• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är skolfoto för dyrt?
  • Natulcien

Det finns väl alltid något att gnälla över för den som vill gnälla...
    Nej, jag tycker inte att det är för dyrt. Och tycker man det så får man väl avstå och istället ta egna bilder...

• Whitetrash86

Lite dyrt kan jag tycka. Eftersom man kan framkalla egna kort för 1-2kr st.

Men samtidigt så betalar ju även dessa pengar fotografen som kommer  dit. Men det är klart att det blir väldigt dyrt om man har ett par barn (som min mamma) och det känns lixom inte riktigt värt att behöva betala 3000-4000kr för att barnen ska få klassfoton.

• Themis

Jämför vad det kostar med en privat fotografering, så inser man att skolfotona är asbilliga.

Och de är även helt frivilliga, det finns ingen i hela världen som säger att man inte kan plåta sig blå med hemmakameran eller rentav mobilen, och få fram ett hyfsat kort som man kan begära förstoring av genom erbjudanden på nätet.

Jag kan bara tänka mig att mänskor som helt har trillat av vagnen och landat på skallen skulle gnälla över detta faktiskt.

Det enda är väl skolkatalogen i så fall som man kan lipa lite över om man har tonårsbarn, men den köper man separat här i byn  och den kostar 30 spänn.

Fet diss på den artikeln säger jag.

Cave quid dicis, quando, et cui.
  • Mumu

Men herregud. KÖP inte bilderna om du inte har råd. Så enkelt är det väl? Som förälder måste du väl kunna motivera varför för ditt barn, har man knappa resurser så är det knappast första gången man får säga nej till något. Skolfoto är helt frivilligt.

Och att skolorna "bara" erbjuder en firma... Ja, ska vi tillhandahålla en buffé av olika fotofirmor som man får välja från? Inte riktigt skolans roll. Inte att fota alls, faktiskt, eftersom det inte knyter an till kunskapsmålen eller läroplanen. Men av tradition så har skolorna tillhandahållit en organiserad fotografering eftersom många uppskattar att få köpa ett klassfoto som minne och chansen att köpa porträttfoton tagna av fotograf till rabatterade priser (vilket det är, även om det kan vara mycket pengar för några).

• Thaleya1

Jag tycker att de små korten är lite dyrt, men samtidigt så vill man ju ha det. och är efterfrågan hög så kan de ju höja priset.

Skolfoton brukar ju oftast inte vara kända för att bli så fina heller :p, men det är ju tradition, är man utan skolfoton att byta med sina vänner så är man lite utanför.

• MaryCaroline

Ja jag tycker ju själv att det varit väldigt gnälligt. Förstår inte alls vad folk gnäller över. Man får ju massor av småfoton man kan ge bort och som man kan ha i plånboken och som man kan rama in och så gruppfoto och allt vad det finns. SÅ dyrt är det faktiskt inte med tanke på vad en fotograf annars kostar och med tanke på allt man får med. Sen är det ju faktiskt inte köptvång och man måste inte köpa massor om man inte vill. Kvalitén på själva fotopappret är oftast väldigt bra och kvalitén på bilderna också. Sen att barnet på fotot kanske inte gör som fotografen vill eller att man råkar göra en grimas eller blinka är ju en sak, det blir ju inte så många olika bilder tagna, men föräldrar och farmor och mormor och så där vill ju ändå ha bilder och så vill ju barnet byta med sina kompisar. Varför inte liksom? Det är ju bara en gång om året och det vet föräldrar om. Om man ska låta snål, varför inte spara undan lite pengar till det är dags för skolfoto så man kan köpa det man vill ha utan att klaga? :) 

• omammao

Jag tycker att det är ganska dyrt (köper till tre barn). Men alla får ju välja själv om man köper och vad man köper. Så det är ingenting jag tycker att man måste förändra. Själv köpte jag klassfoto + en ark med små bilder. Det räcker, tycker jag. Då blir det inte så dyrt heller :)

• MaryCaroline

Ja man behöver inte köpa på sig massor. Av egen erfarenhet blir det för mycket över... Nu för tiden kan man väl även efterbeställa på nätet? Så om det inte räcker kan man ju i så fall köpa mer efteråt... 

Nej jag tycker inte det är speciellt dyrt... Man får ju ett flertal foton och dessutom är det ju ändå ett jäkla arbete fotografen och företaget utför... Fotografen åker runt till skolorna med sin dyra utrustning och lägger ner tid och energi på att fotografera mer eller mindre motvilliga och en del sura ungar medan fotografen försöker göra sitt bästa för att få bra foton och glada barn (även om fotograferna faktiskt i en del fall kan vara väldigt töntiga, hehe)... Fotografen tar väl ca 4 foton på varje barn och ca 4 foton på varje helklass... Sedan skall bästa fotot på varje barn väljas och det ska tryckas och företaget ska hålla koll på vilket barn det är på fotot för att sedan skicka rätt foto till rätt barn...  Ser man till allt arbete som utförs och vad man som köpare egentligen får, så är det inte speciellt dyrt egentligen... Gå till en annan fotograf som utför ungefär samma arbete och du får samma antal foton och se vad du får betala... Visst får du kanske i många fall bättre bilder, men ändå... :)

• La Lola

Ja jag tycker att det är dyrt.
    Jag har råd att betala men det förändrar inte min åsikt om att det är dyrt.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • stingrocka

Håller med "La Lola", för dyrt men vi har råd. 

Här kostar det 340kr per barn, vi har två barn..

Finns de familjer som har det knapert med många barn, hur gör de?

Svar på tråden Är skolfoto för dyrt?