• Anonym (svea)

Kondoleans...vad?

Har inatt fått reda på att barndomsvän dött hastigt, då det är långt att åka kan jag inte stötta dem på plats. Jag vill gärna skicka nåt, men vad? Vet att blommor är det vanligaste så det finns det säkerligen fullt av redan. Tips på annat att skicka, funderar på choklad eller biobiljetter( det finns flera barn med i bilden. tips emottages tacksamt. Vad skulle du uppskattat? banalt javisst finns väl inget som kan ta bort sorgen o smärtan, men jag vill skicka nåt

• Svar på tråden Kondoleans...vad?
  • Kimban

Blommor är väl det vanligaste.
    Biobiljett kanske bara blir jobbigt. man kanske inte orkar ta sig iväg etc. om du tänkte till barnen. Beroende på ålder kan du ju kanske ge något pyssel, klistermärkesböcker, målarböcker. Något som kan underhålla barnen en liten stund

• Anonym (svea)

de mindre barnen kan gå med de lite större på bio för att låta föräldern vila el så. visst är blommor vanligast men jag vet de som inte uppskattar alla blommor som vissna och dör efter några dagar. lukten av blommor i hela huset kan bli så fel. hade jag bott på bilavstånd så hade jag såklart åkt dit själv med mat eller bröd eller hjälpt till med disk, barnen eller vad som kan behövas (lättare att se på plats än här hemifrån) kanske ska skicka ett eget komponerat paket själv istället än för ett färdigt paket via nätet, bra ide då med pyssel osv tack !

• Anonym (svea)

ingen med andra tips än blommor? alltså över 100 som läst, men det kanske är den vägen jag ska ta då blombukett o kort med text

• Anonym (svea)

Många läser men inga tips?? Jag behöver tips o råd, jag orkar inte :( varför skulle denna fina person gå bort alldeles för tidigt lämna små barn o partner. Det suger verkligen och jag lider med dem så jag funderar på att ta ett flyg dit och vara hos dom, men verklighetn är ju så att jag behövs här hemma också mina barn kan inte klara sej utan mej i flera dar.

• Anonym (..)

Jag har ingen egen erfarenhet men jag tänker att om det är så att blommor är det vanliga så finns det kanske en anledning till att det är så. För övrigt ger blommor mycket positiv energi, det är inte att förringa. Biobiljetter och annat kan du kanske skicka någon annan gång om du känner att det är en bra idé. Jag vet som sagt inte men eftersom många läser utan att svara så valde jag att svara ändå.

• ramsylina

Hej.
    Det beror lite på hur nära du står familjen och känner dem. Är ni väldigt nära kanske du kan skicka vad som helst men folk reagerar väldigt olika i sorg. Min syster var 25 år när hon gick bort förra året och vi fick en del blommor. Jag uppskattar normalt sett inte blommor men det var ändå fint att folk visade att de brydde sig. Jag hade nog inte uppskattat typ choklad eller en tidning eller biobiljetter. De kan inte ersätta min syster eller bota min sorg. Jag hade tolkat det som "här, ät en bit choklad så känns det bättre..." Nej det gör det inte. Idag resonerar jag såklart annorlunda, men faktum är att när man förlorar nån som står en väldigt nära så reagerar man ofta med ilska, för man är arg på livet, på det som hände. Och det är lätt att ta ut det på andra saker.

Så, jag tror mitt råd är såhär: om du står familjen tillräckligt nära så kan det absolut vara en idé att skicka nåt annat än blommor, men tänk på att de kanske inte resonerar rationellt och som vanligt just nu. Blommor är traditionellt att skicka och därför mindre riskfritt (min mamma blev dock "arg" och ledsen över alla blommor som kom i början men det gick över sen och i efterhand uppskattade hon dem trots allt).

Det viktigaste är att visa att man finns där. Hemlagad mat eller fika är ju det absolut bästa om man kan komma över med, men kan man inte det är det kanske svårt att skicka lite bullar i ett postpaket... Mitt intryck är att väldigt många drog sig undan, inte ville prata med en, var rädda för vad man skulle säga, och det är nog det viktigaste tror jag, att man vågar ta kontakten och prata med människor även om de går igenom nåt riktigt jobbigt....

Det var min syn på det hela, men som sagt, alla är ju olika och reagerar olika, därför är det så svårt att veta...

• Knytt

Det finns många böcker som handlar om döden som man kan läsa för och tillsammans med barn. Välj en som passar barnens ålder så får barnen och de vuxna möjlighet att prata om det tillsammans. För det kommer sannolikt behövas då och då under flera år. 

Jag vet inte var de bor, men hemleverans av mat? Några timmars städhjälp? Alltså något som gör att de kan slippa det praktiska för en stund. 

Och du kan ju alltid baka något gott (som bröd eller så) och skicka med posten. 

