• Ida 112

Läsk vs saft

För ett par dagar sedan kom min son hem från skolan där de haft utedag. Vi hade missat att de skulle vara matsäck (antar att de finns de som tycker vi är oansvariga föräldrar som inte har koll på sådant men det får vi ta i en annan tråd) och hade därför inte köpt någon speciell dryck utan fick ta det som fanns hemma, vilket var vatten, mjölk och lightläsk som blev över från helgen. Pojken fick läsken, en liten smörgås och frukt med sig. Detta hade fått en lärare att reagera protestera rejält. Det var inte ok med läsk, inte ens efter att sonen förklarade att det var lightvariant. Vi har tidigare alltid skickat med saft eller juice, men som sagt nu hade vi inget av det hemma och funderade inte över att det inte skulle vara ok med läsken. Men nu funderar jag över om saft eller juice är så mycket bättre alternativ? Bägge varianterna innehåller ju socker, även om juice även innehåller lite nyttigheter. Saft och juice är ok att ha med som dryck, men alltså inte läsk oavsett om det är light eller inte. Är det kolsyran då som är orsaken till förbudet? För inte kan väl saft vara bättre än läsk? Speciellt inte om det är lightläsk (även om man kan diskutera sötningsmedlets onyttighet).

• Svar på tråden Läsk vs saft
  • Ida 112
    Elvis Mamma skrev 2012-09-26 16:54:34 följande:
    Varför inte låta honom ta med mjölk?? Personligen tycker jag varken att läsk, juice, saft eller oboy är speciellt bra men läsken är ju definitivt sämst av dom alternativen, det är ju ingenting man bör dricka dagligen å det hör inte hemma i en matsäck tycker jag så jag förstår att läraren reagerade faktiskt! Nu dricker vi visserligen ingen av dessa drycker till vardags i våran familj, läsk, oboy och saft har vi aldrig ens hemma och till matsäck är det alltid mjölk som gäller eller smothie ibland men antar att det är olika vad man är van vid!

Själv skulle jag inte vilja dricka mjölk som blivit varm i väskan (visst kan man använda termos, men det tänkte jag inte på). Dessutom dricker vi väldigt sällan mjölk utan det är vatten som gäller till vardags. Men det kändes tråkigt att skicka med vatten som dryck till matsäck. Varför anser du att läsk är värre än saft?
  • Ida 112
    Busbellan skrev 2012-09-26 16:58:41 följande:
    Helkonstigt ju!! I så fall borde de ju reagera på saften också. Är ju ingen skillnad i onyttighet mellan läsk och saft ju

Nej, inte vad jag vet. Därför jag startade min tråd .
  • Ida 112
    MaryCaroline skrev 2012-09-26 16:44:28 följande:
    Men åh, vilken tråkig lärare! Jag tycker inte att en lärare ska lägga sig i vad ett barn har med sig i matsäcken. Man kan ju undra vad läraren anser vara okej att ta med sig? När vi var barn och hade utflykter och hade matsäck fick man ju ta med sig i princip vad som helst. Jag hade pannkakor med mig och festistar och sådant. Många hade godis med sig och det var ingen som sa nej till det. Angående sockerhalten är det väl inte mycket mindre socker i saft än i läsk nej och i många juicer är det ju tillsatt socker och andra sötningsmedel. Larvigt av läraren att kommentera det med läsken. Förrresten kan väl en lärare ändå inte ha koll på vad alla barn har med sig i alla termosar och förpackningar... Tror nog att det slinker ner en och annan termos med Oboy och en och annan förpackning med kakor och en och annan godispåse... Nej, det är upp till barnen och deras föräldrar vad som ska tas med i matsäcken!

Det här hänt att sonen beklagat sig över att han inte fått bullar eller kakor i sin matsäck som andra i klassen haft. Kanske är det bättre att skolan skriver exakt vad de ska ha med sig, eller ännu hellre, står för matsäck till barnen.
  • Ida 112
    saaa skrev 2012-09-26 16:39:37 följande:
    Jag tror mer att det handlar om själva "andra-stackars-barn-kan-bli-avundsjuka"-grejen. Tror att det är ganska vanligt nu för tiden att skolorna har bestämmelser om vad som får tas med i matsäcken, det var det inte när jag var mindre.

Tycker att det är ganska larvigt om jag får säga mitt.. ;)

Men då har inte vi fått ta del av dessa bestämmelser. Och fortfarande är det ju ok med saft i alla dess former.
  • Ida 112
    MaryCaroline skrev 2012-09-26 17:23:23 följande:
    Ja, jag är ju i alla fall av den åsikten att skolan inte ska lägga sig i vad ett barn tar med sig i matsäcken om inte skolan bjuder dem på matsäck...

Jag håller med och trodde faktiskt inte att de gjorde det heller. Men tydligen hade jag fel.
  • Ida 112
    Busbellan skrev 2012-09-26 16:58:41 följande:
    Helkonstigt ju!! I så fall borde de ju reagera på saften också. Är ju ingen skillnad i onyttighet mellan läsk och saft ju

Nej, inte vad jag vet. Därför jag startade min tråd .
    Elvis Mamma skrev 2012-09-26 17:30:51 följande:
    Om man tycker mjölk är tråkigt så betyder de ju isåfall att man är van att dricka något annat? Min son dricker aldrig något annat än mjölk eller vatten till vardags. Saft på kalas. Juice till helgen å ibland någon festis om vi är borta å fikar. Läsk och oboy dricker han aldrig å han skulle aldrig å då menar jag aldrig gnälla över att han fått mjölk med sig i matsäck, de låter väldigt otacksamt i mina öron.. Beroende på vilken tid matsäcken skall ätas så är de klart att inte mjölk kan klara sig i en väska en hel dag men man kan som sagt ha termos. Färdig smothie utan tillsatt socker finns att köpas annars så se har sonen med sig ibland också.

