Vill sluta amma min 14-månaders, tips tack!
Hej! Finns säkert flera liknande trådar redan men jag vill inte inkräkta på andras så att säga.
Min dotter blir 14 månader nästa vecka och hon ammar fortfarande. Ända sedan hon föddes har hon varit en hejjare på att amma - på både gott och ont. Nu äter hon vanlig mat + välling morgon och kväll, men ändå vill hon amma där emellan men det är nattamningen som jag tycker är jobbigast. Hon vaknar runt var 3dje timme, ibland oftare, och ska amma. Har försökt att låta bli men det slutar alltid med att hon blir hysterisk och skriker tills hon är genomblöt av svett. Trött som man är ger jag med mig.. Ibland kan hon få utbrott på dagarna också när hon vill amma. Sliter i min tröja och skriker tills hon får amma. Det spelar ingen roll om jag precis har proppat henne full med mat, amma vill hon göra ändå.
Nu efter några nätter med flera timmars amning så känner jag att det är dags att sluta nu. Jag är så otroligt låst eftersom jag är den enda som kan ta henne på kvällar/nätter och även om jag sammanlagt får den sömn jag behöver skulle det vara skönt med åtminstone en eller två 8-timmars sammanhängande sömnperiod ibland.
Har ni några bra tips på hur man slutar smidigt? Dom få gångerna jag halvhjärtat har försökt har det slutat med att jag inte orkar med en skrikandes grinig bebis längre och ammat ändå. Jag hade gärna ammat längre om det inte vore för sömnen och att jag är så otroligt låst.