Inlägg från: MaryCaroline |Visa alla inlägg
  • MaryCaroline

Läsk vs saft

Men åh, vilken tråkig lärare! Jag tycker inte att en lärare ska lägga sig i vad ett barn har med sig i matsäcken. Man kan ju undra vad läraren anser vara okej att ta med sig? När vi var barn och hade utflykter och hade matsäck fick man ju ta med sig i princip vad som helst. Jag hade pannkakor med mig och festistar och sådant. Många hade godis med sig och det var ingen som sa nej till det. Angående sockerhalten är det väl inte mycket mindre socker i saft än i läsk nej och i många juicer är det ju tillsatt socker och andra sötningsmedel. Larvigt av läraren att kommentera det med läsken. Förrresten kan väl en lärare ändå inte ha koll på vad alla barn har med sig i alla termosar och förpackningar... Tror nog att det slinker ner en och annan termos med Oboy och en och annan förpackning med kakor och en och annan godispåse... Nej, det är upp till barnen och deras föräldrar vad som ska tas med i matsäcken!

• MaryCaroline

(Postade en kommentar men den försvann, sorry om det blir två nu...)

Angående mjölk skulle jag inte vilja ta med mig det om jag var barn (fy så tråkigt :P ). Och vem vet hur länge mjölken ligger i väskan innan den faktiskt dricks?! Även om man har en kyld termos... Jag tycker det verkar lite nasty och att mjölk är en lite känslig produkt... I så fall får man hoppas att man har en bra termos... 

• MaryCaroline
    Ida 112 skrev 2012-09-26 17:15:50 följande:
    Det här hänt att sonen beklagat sig över att han inte fått bullar eller kakor i sin matsäck som andra i klassen haft. Kanske är det bättre att skolan skriver exakt vad de ska ha med sig, eller ännu hellre, står för matsäck till barnen.
    Ja, jag är ju i alla fall av den åsikten att skolan inte ska lägga sig i vad ett barn tar med sig i matsäcken om inte skolan bjuder dem på matsäck...
  • MaryCaroline
    Ida 112 skrev 2012-09-26 17:42:00 följande:

Du tycker att festis är ok till fika ibland. Man kan ju se matsäcken som en typ av fika och sonen fick lightläsk till. Varför anser du att det är värre än saft eller festis?
    Jag har alltid tyckt att utflykter och matsäck är av festligt tillfälle :) Det hör ju inte till vardagen precis, det är ju inte direkt nåt som händer varje vecka...
  • MaryCaroline
    Elvis Mamma skrev 2012-09-26 17:50:47 följande:
    Alla är olika, jag kan förstå att man ibland skickar med saft/juice i matsäcken om man nu dricker de till vardags men läsk nej jag tycker det är väldigt opassande! Hur många dricker läsk till vardags?
    Elvis Mamma skrev 2012-09-26 17:59:03 följande:
    Alla är olika här har barnen matsäck med varje vecka å jag tycker att söta drycker är enormt onödigt för kroppen och tänderna, speciellt om barnet i fråga är lika nöjd med att ha ett nyttigare alternativ med sig! Och åter igen, de handlar om vilka vanor man har!
    Ja alla är olika och det är som sagt upp till barnen och deras föräldrar :) Angående läskkonsumtion kan jag referera till mig själv tex... Jag är uppväxt med både saft och läsk och det dracks även mitt i veckan, flera dagar i veckan... Det har inte påverkat mina tänder eller min hälsa alls :) Dock tog jag aldrig med just läsk i matsäcken, men däremot saft eller Festis eller Oboy. Allt innehåller ju socker... Och det har som sagt inte påverkat varken tänder eller hälsa. Men det är så olika det där... Om barnet är nöjd med vad h*n har med sig finns det väl kanske inget att klaga på :)

• MaryCaroline

Och angående vad lärare/skola anser är lämpligt eller olämpligt att ta med sig... Det ska de informera om innan... De kan ju inte komma efteråt och säga att det inte är okej... Är det en utflykt med matsäck på G ska de skicka med lappar hem med information och där ska det framgå att matsäck ska tas med och vad som i så fall inte får finnas med, om skolan nu har sådana riktlinjer. Och om skolan inte har någon policy kan väl inte heller en enskild lärare utesluta vad som får tas med i matsäcken?

• MaryCaroline
    Ida 112 skrev 2012-09-26 19:37:45 följande:
    Sen kan man ju spåna vidare på detta med socker i maten vi äter. En fralla av vitt bröd med ost är inte mycket bättre än en bulle ur näringssynpunkt. Det är inte helt omöjligt att det finns en sådan i vissa matsäckar. Ska det också förbjudas?
    Kan absolut hålla med. Många brödsorter innehåller mängder av socker och är det inte socker är det ändå en massa sirap som egentligen inte är ett dugg bättre. Och inte heller bättre än en bulle...  Sedan kan man ju diskutera vad barnen egentligen har på mackorna?! När jag var barn och det var matsäck var det många barn som hade sylt eller jordnötssmör på sina mackor... Vad har barnen på mackorna idag?
  • MaryCaroline

Läsk vs saft

Det här får jag fram efter lite sökningar på Google... (sen om det stämmer vet jag inte)...

• I en 33 cl Coca-Cola finns 13 sockerbitar... 
    • I Bobs hallonsaft (utspädd och drickfärdig) finns det på 25 cl 21 gram socker...
    • En sockerbit väger ca 3 gram...  

Räknar man om detta till samma ovanstående drycker till 1 liter (för att lättare kunna jämföra sockermängden) får man fram:

ca 117 gram socker i 1 liter coca-cola
    och
    ca  84 gram socker i 1 liter hallonsaft från Bob

• MaryCaroline
    ThisIsMyYear skrev 2012-09-27 00:53:31 följande:
    Det var ju lightläsk i detta fallet, så alltså 0 sockerbitar.
    Men light är inte bättre än produkter med socker. Sötningsmedel är artificiella och mycket mycket sötare än socker, vissa upp till 1000 gånger sötare. Hur ska man omvandla sötningen i light-produkterna så man kan jämföra det med produkterna som innehåller socker? Om man ens ska göra det... Dessutom reagerar vissa inte alls direkt positivt på sötningsmedel, man kan till exempel få både ökat sötsug och ökad hunger. Jag tycker inte att light-produkter är för barn om det inte föreligger speciella orsaker. På vilket sätt är det light bättre än socker?
Svar på tråden Läsk vs saft