• Purlan

ångest över val jag gjort i livet :(

Jag tror absolut att det kan vara en reaktion efter graviditet och förlossning. Kanske inte nödvändigtvis en depression, men mycket förändras när man får barn och kanske känner du nu undermedvetet att det är för sent att göra förändringar nu. (Vilket det naturligtvis inte är)

Jag fick själv en reaktion efter min andra förlossning då jag under typ ett år var helt övertygad om att hela vårt hus var svårt skadat och mögelangripet ( vi hade en fuktskada, som var enkel att åtgärda, i tvättstugan när jag var gravid). Detta växte i mitt huvud så till sen grad att jag tyckte att jag var sjuk, barnen sjuka alla som hälsade på blev snörvliga osv. Konstigt nog är det inget fel på huset idag, mina hjärnspöken försvann.

Vad jag vill ha sagt är att jag tror att hela hormon- och livsomställningen kan utlösa ganska varierade reaktioner och inte bara den typiska depressionen man hör om där man har svårt att ta till sig barnet.

• Purlan

Jag hade ett stort stöd i min mamma, som ofta kom hem till oss eftersom jag inte ville vara hemma själv. Hon insåg rätt fort hur det var ställt, men jag vägrade ju tro henne. Det var inte fel på mig utan på huset Efter hand växte väl insikten att problemet var jag och hade jag tagit hjälp hade det kanske gått fortare, men nu hanterade jag det själv.

Jag hade också ett tufft slut på graviditeten med sjukdom och en bebis som snurrade på alla möjliga håll och fick vändas och hamnade rätt först i sluter av v 40 och sedan bröstinflammation när han var en vecka och en sambo som var tvungen art jobba sedan typ dag 3 och så en tvååring på det så jag var helt slut och det knäckte nog mig.

Angående avundsjuka mot andra så är det bara att försöka släppa. Jag är högutbildad, med ett inte så kvalificerat jobb och kan känna avund mot de som tjänar mer pengar än jag, eller mot se som gjort bostadskarriär som du säger. Vi bor i en högt belånad villa. Alla, oavsett hur det ser ut på ytan, har något de vill förändra, ha eller byta bort. De med den fina bilen och långa resan längre bara efter att barn till, hon med det flashiga jobbet har en man som dricker, osv. Man får glädjas åt allt der fantastiska man har, fina friska barn, kärlek, ett jobb (även om det inte är exakt det man vill ha) osv.

Hoppas du snart mår bättre!

Svar på tråden ångest över val jag gjort i livet :(