga andra kostnader? Vet inte vilket som är bäst, en telefon eller en surfplatta. Barnen har redan nu en sån jätteenkel mobiltelefon, inget surf eller nåt. Den har dom om dom vill ringa här hemma, eller om nån går iväg. Dom ringer typ aldrig på den, bara till nån kompis om dom vill leka. Så det känns som att det hon har med användning för en surfplatta, eller vad tror ni? Vilken ska jag köpa i så fall, nån som är bra och enkel för barn?

• Svar på tråden Surfplatta?
  • scrapparlotta

Ok, och man kan ladda ner Ruzzel på dom eller? För hon älskar det spelet och snor hela tiden min telefon för att spela det....så det är viktigt. Måste man köpa en sån dyr, hur är dom som ligger runt 1000 kr??

• scrapparlotta
    Sophiebysophie skrev 2012-09-24 22:21:24 följande:
    Hej!

Jag kan verkligen rekommendera surfplatta, och då råder jag dig till att köpa iPad, inte en surfplatta som exempelvis från samsung eller liknande som baseras på android systemet.

Med iPad kan du spela Ruzzle!

Sen så finns det jätte många bra och pedagogiska appar, som man kan lära sig räkning, läsning (kan hon väl redan), klockan, engelska osv.

Vi har en 3½ åring och han använder den dagligen, i början va det enklare appar, men blir mer och mer avancerade saker, och han har lärt sig otroligt mkt genom den. Ord, bilder, utvecklat sitt språk, lärt sig siffror osv, nu är han ju yngre. Men som sagt, det finns anpassat för alla åldrar.

Vi har en med bara wifi, alltså inget abonnemang till, dom är lite billigare i inköp. Vi har iPad2, finns ju en iPad3 nu också. Vi har värstingen på 36GB men så stort minne behöver man absolut inte.

Vi har trådlöst nätverk hemma så vi kan surfa på plattan vart som helst i lägenheten. Om du inte har trådlöst nätverk, så kan du lätt skaffa det med en trådlös router som du kopplar till ditt modem, kostar ca 300 kr och uppåt.

www.pappasappar.se/ kan du läsa recentioner på bra appar till barn, få tips osv!

Här är tips på bra spel och utbildnings appar:

Hugo itunes.apple.com/dk/app/hugo-retro-mania-hd-d...
    Rayman itunes.apple.com/us/app/rayman-jungle-run/id5...
    Josefin Jungelskatten svenska-apps.se/iphone-ipad/spel/josefin-jung...
    Josefin skolböcker itunes.apple.com/se/app/josefin-skolbocker/id...
    Josefin stjärnhotellet itunes.apple.com/se/app/josefin-stjarnhotelle...

Som du ser så är inte apparna så dyra heller. 

Lycka till!

Tyvärr tillåter inte våran ekonomi att vi köper en ipad för 3000 kr....tyvärr!
  • scrapparlotta
    Pallas skrev 2012-09-24 22:47:58 följande:
    Ruzzle finns iaf till min Android-telefon.

Du menar 64? Mig veterligen finns ingen med 36 GB, det är 16, 32 eller 64 som gäller.
    Ok, ja för jag tänker ju så att Ruzzle finns ju i android-mobilerna så då borde det väl finnas i android-surfplattorna med?? Eller? 
  • scrapparlotta
    Johnny Mnemonic skrev 2012-09-30 00:28:14 följande:
    Google map "kastades ut" av en anledning, precis som youtube appen de hade. Google vägrade licensera dom navigeringsstödet i maps om dom inte fick ha reklam vilket apple vägrade gå med på. Det är nog heller ingen tvekan om att Apples kartor kommer bli bättre snart, dom använder just nu tomtom som kartleverantör och det lär nog bytas med tanke på hur mycket kritik dom fått över bristerna i kartorna och satellitbilderna. Annars vet jag inte om det är speciellt relevant på en tablet överlag, snarare är det ett problem för iPhone som är mer sannolikt man använder som "gps". Jag har använt min iPad ett sedan 2010 och Android tablet sedan 2011. Du kan önska vilka funktioner du vill, USB/Kortläsare har dock iPad även om man behöver en adapter.  IR sändare ser jag personligen inte poängen med det är kraftigt föråldrad teknik som man fann på enheter PDAs på 90 talet, det har ingen praktisk data funktion idag annat än i absolut bästa fall om IR chippet i enheten är tillräckligt snabbt agera fjärrkontroll till dvs enheter med rätt mjukvara. Oduglig för mig innebär begränsat program utbud, 90% av applikationerna är skräp- de allra flesta håller en fruktansvärt låg kvalitéts nivå och undantaget de som är reklamfinansierade är dessutom betydligt dyrare på Google Play än på AppStore. Android i sig är ett dessutom ett riktigt skitsystem även om det blivit bättre, men användarupplevelsen är inte på långa vägar så mjuk och trevlig som den är på iPad. Och för utvecklare är det nog det hemskaste som uppkommit de senaste åren nästan lika hemskt som Symbian.
    Enbart Unix: unzip,strip,touch,finger,grep,mount,fsck,more,yes, fsck,fsck,fsck,umount, sleep

