Hej.
Det beror lite på hur nära du står familjen och känner dem. Är ni väldigt nära kanske du kan skicka vad som helst men folk reagerar väldigt olika i sorg. Min syster var 25 år när hon gick bort förra året och vi fick en del blommor. Jag uppskattar normalt sett inte blommor men det var ändå fint att folk visade att de brydde sig. Jag hade nog inte uppskattat typ choklad eller en tidning eller biobiljetter. De kan inte ersätta min syster eller bota min sorg. Jag hade tolkat det som "här, ät en bit choklad så känns det bättre..." Nej det gör det inte. Idag resonerar jag såklart annorlunda, men faktum är att när man förlorar nån som står en väldigt nära så reagerar man ofta med ilska, för man är arg på livet, på det som hände. Och det är lätt att ta ut det på andra saker.
Så, jag tror mitt råd är såhär: om du står familjen tillräckligt nära så kan det absolut vara en idé att skicka nåt annat än blommor, men tänk på att de kanske inte resonerar rationellt och som vanligt just nu. Blommor är traditionellt att skicka och därför mindre riskfritt (min mamma blev dock "arg" och ledsen över alla blommor som kom i början men det gick över sen och i efterhand uppskattade hon dem trots allt).
Det viktigaste är att visa att man finns där. Hemlagad mat eller fika är ju det absolut bästa om man kan komma över med, men kan man inte det är det kanske svårt att skicka lite bullar i ett postpaket... Mitt intryck är att väldigt många drog sig undan, inte ville prata med en, var rädda för vad man skulle säga, och det är nog det viktigaste tror jag, att man vågar ta kontakten och prata med människor även om de går igenom nåt riktigt jobbigt....
Det var min syn på det hela, men som sagt, alla är ju olika och reagerar olika, därför är det så svårt att veta...