Inlägg från: Johnny Mnemonic |Visa alla inlägg
  • Johnny Mnemonic

Surfplatta?

Tyvärr är Android plattorna odugliga jämfört med iPad, om du tänker mer långsiktigt än ett års användande så är iPad dessutom billigare. Android plattorna slutar iprincip få uppmärksamhet och uppdateringar av sin tillverkare så fort dom släppt en ny modell. Och jag säger inte detta utifrån något propaganda syfte, jag har och jobbar med båda enheterna sedan länge. Sen vad det gäller program/spel utbud och tillgänglighet så är det ingen match alls för iPad. Jag skulle definitivt rekommendera du hellre köper en begagnad iPad än en ny Android platta.

Enbart Unix: unzip,strip,touch,finger,grep,mount,fsck,more,yes,fsck,fsck,fsck,umount, sleep
  • Johnny Mnemonic
    SVejsan skrev 2012-09-28 07:39:13 följande:

"Kartuppdateringen" i IOS6 dvs kasta ut Google map till förmån för kartor som inte överensstämmer med verkligheten osv är ju inte lysande. Att använda en 7-tums android med (gratis) google maps som bilgps funkar .
    Har någon använt en surfplatta mer än ett år? Apple användarna uppgraderar ju dessutom till nästan en likadan platta så fort som den kommer.

Jag vill i alla fall ha vissa funktioner som inte Ipad har - som USB, SD Kortläsare,  Kanske IR-sändare.

Jag undrar också vad begreppet odugliga betyder för dig.
    Google map "kastades ut" av en anledning, precis som youtube appen de hade. Google vägrade licensera dom navigeringsstödet i maps om dom inte fick ha reklam vilket apple vägrade gå med på.

Det är nog heller ingen tvekan om att Apples kartor kommer bli bättre snart, dom använder just nu tomtom som kartleverantör och det lär nog bytas med tanke på hur mycket kritik dom fått över bristerna i kartorna och satellitbilderna.

Annars vet jag inte om det är speciellt relevant på en tablet överlag, snarare är det ett problem för iPhone som är mer sannolikt man använder som "gps".

Jag har använt min iPad ett sedan 2010 och Android tablet sedan 2011.

Du kan önska vilka funktioner du vill, USB/Kortläsare har dock iPad även om man behöver en adapter.  IR sändare ser jag personligen inte poängen med det är kraftigt föråldrad teknik som man fann på enheter PDAs på 90 talet, det har ingen praktisk data funktion idag annat än i absolut bästa fall om IR chippet i enheten är tillräckligt snabbt agera fjärrkontroll till dvs enheter med rätt mjukvara.

Oduglig för mig innebär begränsat program utbud, 90% av applikationerna är skräp- de allra flesta håller en fruktansvärt låg kvalitéts nivå och undantaget de som är reklamfinansierade är dessutom betydligt dyrare på Google Play än på AppStore.
    Android i sig är ett dessutom ett riktigt skitsystem även om det blivit bättre, men användarupplevelsen är inte på långa vägar så mjuk och trevlig som den är på iPad. Och för utvecklare är det nog det hemskaste som uppkommit de senaste åren nästan lika hemskt som Symbian.
    Enbart Unix: unzip,strip,touch,finger,grep,mount,fsck,more,yes,fsck,fsck,fsck,umount, sleep
  • Johnny Mnemonic

Det beror på tillverkaren, det är inte riktigt lika enkelt på android som på i* enheterna. Men överlag, ja. Notera jag säger inte android plattor är oanvändbara; men jämfört med ipad ligger dom ljusår efter. Om man anser att de tillämpningar man har på mobilen är tillräckliga så "duger" en android platta bra; det är trots allt ganska mycket en förstorad telefon. Jag skulle kunna gå in på det väldigt tekniskt men det känns irrelevant, det perspektiv du bör tänka på främst är vad ditt primära mål med plattan är- som jag förstått det spela spel, just nu råkar det gälla ett spel som finns på båda platformarna.

• Johnny Mnemonic

Isbit, om barnet stött på båda enheterna, ingen tvekan om det. Men det mest uppenbara är troligtvis ev avsaknad av ett spel/program som är populärt. Och de fall spelet enbart finns på en platform så är det i 9 av 10 fall android som saknar det. Och det finns flera anledningar till det. Men är valet mellan android och inget alls så har ju android oändligt bättre utbud.

• Johnny Mnemonic
    Bergling skrev 2012-10-04 16:20:02 följande:
    Kvalificerat fanboy-snack!

Jag skall inte sticka under stol med att en iPad har väldigt bra flyt och är enkla och använda. Men att påstå att alla Android-plattor är skit och att 90% av apparna är skräp är väldigt trångsynt. Visst finns det mindre bra appar, men det gör det väl till iOS också? Och om det visar sig vara skräp är det ju bara att avinstallera?