Nu är min dotter 8 år, och kommer aldrig använda några kartor i alla fall. Men ja, appar och spel villhon ju ha. Men jag har en android telefon och är det inte samma appar där som på en surfplatta som man kan ladda ner? För min dotter tycker många spel är roliga som jag har på min telefon.
  • scrapparlotta
    Bergling skrev 2012-10-10 14:42:26 följande:
    Tycker att jag redan har sagt det jag vill säga, men att påstå att det inte finns i närheten lika många bra appar och spel till Android som till iOS, känns direkt fel. Det är möjligt att det i absoluta tal finns mer "kvalitetsappar" till IOS, men det finns mig veterligen ingen app vars funktion jag saknar till android, vare sig det rör kalendrar, mailklienter, tetehringappar, fjärrstyrningsappar, RSS-läsare, musikspelare, kameraappar, SMS-appar, sociala appar, filsynkningsappar eller för den saken populära spel. Bara för att det finns 10 appar som gör mer eller mindre exakt samma sak, betyder ju inte det automatiskt att det är bättre.

Vad det gäller Androids fördelar, så har redan widgets nämnts. Finns ju massvis med bra användningsområden, t ex väder, kalender, musikspelare, wifi/synk/flightmode-toggles m fl.
    Notification-bar är just så praktisk och funktionell att Apple bestämde sig för att kopiera den. Är väl ett gott betyg.
    Att kunna byta ut många av systemkomponenterna t ex tangentbord, dialer, sms-app etc (vissa går i IOS också) gör ju att man som användare får enheten mer som man själv vill ha den.
    En annan sak är att kunna ansluta en Android-enhet direkt via USB och få upp filerna i datorn. Att tvingas till iTunes för synkronisering känns i mina ögon som en mångfaldigt sämre lösning.

Sedan påstod jag aldrig att en iPad är dyrare än exempelvis en Samsung Galaxy Tab, det var du som skrev det. Jag sade att iPads är dyra, men det är å andra sidan många Android-plattor också. 
    Låter som jag ändå gör ett bra köp om jag köper en android platta. Det får bli en sån. Alltså, barnen är ju inte så stora än....hade dom varit i tonåren hade det kanske varit en sak. Men när dom är 6 och 8 år....då borde det gott och väl räcka med en android. Tack!!

• scrapparlotta

Om jag skulle köpa en ipad, kan man då inte ha två olika konton på den?? Eftersom tjejerna ska dela på den så är det ju bra om man kan ha sitt eget konto....Och jag har ju kollat lite på ipaden också, och finns det inte usb port i dom? För jag fattade det som om det inte fanns....men jag kanske fattar fel.

• scrapparlotta

Har nog faktiskt bestämt att vi köper en ipad, men har en fråga till. Jag är ju inte så smart på sånt här....Om man köper den men utan mobilt bredband....det funkar väl ändå här hemma att surfa? På wifi ? Och hur är det med virusskydd på sån? Det måste man väl ha va? 

• scrapparlotta

Ja, nu fick då barnen en ipad i julklapp.....tack. Vill tacka för tips och råd jag fick här :)

Jag köpte 16 gb, funkar det att jag lägger in några filmer i den då eller är minnet för litet för det? Tar gärna emot tips om spel och andra nyttiga saker som jag kan ladda ner till dom?? Vad/vilka spel och appar har era barn i era ipads? 

Svar på tråden Surfplatta?