Inlägg från: ThisIsMyYear |Visa alla inlägg
  • ThisIsMyYear

Läsk vs saft

Men vad löjligt! Det är ju inget socker i lightläsk så det borde inte spela nån roll! Saft är ju mycket värre isåfall. Självklart vill man inte ha med mjölk eller vatten i matsäcken!

När jag var liten så var det matsäcken jag såg framemot, just för att det blev lite roligare eftersom man fick lite gott en vanlig  vardag.

Jag hade med mig läsk, festis, kexchoklad, en gott och blandat påse och smörgåsar när jag var liten! 

• ThisIsMyYear

Tja, isåfall får man väl skaka bort kolsyran ur läsken, så är det inte läsk längre ^^

• ThisIsMyYear
    isle skrev 2012-09-26 21:22:37 följande:
    visst är det så att det inte finns socker i lightläsk men det finns sötningsmedel som inte alls är mkt bättre för våra kroppar, sen finns det ju lightsaft också om man nu ska dra den parallelen

Sötningsmedel är absolut ingen fara i den lilla mängd man får i sig. Det ska stora mängder till isf... 
    http://www.mmsports.se/S-tningsmedel-aspartam-och-stevia-i-fokus.html 
  • ThisIsMyYear
    MaryCaroline skrev 2012-09-26 22:10:53 följande:
    Läsk vs saft

Det här får jag fram efter lite sökningar på Google... (sen om det stämmer vet jag inte)...

• I en 33 cl Coca-Cola finns 13 sockerbitar... 
    • I Bobs hallonsaft (utspädd och drickfärdig) finns det på 25 cl 21 gram socker...
    • En sockerbit väger ca 3 gram...  

Räknar man om detta till samma ovanstående drycker till 1 liter (för att lättare kunna jämföra sockermängden) får man fram:

ca 117 gram socker i 1 liter coca-cola
    och
    ca  84 gram socker i 1 liter hallonsaft från Bob

Det var ju lightläsk i detta fallet, så alltså 0 sockerbitar.
Svar på tråden Läsk vs saft