Mumu skrev 2012-09-30 11:07:27 följande:
Klart man kan säga nej! Du anar inte hur många som gör det, det är rätt många föräldrar som inte köper fotona. En hel del köper gruppfotot men skippar porträtten. Det här är det alltså föräldrar som berättat för mig, det är ju inget vi skolpersonal har koll på.
Se det som en service istället, en fotograf kommer och tar kort OM du vill, som du kan köpa kraftigt rabatterat OM du vill.
Sen att kvalitén inte alltid är den bästa, ja det är förjävligt faktiskt. Vår skola har bytt fotofirma i år och hoppas på bättring eftersom fotona sett bedrövliga ut två senaste åren. Men om folk slutar köpa dåliga kort så rensas dåliga aktörer bort (synd bara att det ska drabba barnens skolfoton, minnen...)
På min dotters förskola har vi en liten lokal fotograf som tar korten och de kan ingen klaga på skärpa eller kvalitet på. Sen får man ett lösenord och gå in på hennes hemsida och se korten och lägga beställning om man vill. Inget kommer hem automatiskt. Grundpaketet kostar 200:- med gruppbild, förstoring och 10 småbilder. Dessutom får man välja på färg eller svartvitt. En toppenlösning och inte dyrt med tanke på att man får kvalitet.
Tror du missade min poäng för jag antar att ditt svar var riktat till min kommentar. Handlade mest om att en privat aktör kan få använda skolan som kommunalaktör för vinstdrivande handling. Och nej det är inte många som tackar nej utan det är ofta: Ja, ja vi betalade för det var lättast. Vi pratade nämligen om detta på föräldramötet sist och kunde konstatera att nästan alla resonerade så. Inte statistiskt säkerställt men ändå en pekning i viss riktning. Jag är oxå lärare och vet att mina föräldrar ofta köper korten eftersom de brukar beklaga sig över priset och trycket från barnen som precis som sina kompisar vill ha korten...