• Ida 112

Läsk vs saft

För ett par dagar sedan kom min son hem från skolan där de haft utedag. Vi hade missat att de skulle vara matsäck (antar att de finns de som tycker vi är oansvariga föräldrar som inte har koll på sådant men det får vi ta i en annan tråd) och hade därför inte köpt någon speciell dryck utan fick ta det som fanns hemma, vilket var vatten, mjölk och lightläsk som blev över från helgen. Pojken fick läsken, en liten smörgås och frukt med sig. Detta hade fått en lärare att reagera protestera rejält. Det var inte ok med läsk, inte ens efter att sonen förklarade att det var lightvariant. Vi har tidigare alltid skickat med saft eller juice, men som sagt nu hade vi inget av det hemma och funderade inte över att det inte skulle vara ok med läsken. Men nu funderar jag över om saft eller juice är så mycket bättre alternativ? Bägge varianterna innehåller ju socker, även om juice även innehåller lite nyttigheter. Saft och juice är ok att ha med som dryck, men alltså inte läsk oavsett om det är light eller inte. Är det kolsyran då som är orsaken till förbudet? För inte kan väl saft vara bättre än läsk? Speciellt inte om det är lightläsk (även om man kan diskutera sötningsmedlets onyttighet).

• Svar på tråden Läsk vs saft
  • saaa

Jag tror mer att det handlar om själva "andra-stackars-barn-kan-bli-avundsjuka"-grejen. Tror att det är ganska vanligt nu för tiden att skolorna har bestämmelser om vad som får tas med i matsäcken, det var det inte när jag var mindre.

Tycker att det är ganska larvigt om jag får säga mitt.. ;)

• MaryCaroline

Men åh, vilken tråkig lärare! Jag tycker inte att en lärare ska lägga sig i vad ett barn har med sig i matsäcken. Man kan ju undra vad läraren anser vara okej att ta med sig? När vi var barn och hade utflykter och hade matsäck fick man ju ta med sig i princip vad som helst. Jag hade pannkakor med mig och festistar och sådant. Många hade godis med sig och det var ingen som sa nej till det. Angående sockerhalten är det väl inte mycket mindre socker i saft än i läsk nej och i många juicer är det ju tillsatt socker och andra sötningsmedel. Larvigt av läraren att kommentera det med läsken. Förrresten kan väl en lärare ändå inte ha koll på vad alla barn har med sig i alla termosar och förpackningar... Tror nog att det slinker ner en och annan termos med Oboy och en och annan förpackning med kakor och en och annan godispåse... Nej, det är upp till barnen och deras föräldrar vad som ska tas med i matsäcken!

• Elvis Mamma

Varför inte låta honom ta med mjölk?? Personligen tycker jag varken att läsk, juice, saft eller oboy är speciellt bra men läsken är ju definitivt sämst av dom alternativen, det är ju ingenting man bör dricka dagligen å det hör inte hemma i en matsäck tycker jag så jag förstår att läraren reagerade faktiskt! Nu dricker vi visserligen ingen av dessa drycker till vardags i våran familj, läsk, oboy och saft har vi aldrig ens hemma och till matsäck är det alltid mjölk som gäller eller smothie ibland men antar att det är olika vad man är van vid!

• Busbellan

Helkonstigt ju!! I så fall borde de ju reagera på saften också. Är ju ingen skillnad i onyttighet mellan läsk och saft ju

Mamma till Nora, August och Ella
  • Ida 112
    Elvis Mamma skrev 2012-09-26 16:54:34 följande:
    Varför inte låta honom ta med mjölk?? Personligen tycker jag varken att läsk, juice, saft eller oboy är speciellt bra men läsken är ju definitivt sämst av dom alternativen, det är ju ingenting man bör dricka dagligen å det hör inte hemma i en matsäck tycker jag så jag förstår att läraren reagerade faktiskt! Nu dricker vi visserligen ingen av dessa drycker till vardags i våran familj, läsk, oboy och saft har vi aldrig ens hemma och till matsäck är det alltid mjölk som gäller eller smothie ibland men antar att det är olika vad man är van vid!

Själv skulle jag inte vilja dricka mjölk som blivit varm i väskan (visst kan man använda termos, men det tänkte jag inte på). Dessutom dricker vi väldigt sällan mjölk utan det är vatten som gäller till vardags. Men det kändes tråkigt att skicka med vatten som dryck till matsäck. Varför anser du att läsk är värre än saft?
  • Ida 112
    Busbellan skrev 2012-09-26 16:58:41 följande:
    Helkonstigt ju!! I så fall borde de ju reagera på saften också. Är ju ingen skillnad i onyttighet mellan läsk och saft ju

Nej, inte vad jag vet. Därför jag startade min tråd .
  • Ida 112
    MaryCaroline skrev 2012-09-26 16:44:28 följande:
    Men åh, vilken tråkig lärare! Jag tycker inte att en lärare ska lägga sig i vad ett barn har med sig i matsäcken. Man kan ju undra vad läraren anser vara okej att ta med sig? När vi var barn och hade utflykter och hade matsäck fick man ju ta med sig i princip vad som helst. Jag hade pannkakor med mig och festistar och sådant. Många hade godis med sig och det var ingen som sa nej till det. Angående sockerhalten är det väl inte mycket mindre socker i saft än i läsk nej och i många juicer är det ju tillsatt socker och andra sötningsmedel. Larvigt av läraren att kommentera det med läsken. Förrresten kan väl en lärare ändå inte ha koll på vad alla barn har med sig i alla termosar och förpackningar... Tror nog att det slinker ner en och annan termos med Oboy och en och annan förpackning med kakor och en och annan godispåse... Nej, det är upp till barnen och deras föräldrar vad som ska tas med i matsäcken!

Det här hänt att sonen beklagat sig över att han inte fått bullar eller kakor i sin matsäck som andra i klassen haft. Kanske är det bättre att skolan skriver exakt vad de ska ha med sig, eller ännu hellre, står för matsäck till barnen.
  • Ida 112
    saaa skrev 2012-09-26 16:39:37 följande:
    Jag tror mer att det handlar om själva "andra-stackars-barn-kan-bli-avundsjuka"-grejen. Tror att det är ganska vanligt nu för tiden att skolorna har bestämmelser om vad som får tas med i matsäcken, det var det inte när jag var mindre.

Tycker att det är ganska larvigt om jag får säga mitt.. ;)

Men då har inte vi fått ta del av dessa bestämmelser. Och fortfarande är det ju ok med saft i alla dess former.
  • MaryCaroline

(Postade en kommentar men den försvann, sorry om det blir två nu...)

Angående mjölk skulle jag inte vilja ta med mig det om jag var barn (fy så tråkigt :P ). Och vem vet hur länge mjölken ligger i väskan innan den faktiskt dricks?! Även om man har en kyld termos... Jag tycker det verkar lite nasty och att mjölk är en lite känslig produkt... I så fall får man hoppas att man har en bra termos... 

• MaryCaroline
    Ida 112 skrev 2012-09-26 17:15:50 följande:
    Det här hänt att sonen beklagat sig över att han inte fått bullar eller kakor i sin matsäck som andra i klassen haft. Kanske är det bättre att skolan skriver exakt vad de ska ha med sig, eller ännu hellre, står för matsäck till barnen.
    Ja, jag är ju i alla fall av den åsikten att skolan inte ska lägga sig i vad ett barn tar med sig i matsäcken om inte skolan bjuder dem på matsäck...
Svar på tråden Läsk vs saft