Visst, en Android-platta för en tusenlapp ger kanske inte en speciellt bra användarupplevelse, men ett barn som spelar Ruzzle eller Angry Birds märker troligtvis inte så stor skillnad. 

Mitt tips är att kolla på Google Nexus 7 som släpps nu 12:e oktober. Kostar 2300 och är nog den mest prisvärda surfplattan du kan köpa idag.
    Kalla inte mig för fanboy när du inte har en aning om vad jag är. Jag säger bara min åsikt utifrån erfarenhet.

Påvilket sätt är det trångsynt och vad spelar det för roll om man kan avinstallera? iOS Appar har genomgående högre kvalité och detta av flera anledningar, en är att applikationer måste genomgå viss testning av Apple innan dom ens får bli publicerad. Det tar direkt bort en stor del av alla skräp applikationer, men visst det finns ett antal ficklamps appar osv även på iOS, men det finns inte tusentals "Hello World" osv som på android. 

Större spel företag koncentrerar sig i princip uteslutande på iOS, Android har så många tekniska problem (Även om som jag skrivit tidigare det blir bättre för varje revision av Android.), Det egentliga enda argument man konstant hör om Android framför iPad är

1. Det är öppen källkod (Vilket inte alls är helt sant, dessutom betyder det inget om bootloadern är låst som den är på det flesta Android enheter idag; Även om du har källkod kan du alltså inte göra ditt egna system.)
    2. Man kan skriva program till det utan att betala.

Båda dessa punkter är ytterst ointressanta för ett barn, det är dessutom bara en promille av användarna som gör 2) och än färre som ens försöker sig på 1).

Jag jobbar med detta så det är inte något "fanboy-snack", det är fakta Android är ett skräpsystem men det är gratis för tillverkarna att använda i stort och jämfört med vilka alternativ dom har så finns det inte mycket annat att välja på, det är Symbian som är grymt utdaterat. Det är Windows Mobile som tappat marknad. 

iOS, Blackberry osv går inte licensera.

Som sagt det är ekonomin som styr i det här fallet, men jag står fast vid det vill man göra ett bra köp och inte ångra sig efter ett år när tillverkaren släppt en ny modell och skiter fullständigt i den platta man köpte så är det iPad man ska köpa. De är dessutom inte alls dyrare som folk tror, man får vad man betalar för.
  • Johnny Mnemonic

Jag vet inte om jag hyllade så mycket som jag istället påpekade brister som Android har tillskillnad från iOS. Skitsnack, det finns inte ens i närheten så mycket "riktiga" appar eller spel för Android som det gör på iOS om du ens säger så tyder det helt klart på att du inte vet vad du pratar om. Du bryr dig heller inte ett skit om att Android är grymt fragmenterat dvs bara för att en app finns på Google Play så behöver det inte innebära att den fungerar på just din platta. Jag har aldrig sagt att alla program på Google Play är dåliga, det finns program som är välskrivna där också, men jämfört med AppStore så är Google Play långt efter. Vilka punkter är långt bättre än iOS menar du? För det rör iallafall inte de punkter som handlar om multimedia (dvs grafik, video eller ljud- Android har tekniska förhinder där som gör det omöjligt för dom att matcha iOS utan att göra om signifikantadelar av systemet. Det är ett pris dom får betala för dom valde att göra ett system som skulle vara platformsoberoende.) Påvilket sätt menar du att en iPad är dyrare än säg en Samsung Galaxy Tab? En platta gjord i glas och metal jämfört med en platta gjort i glas och plast. Egen designad hårdvara och licensierad PowerVR grafikchip som bara Playstation Vita rår på (Som har samma grafikchip fast 4 av dom; Vilket nu iPhone 5 har och förmodligen nästa platta dom släpper också.)

• Johnny Mnemonic

Nej om man är fullständigt ignorant så håller jag med dig. Tyvärr så kan du inte ge något bättre än widgets vilket förmodligen ett barn bryr sig om. Dessutom tycker jag personligen det är få widgets värt att ha.

• Johnny Mnemonic

Bergling, inget av det du nämt undantaget alternativt tangentbord och widgets så har iOS redan detta på andra sätt. widgets funktionalliteten finns i form av den notifikationsyta du pratar om att Apple kopierat.

Lushikuteshikime Katotekushiariarimoto - Darkness Or Friend.
  • Johnny Mnemonic

SVejsan, Playstation Cerificeringen säger inte så mycket eftersom det berör deras nya mono baserade API och det finns i nu läget inga direkta spel där, vad det faktiskt kommer innebära återstår att se. IR saknar iPad ja. Det är dock väldigt intressant att det ska på pekas vad iPad saknar, att det har finesser så som direkt ljud och video strömmning från enheten till tex dator eller appletv. Stöd för utskrift osv ignoreras däremot helt. Officiell backning från de största spelbolagen (Något Android inte har) Electronic Arts, Ubisoft osv. Och hur som helst känner jag Sony rätt så kommer deras platta varken bli billig eller något de kommer underhålla så snart de fått den såld.