Pyssel till barnen tror jag är en utmärkt idé. 

Och du, var inte rädd för att det blir banalt. När man befinner sig i sorgen är stöd fint. Oberoende av form. 

• ramsylina

Ett tillägg: det jag hade uppskattat och som du kan göra är att du lägger lite tid på texten till det du skickar. Lägg med ett kort eller brev där du berättar om nåt minne eller så från din barndomskamrat. Det betydde mycket för mig med de personer som minns min syster och som delar med sig om det, det får mig att känna att hon är närvarande trots allt. Så fokusera på att skriva nåt personligt i kortet eller liknande... :)

• Knytt

Och var inte rädd för ilskan. Det finns mycket irrationell ilska runt en död person och det är helt omöjligt att veta vad som är rätt. Ge med hjärtat, för att glädja och om de blir arga ta det med ro, det går över och förbyts i tacksamhet förr eller senare, när de inte längre befinner sig i kris. 

• Knytt
    ramsylina skrev 2012-09-25 13:06:51 följande:
    Ett tillägg: det jag hade uppskattat och som du kan göra är att du lägger lite tid på texten till det du skickar. Lägg med ett kort eller brev där du berättar om nåt minne eller så från din barndomskamrat. Det betydde mycket för mig med de personer som minns min syster och som delar med sig om det, det får mig att känna att hon är närvarande trots allt. Så fokusera på att skriva nåt personligt i kortet eller liknande... :)
    Mycket bra tips!
  • Anonym (svea)

Jag körde säkra kortet blombukett med egenskrivet kort. Jag var tveksam till blommor just för att en del jag känner har upplevt blommor som nåt dåligt( ja att hela huset doftar blommor sen dör de och då påminns man än en gång om varför blommorna stog där från början) La ner det med choklad o biobiljetter då det som ni skrivit passar bättre en annan gång, de kommer ju behöva stöd uppmuntran framöver en lång tid. Vill bara ringa och checka läget hur de mår, men idag är jag för lessen och jag vill inte belasta med min sorg då jag anser att jag inte har rätt att ringa upp dem och storböla. De har jobbigt nog. Kommer ringa om nån dag när jag känner jag smält detta lite. Sättet kompisen gick bort på gör också att blommor känns mest rätt. Tack för alla era inputs i frågan,nu ska jag gå och gråta i duschen för att sedan åka o ha möte i skolan med min minsting( känns inte speciellt viktigt just idag men jag får skärpa mej helt enkelt) förstår inte hur man kan vara så här blödig, men det har varit för många föräldrar med mindre barn som dött i närheten nu, olyckor och sjukdom går hand i hand. Det får räcka nu ett tag tack!

• Lindsey Egot the only one

Något roligt för barnen att pyssla med eller om de är äldre så funkar ju biobiljetter om någon annan i släkten kanske kan följa med. För föräldrarna är det kanske svårt men jag uppskattade när min väninna köpte målarböcker till barnen.

• Anonym (svea)

Kommer skicka nåt litet sånt paket framöver, nu blev det fina blommor istället.

• Anonym

Jag skulle ha uppskattat ett brev som uttrycker att du finns där för mig när jag behever det.Någon som lyssnar eller som även förstår mitt behov att det är tillåtet att behöva tänka på något annat än katastrofen för en stund.Trots att du inte kan finnas där personligen på ort och ställe.Jag tycker att det är mycket värt att ha något att läsa och påminna sig via.Vad någon säger när man är i kris tappas så lätt bort.Det är mina tankar i alla fall i detta!

• Lindsey Egot the only one

Anonym

När någon dör i förtid säger alla som hör av sig att de ska finnas där men när det sedan behövs blir de förvånade eftersom man kanske vill prata flera månader efter dödsfallet och inte på direkten för då är man i chock. Då har alla andra (de odrabbade) gått vidare och då finns det risk att folk tycker att man ältar. Bara min erfarenhet!

• Anonym
    Anonym (svea) skrev 2012-09-27 11:40:54 följande:
    Kommer skicka nåt litet sånt paket framöver, nu blev det fina blommor istället.
    Ett tips, om du verkligen vill stötta. Kom också ihåg att höra av dig efter begravning. För många blir det tomt och tyst runt de flera månader efter en begravning.
  • Anonym (svea)

Kommer absolut att höra av mej längre fram också. Vet att detta kommer vara jobbigt länge länge, ja det kommer nog bara mattas av en smula men den familjen dom en gång var finns ju inte längre :( Att det dessutom var någon annans "fel" gör ju att det var maximal otur hela vägen. Den som "felade" kommer få leva med vetskapen att ha släckt en annans liv. Hur lever man med det? Usch jag mår illa bara jag tänker på det, hur ska då inte familjen må? Värsta mardrömmen

Svar på tråden Kondoleans...vad?