Smoothie har vi till mellis då och då. Men det är mer en måltid än dryck kan jag tycka. Och det är samma sak där som med mjölk, att det krävs en termos. Men du har inte svarat på min fråga; varför läsk är värre än saft eller festis som du själv tar upp.
  • Ida 112
    Elvis Mamma skrev 2012-09-26 17:35:02 följande:
    Men allt handlar ju om vilka vanor man har hemma. Jag själv är hellre inte uppväxt på saft eller läsk å hade heller sällan något annat än mjölk i matsäcken men inte gnällde jag för det! Alla är olika men hur som helst så tycker inte jag att läsk passar i matsäck överhuvudtaget!

Du tycker att festis är ok till fika ibland. Man kan ju se matsäcken som en typ av fika och sonen fick lightläsk till. Varför anser du att det är värre än saft eller festis?
  • Ida 112

Om ett förbud mot sötsaker finns på skolan speciellt ska det inkludera ALLA söta drycker som saft, festis, O'boy, juice. Om det inte är kolsyran som är boven, för i såfall är inte mineralvatten ok medan dryck gjord på läskessens utan att man kolsyrar den helt i sin ordning.

• Ida 112

Sen kan man ju spåna vidare på detta med socker i maten vi äter. En fralla av vitt bröd med ost är inte mycket bättre än en bulle ur näringssynpunkt. Det är inte helt omöjligt att det finns en sådan i vissa matsäckar. Ska det också förbjudas?

• Ida 112
    ThisIsMyYear skrev 2012-09-26 19:35:15 följande:
    Tja, isåfall får man väl skaka bort kolsyran ur läsken, så är det inte läsk längre ^^

• Ida 112
    MaryCaroline skrev 2012-09-26 20:02:10 följande:
    Kan absolut hålla med. Många brödsorter innehåller mängder av socker och är det inte socker är det ändå en massa sirap som egentligen inte är ett dugg bättre. Och inte heller bättre än en bulle...  Sedan kan man ju diskutera vad barnen egentligen har på mackorna?! När jag var barn och det var matsäck var det många barn som hade sylt eller jordnötssmör på sina mackor... Vad har barnen på mackorna idag?

Ja, ska det förbjudas sötsaker så måste det vara konsekvent. Vem avgör vilket socker som är ok eller inte? Skolan får väl anlita en dietist som kollar ungarnas matsäckar och ger klartecken till att äta.
  • Ida 112
    felicityporter skrev 2012-09-26 18:01:58 följande:
    Trams! Om du orkar tycker jag att du skall be denna lärare referera till de studier denne läst i ämnet där det framgår att en kolsyrad dryck automatiskt blir betydligt onyttigare än en kolsyrefri sötad dito, om denne inte kan nämna någon sådan säger du att det är fullkomligt befängt av vederbörande att bli upprörd över att du skickar med ditt barn läsk eftersom du omöjligt kan veta vad denne lärare anser är lämplig dryck eller ej då lärarnas bedömning av OK matsäcksmat/dryck uppenbarligen är helt och hållet godtycklig och inte baseras på vetenskaplig evidens. Jag tycker också att du ska kräva en ursäkt av läraren.

Det är det jag är rädd för, att det är lärarens egna personliga åsikt som kom fram här. Därför startade jag denna tråd för att se om det var något jag missat när det gäller läskens onyttighet jämfört med saftens.
  • Ida 112
    mandelblomma skrev 2012-09-26 21:05:20 följande:
    Vi dricker saft till helgen OCH de får det med sig eller en festis på dagis utflykt en gång i veckan. Mjölk blir rätt äckligt tycker jag så där halvljummen som den blir efter ett tag.

Kan också tycka det är lite fånigt av dagis men det störts felet var faktiskt att fröken tog den diskussionen med ert barn och inte med dig!

Nu är min son 11 år och har lämnat dagistiden bakom sig. Men jag håller med, istället för att klanka på sonen, kanske h*n borde kontaktat oss. Det är ju ändå mitt ansvar att förse sonen med matsäck (än så länge).
  • Ida 112
    isle skrev 2012-09-26 21:22:37 följande:
    visst är det så att det inte finns socker i lightläsk men det finns sötningsmedel som inte alls är mkt bättre för våra kroppar, sen finns det ju lightsaft också om man nu ska dra den parallelen

Nu tror jag inte att lärarens protester handlade om sötningsmedlets faror utan just det faktum att det var läsk. Och fortfarande är saft helt ok att ha med som dryck oavsett om det är light eller inte. Något annat har vi inte hört under alla dessa år han haft med sig saft, juice eller festis.
  • Ida 112
    Tow2Mater skrev 2012-09-26 21:03:23 följande:
    Jag skulle vilja skicka med en alkoholfri typ lättöl en dag och se vad frökenreaktionen blir. Måste börja vänja pojken att dricka lättöl först...

Ja, det är ju det där med smaken. Själv har jag aldrig fattat grejen med öl. Nä vin är min grej. Kanske skickar jag med alkoholfritt vin nästa gång . Det måste ju klassas som lika opassande som läsk.
Svar på tråden Läsk vs saft