Inlägg från: MaryCaroline |Visa alla inlägg
  • Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är skolfoto för dyrt?
  • MaryCaroline

Ja jag tycker ju själv att det varit väldigt gnälligt. Förstår inte alls vad folk gnäller över. Man får ju massor av småfoton man kan ge bort och som man kan ha i plånboken och som man kan rama in och så gruppfoto och allt vad det finns. SÅ dyrt är det faktiskt inte med tanke på vad en fotograf annars kostar och med tanke på allt man får med. Sen är det ju faktiskt inte köptvång och man måste inte köpa massor om man inte vill. Kvalitén på själva fotopappret är oftast väldigt bra och kvalitén på bilderna också. Sen att barnet på fotot kanske inte gör som fotografen vill eller att man råkar göra en grimas eller blinka är ju en sak, det blir ju inte så många olika bilder tagna, men föräldrar och farmor och mormor och så där vill ju ändå ha bilder och så vill ju barnet byta med sina kompisar. Varför inte liksom? Det är ju bara en gång om året och det vet föräldrar om. Om man ska låta snål, varför inte spara undan lite pengar till det är dags för skolfoto så man kan köpa det man vill ha utan att klaga? :) 

• MaryCaroline

Ja man behöver inte köpa på sig massor. Av egen erfarenhet blir det för mycket över... Nu för tiden kan man väl även efterbeställa på nätet? Så om det inte räcker kan man ju i så fall köpa mer efteråt... 

Nej jag tycker inte det är speciellt dyrt... Man får ju ett flertal foton och dessutom är det ju ändå ett jäkla arbete fotografen och företaget utför... Fotografen åker runt till skolorna med sin dyra utrustning och lägger ner tid och energi på att fotografera mer eller mindre motvilliga och en del sura ungar medan fotografen försöker göra sitt bästa för att få bra foton och glada barn (även om fotograferna faktiskt i en del fall kan vara väldigt töntiga, hehe)... Fotografen tar väl ca 4 foton på varje barn och ca 4 foton på varje helklass... Sedan skall bästa fotot på varje barn väljas och det ska tryckas och företaget ska hålla koll på vilket barn det är på fotot för att sedan skicka rätt foto till rätt barn...  Ser man till allt arbete som utförs och vad man som köpare egentligen får, så är det inte speciellt dyrt egentligen... Gå till en annan fotograf som utför ungefär samma arbete och du får samma antal foton och se vad du får betala... Visst får du kanske i många fall bättre bilder, men ändå... :)

• MaryCaroline

Jag kan förstå att det blir dyrt sammanlagt om man har flera barn som ska ha skolfoton. Men räknar man på det är det ju egentligen inte så dyrt om man tittar på vad ett foto kostar, om man delar på det... Enligt exempel i prislistan på Aftonbladet blir det tex: En karta med 16 småfoton för 99 kr, det blir ca 6 kr/st. Det kan man väl leva med? 4 lite större foton för 199 kr som man kan rama in, det blir ca 50 kr/st och dessa foton brukar man ju vanligtvis ge bort i tex julklapp. Det är det väl värt? Vad kostar motsvarande hos en fotograf i en studio? Och så är det ju det där att det är ju bara en gång om året och när man redan vet om att den stunden kommer då det är dags för skolfoto, varför har man då inte sparat ihop lite pengar för ändamålet om man tycker det är dyrt och om man tycker att man egentligen inte har råd? När man vet att barnen vill ha foton till sig själva och som de kan byta med sina kompisar och för att mormor och farmor ska ha i julklapp....?

Och som Höghus skriver...  "Men Gud. Är det meningen att fotograferna skall arbeta gratis? Arbetar de som gnäller själva gratis? Det är inte lag på att man måste köpa fotona."
    Håller med... 

• MaryCaroline
    Regnig måndag skrev 2012-09-26 20:29:02 följande:
    Fast grejen är att det är skit man får för pengarna. Småfoton använder man bara för att man får det på köpet, inte för att man vill ha just en karta småfoton.

Ja, varför sparar man inte ett helt år till just dassiga foton när tillvaron är tuff?
    Det är det som är den  egeentliga frågan som de med hål i skallen inte ens kan fundera en sekund över.
    Vadå på köpet? Och vadå dassiga foton? Vilket företag fotar på den skolan egentligen? 

• MaryCaroline
    Regnig måndag skrev 2012-09-26 22:36:48 följande:
    Du får inga småfoton? Ok, då skrev du väl fel då.
    Och ja, det är riktigt lågkvalitativt crap rent ut sagt.

Fotografen själv lägger inte ner något jobb utan det finns det annan personal som gör. Här är det löpande bandet som gäller, långt ifrån det hantverk som sker med porträttfotografering i studio.
    Företag är oväsentligt eftersom alla jobbar på samma sätt.

Jo, man KÖPER småfoton och betalar för dem? 

I stan där jag bor har skolorna anlitat Svenskt skolfoto och de har alltid haft bra kvalité. Bra och tjockt fotopapper och väldigt bra och högkvalitativ upplösning.

Vadå fotografen lägger inte ner något jobb? Nej, det är ju bara h*n som åker runt till alla skolor och fotograferar alla skolklasser och alla skolbarn... 
  • MaryCaroline
    NeedfulThings skrev 2012-09-27 19:18:54 följande:
    Tar skolorna verkligen bilder varje år numera? Då förstår jag att det blir dyrt.

När jag gick på låg/mellan tog vi skolfoton i ettan, fyran och sexan. Och skolkatalog var det bara var 3e år.
    Sen på högstadiet var det skolkatalog varje år men vanliga foton endast i nian.

Är det så nödvändigt att ha bilder på ungarna varje år?
    Numera? Det har de väl gjort i över 20 år? :) I alla fall där jag kommer från... Från förskolan ända till sista året på gymnasiet + studentfoton... Skolfotokatalog också från och med 3:e klass... :) Idag är jag väldigt glad över det med skolfotokatalogerna, det är superkul att ha kvar och bläddra i emellanåt :)
Svar på tråden Är skolfoto för dyrt?