• mariekarolina

Vill sluta amma min 14-månaders, tips tack!

Hej! Finns säkert flera liknande trådar redan men jag vill inte inkräkta på andras så att säga.

Min dotter blir 14 månader nästa vecka och hon ammar fortfarande. Ända sedan hon föddes har hon varit en hejjare på att amma - på både gott och ont. Nu äter hon vanlig mat + välling morgon och kväll, men ändå vill hon amma där emellan men det är nattamningen som jag tycker är jobbigast. Hon vaknar runt var 3dje timme, ibland oftare, och ska amma. Har försökt att låta bli men det slutar alltid med att hon blir hysterisk och skriker tills hon är genomblöt av svett. Trött som man är ger jag med mig.. Ibland kan hon få utbrott på dagarna också när hon vill amma. Sliter i min tröja och skriker tills hon får amma. Det spelar ingen roll om jag precis har proppat henne full med mat, amma vill hon göra ändå.

Nu efter några nätter med flera timmars amning så känner jag att det är dags att sluta nu. Jag är så otroligt låst eftersom jag är den enda som kan ta henne på kvällar/nätter och även om jag sammanlagt får den sömn jag behöver skulle det vara skönt med åtminstone en eller två 8-timmars sammanhängande sömnperiod ibland.

Har ni några bra tips på hur man slutar smidigt? Dom få gångerna jag halvhjärtat har försökt har det slutat med att jag inte orkar med en skrikandes grinig bebis längre och ammat ändå. Jag hade gärna ammat längre om det inte vore för sömnen och att jag är så otroligt låst.

mariekarolina.blogg.se ~ Felicia 110806 ~
  • Svar på tråden Vill sluta amma min 14-månaders, tips tack!
  • Lizette80

Tror tyvär inte att det finns ngt annat sätt än att helt enkelt bara INTE ge henne bröstet..
    Iom att du ger med dig hela tiden så har ju hon lärt sig det och "spelar" på det om du förstår mig när jag skriver så..
    Det kommer bli jobbiga nätter, men STÅ UT..
    Annars drar du bara ut på det och det kanske blir svårare o svårare..?!
    Hoppas det löser sig för dig=) 

• daimstrut

Jag slutade smidigt när min son var drygt 14 mån. Han ammande bara på natten och hade mig som napp, dvs för att somna om. Trodde aldrig det skulle gå då han vägrar napp och har gallskrikit precis som du beskriver. Men pappan fick ta honom och jag var borta en helg. Det gick bra och han hade ju välling att ta till om det skulle krisa. När jag kom hem skrek han en del första natten men då hade jag bestämt mig så jag vaggade och vyssjade och till slut somnade han om efter ca en timme. Nästa natt skrek han i stort sett inget Så mitt tips är pappan om han finns med

• Egendomligt

Min son var 13,5 månader när jag slutade amma honom, då hade vi trappat ned lite gradvis. Från 10 månader fick han välling på kvällen och behövde inte ammas då, vid 12 månader slutade jag amma dagtid så sen var det bara på natten som han vaknade och ville ammas för att somna om. Han kunde somna på kvällen då vi satt bredvid och ibland gungade på sängen (vyssanlull-tassar), men för att somna om var det amning som gällde. När jag skulle sluta amma helt erbjöds han välling eller vatten då han vaknade, men det ville han inte ha. Det tog inte låg tid innan han började sova hela natten.

• MammaSandra01

Hade samma bekymmer med min son. Han var dock 7 månader då men efter 2 nätter med han konstant sugandes på brösten fick det vara nog tyckte jag. Det kom inte så mycket mjölk heller som han ville. Det slutade med att han fick sova hos sin mormor (levde inte med pappan) ett par nätter för att lära sej att ta flaskan med välling istället. Sen gick det hur bra som helst att vakna 1 gång/natt, få välling och somna om.
    Barnet känner "tuttelukten" och det är enklare att vänja bort amning om inte mamma är i närheten. Vi mammor har en förmåga sv att ge oss efter lite skrik ;)
    Hoppas det löser sej för dej/er :)

• mariekarolina

Ja jag ger nog med mig alldeles för lätt.. Jag brukar alltid vara konsekvent och sällan ge med mig, men just med amningen känner jag mig så elak när hon skriker så hon blir helt blöt av svett även fast jag vet att tids nog skulle hon lugna ner sig/somna utan att amma. Pappan kan få henne att somna på kvällarna med lite bök och skrik, men sen när hon vaknar och vill amma har det slutat med att efter en timme har jag fått tagit över (jag har då varit i ett annat rum innan).

Innan har han haft en fysiskt krävande jobb som krävt att han behövt sova riktigt på nätterna så då har det inte varit ettt alternativ, men nu jobbade han sista veckan och vi kommer snart byta så han blir pappaledig. Så då är det nog bara att ta tjuren i hornen, även om jag hoppas på att hitta någon mirakelmetod innan :p 

Men skönt att läsa ändå att era barn överlevde trots att dom fick sluta amma ;) Ibland låter det på min dotter som hon håller på att dö när hon inte får bröstet, dom vet verkligen hur man kryddar på det lite extra fastän dom är så små. Åh vad jag längtar till trotsåldern ;) 

• Hoppetossan 79

Jag har tre barn och min sista ammade till drygt ett år! Hon har dessutom aldrig ätit speciellt bra och vällingen tog hon först vid 10-11 månader!