• Johnny Mnemonic

SVejsan, Jag vet inte vad Apple garanterar i batteritid, min iPad 1 har dock fortfarande inga problem med batteritiden trots 2 år. På vilketsätt är det relevant förövrigt? Jag har två android plattor, Motorola Xoom och ASUS transformer pad ingen av dom har löstagbart batteri, däremot den stora skillnaden är att sedan jag köpte iPaden har Apple släppt ca 5 uppdateringar och 2 major releaser. Asus har släppt en- Från Froyo till Gingerbread. Motorola ingen utan kör fortfarande Froyo.

• Johnny Mnemonic

SVejsan, Du kan inte köra slut på ett LiIon batteri så att du får det problemet, det enda fall är när du laddar ur och låter ligga. LiIon är spärrade att leverera ström innan de blir skadade. Ditt andra argument är som att köpa två biltema shiftnycklar istället för en bacho direkt.

• Johnny Mnemonic

SVejsan, Inte för att vara petig. Men alla batterier är "Ion" eller jon baserade, det är bättre du säger lithium om du bara ska säga det ena. Nej jag har inte sagt det är outslitliga, men du har fel vad det gäller att LiIon batterier slits mer vid urladdning. Ett LiIon batteri slits av laddcykler och ålder. Om du sedan laddar det vid 80% eller 0% har ingen betydelse. Och du bör också läsa på angående LiIon batterier om du ska hålla på med sarkasm, det är väldigt avancerade batterier pga LiIon har ett problem som innebär att de kan få polreversering om de blir helt urladdade för att inte tala om att de är väldigt brandbenägna om de blir förvarma osv, därför har ALLA LiIon en liten mikroprocessor som hindrar att batteriet kan laddas ur fullt, en total urladdning skulle annars kunna döda batteriet. Iövrigt tycker jag din liknelse var bra, att köpa en BMW M3 (för i dina ögon) ett isammanhanget obetydlig prisskillnad jämfört mot en Volvo V30 är definitivt ett kap.

• Johnny Mnemonic
    scrapparlotta skrev 2012-10-12 18:19:36 följande:
    Om jag skulle köpa en ipad, kan man då inte ha två olika konton på den?? Eftersom tjejerna ska dela på den så är det ju bra om man kan ha sitt eget konto....Och jag har ju kollat lite på ipaden också, och finns det inte usb port i dom? För jag fattade det som om det inte fanns....men jag kanske fattar fel.
    Det beror på vad du menar med flera konton, du kan inte ha flera "inloggningssessioner" på varken Android eller iOS, På Android kan du i dag registrera flera google konton för tex köp, men samtliga konton har tillgång till alla kontons data. 
    På iPad kan du om du jailbreakar lägga till stöd för multipelt login (liknande inloggning på en vanlig dator) jag har dock inte provat detta, det enda som finns i fleranvändarstöd på iPad idag är föräldrakontroll, dvs möjlighet att låsa vilka applikationer eller vad en användare ska få göra på systemet. Tex kan man förhindra att någon använder enheten till att surfa, titta på video osv.

Få tablets har USB portar, de Android tablets jag har har den ena Xoom, en micro-usb port som används för att synka enheten med datorn. Den kan ej användas till något annat så som att ansluta externa USB enheter.

ASUS Transformer pad har vanliga USB portar i sin dockplatta (dvs tangentbordet om man köper till detta) i själva plattan finns enbart mini HDMI ut och en ASUS properitär anslutning.

iPad har en Apple properitär anslutning, men det finns adaptrar att köpa för att ansluta USB enheter eller HDMI osv. (Liksom i ASUS fallet har Apples tangentbordsdocka har stöd för detta)

Tangentbord osv ansluts lämpligtvis via bluetooth på samtliga tablets. Det är värt att notera att tablets är INTE datorer, även om de har en USB port så betyder det inte att enheten man ansluter kommer fungera med dom.

Är USB funktionalitet något du kräver är det bättre du satsar på att köpa en netbook och sedan kör Android varianten av det spel du tänkte köra på bluestacks. 
  • Johnny Mnemonic

">

iPad jailbreak lösningen som sagt. Om Apple officiellt kommer lägga till stöd för detta någon gång återstår att se.

Liknande lösning ska tydligen gå att få på system som kör Android Jellybean 4.1 med lite hackande.  
  • Johnny Mnemonic

Och tillsist rekommenderar jag att man tittar på så mycket recensioner man bara kan av den produkt man är intresserad av. Ingen är "expert" på någon enhet innan de använt dem, att titta och lyssna på recensioner på tex youtube så man vet vad man köper. 

Tex
    ">

som jag tycker är överlag väldigt objektiv och ger respektive platform "vinnande poäng" där de faktiskt är bevisbart bättre.

Svar på tråden Surfplatta?