• GashH

lunch=arbetstid`?

hej.
    jag är på jobbet 7.5 timme per dag, varav 30 min lunch /dag.

blir alltså 30 h/vecka, lunch inräknat.

jobbar jag då 70 eller 75%?

räknas lunch som arb. tid?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-24 22:23
    jobbar 4 dagar i veckan

• Svar på tråden lunch=arbetstid`?
  • Elaifiknow

Hur mycket är = heltid på ditt arbete? Lunch brukar vara = obetald rast. Men du kanske har måltidsuppehåll?

• Baryk

Nej, i normala fall räknas inte lunch som arbetstid. Har du rast så är du ju ledig då. I vissa fall (om man t ex jobbar som personlig assistent eller på en gruppbostad eller liknande) så har man istället måltidsuppehåll och har då betalt för hela tiden man befinner sig på sin arbetsplats, även medan man äter - men då kan man inte gå ifrån ens en minut utan äter antingen tillsammans med brukaren eller skyndar sig att kasta i sig något när brukaren är upptagen med något annat.

• Vinterankan

Din % beror på hur många timmar en heltidstjänst är. I normala fall är det 40 timmar men det är inte ovanligt med en massa olika varianter mellan 37,5 till 40. Lunchen är i normala fall obetald. Om du jobbar på tex förskola så har du ingen egen lunch utan då arbetar du ju även på lunchen och då ska den vara betald.

• Anna Paulita

Det beror på vad du jobbar med. Jag jobbar i skolan och har pedagogisk måltid. Alltså får jag betalt när jag äter i matsalen. Hade jag ätit i personalrummet hade det sett annorlunda ut.

• Anna Paulita

Jag vet inte om det sista var till mig, men jag menade inte förskola utan grundskola. Alla som jobbar i "min" skola som äter ihop med eleverna har pedagogisk måltid.

• Vitamin

Som sagt, hur många % du jobbar beror på hur många timmar per vecka som räknas som heltid på din arbetsplats.

På ett jobb jag hade (kommunal skola) var det så att om man hade mer än 5 timmar på en arbetsdag måste man lägga in 30 min lunchrast under dagen, inte i början eller slutet av dagen. Om jag jobbade 6 timmar var det alltså 6½ timme mellan att jag kom på morgonen och gick hem på em.

Vi hade 35 timmars arbetplatsförlagd tid per vecka, om man jobbade heltid. Så där motsvarade 7 timmars arbete per dag (på arbetsplatsen) alltså heltid.
    Jobbet jag har idag har 38,5 timmars arbetsvecka och mitt förra jobb hade 40 timmar...

• Jennie med ie

Anna Paulita. Det var till Vinteranka.

Även på förskola har en, flera eller alla pedagoisk lunch, d v s man får äta en "normal" portion ihop med barnen. Men i regel har man även lunchrast, alltså inte antingen eller.

Svar på tråden lunch=arbetstid`?