Som fler skriver är det enda att bita ihop tyvärr! Om jag var du skulle jag börja med att bestämma hur natten ska se ut? Vill du fortsätta gå upp på natten för nattmål så bestäm en tid då hon får välling om hon vaknar! Börja sen att ta bort en nattamning i taget. Kan underlätta om din man/sambo tar henne! Att ge upp och ge efter kommer bara binda ris åt er egen rygg tyvärr.

En av gångerna säg kring 4 kanske kan hon få välling men resten av ggr få henne att somna om själv.

När du fått bort nattamningen kan du ta tag i dagamningen! Men försök att ta bort en amning i taget!

Lycka till.

• leiapp

Förlåt om jag kapar tråden Ts men jag hoppas det kan vara intressant för dig också.

Ni som slutat nattamma: Blev era barns sömn bättre överlag? Eller ville de tex vaggas eller något annat istället?

• MammaSandra01

Det blev tyvärr så att amningen byttes ut till välling istället...
    Yngsta sonen ville knappt "tutta" längre, och mjölken sinade. Trodde och hoppades på han skulle sova hela nätter, men vill ha välling. Inget annat funkar tyvärr...

• Hoppetossan 79

Leiapp

Mina barn har börjat sova hela nätter. Men vi har inte gett välling istället när jag slutat amma utan bara vaggat och tröstat!

• Bu o Bä

Leiapp, alla mina fyra barn sov så gott som hela nätterna efter avslutad amning vid varierande åldrar ( mellan 14 mån

• Bu o Bä

Nej det där blev ju inget bra inlägg ...
    Vad jag skrev var att efter avslutad amning sov alla mina fyra barn hela nätterna. (De var i varierande åldrar mellan 14 mån och 2,5 år. Vi har aldrig använt välling och napp har bara en velat ha men det gick ändå.
    Mariekarolina till sig kan jag he ett litet tips. Sluta med amningen på dagen först, sen när det är avklarat är det bara att bestämma sig en dag att nu gör jag det. En gamm

• Bu o Bä

Nu ger jag upp för i kväll , min telefon krånglar och skickar iväg inläggen lite som den vill...
    Jag säger bara håll ut i tre nätter, sen år det över... Det har funkat för oss.
    Varmt lycka till : )

• mariekarolina

Ja jag tror att jag får helt enkelt bara sluta och sen vara konsekvent. Ni som slutade tvärt, hur gjorde ni med all mjölk? När jag inte har ammat på några timmar känner jag mig som dolly parton och nästan längtar efter att få amma för att lätta på trycket. Ska man pumpa ur överflödet eller hur gjorde ni? Jag har alltid haft mycket mjölk och har det fortfarande, i början läckte jag igenom flera inlägg om jag inte ammade ofta. Det är problem nr.2 om jag lyckas få dottern att sluta ;)

Tur i oturen så ringde dom sambon och ville att han skulle jobba en månad till, så vill jag sluta nattamma nu får jag nog ta tag i det själv. 3 lager tröjor och mycket kaffe på morgonen så kanske det går ;)

• Hoppetossan 79
    mariekarolina skrev 2012-09-27 07:13:50 följande:
    Ja jag tror att jag får helt enkelt bara sluta och sen vara konsekvent. Ni som slutade tvärt, hur gjorde ni med all mjölk? När jag inte har ammat på några timmar känner jag mig som dolly parton och nästan längtar efter att få amma för att lätta på trycket. Ska man pumpa ur överflödet eller hur gjorde ni? Jag har alltid haft mycket mjölk och har det fortfarande, i början läckte jag igenom flera inlägg om jag inte ammade ofta. Det är problem nr.2 om jag lyckas få dottern att sluta ;)

Tur i oturen så ringde dom sambon och ville att han skulle jobba en månad till, så vill jag sluta nattamma nu får jag nog ta tag i det själv. 3 lager tröjor och mycket kaffe på morgonen så kanske det går ;)

Tycker INTE du ska skuta tvätt! Minska ner successivt annars kommer du få ONT och i värsta fall mjölkstockning! Pumpa lite vid behov men tänk på att pumpning också håller igång mjölkproduktionen!
  • Bu o Bä

Om du slutar dagtid först och bara har nätterna innan du slutar helt ska det nog inte vara någon risk för mjölkstockning. Men som sagt man måste trappa ner successivt. Att börja minska ner dagsamningen till först en gång och när det har funkat en tid ta bort dagsamningen å låt henne "tömma" brösten nattetid. Det brukar "ställa in sig" ganska snabbt. (tillgång och efterfrågan). Lycka till:)

• Santosha

Det finns hur många tips som helst om hur man BÖRJAR amma men skrämmande lite om hur man slutar. Jag ammade min son tills han var 20 månader. Han ammade HELA DYGNET, kanske varannan var tredje timme eller något i den stilen. Nattetid minst 3-4 ggr. Med andra ord - jag var ganska låst. Det sätt som funkade för oss när det gällde att sluta, var att ta bort ett amningstillfälle i taget, med början på morgonen. Först fick han inte amma förrän efter kl. 14, efter 3-4 dagar flyttade jag gränsen till kl. 15, efter ytterligare 3-4 dagar till kl. 16 o.s.v. När vi kom till "ingen amning förrän efter kl. 18" slutade han självmant att amma nattetid. Genom att flytta tidpunkten för amning successivt blev avvänjningen ganska snäll, och jag slapp ha jätteproblem med spända bröst (hade mycket mjölk hela tiden). Välling fick han aldrig. Däremot gav vi gröt som sista mål innan läggdags. Hela avvänjningen var avklarad på någon månad, vilket var långt över förväntan.
    Lycka till!

Svar på tråden Vill sluta amma min 14-månaders, tips tack!