Inlägg från: Mumu |Visa alla inlägg
  • Mumu

Är skolfoto för dyrt?

Men herregud. KÖP inte bilderna om du inte har råd. Så enkelt är det väl? Som förälder måste du väl kunna motivera varför för ditt barn, har man knappa resurser så är det knappast första gången man får säga nej till något. Skolfoto är helt frivilligt.

Och att skolorna "bara" erbjuder en firma... Ja, ska vi tillhandahålla en buffé av olika fotofirmor som man får välja från? Inte riktigt skolans roll. Inte att fota alls, faktiskt, eftersom det inte knyter an till kunskapsmålen eller läroplanen. Men av tradition så har skolorna tillhandahållit en organiserad fotografering eftersom många uppskattar att få köpa ett klassfoto som minne och chansen att köpa porträttfoton tagna av fotograf till rabatterade priser (vilket det är, även om det kan vara mycket pengar för några).

• Mumu

stingrocka, låter bli att köpa? Som sagt var, det är högst frivilligt.

Den firma vi haft på min skola de senaste två åren har varit bedrövlig. Otrevliga fotografer och helt galna gruppbilder med grimaserande och blundande barn som suttit helt slumpmässigt utplacerade med stora luckor emellan sig. Och jag som sett hur fotona tagits kan säga att det var löpande band-principen på fotona. Usch! Det var jättemånga föräldrar som skickade tillbaka korten och firman fick till och med komma tillbaka och göra om gruppfotona för att de var så bedrövliga. Men de blev inte bättre då heller. Så kvalitén är inte alltid bra. I år har vi annan firma.

• Mumu

Blomman20, ja det låter verkligen dyrt med 500:-/bild. Här får vi hela paketet med skolkatalog, gruppbild och tre fotokartor i varierande storlekar för 447:-.

Sen förstår jag inte riktigt resonemanget med att det blir dyrt om man har flera barn? Ja, det blir mycket pengar totalt, men bilderna blir inte dyrare för att man har flera barn. Skilj på begreppen.

Och till sist hävdar jag återigen att det är frivilligt, både att låta sitt barn fotograferas och att köpa.

• Mumu

Klart man kan säga nej! Du anar inte hur många som gör det, det är rätt många föräldrar som inte köper fotona. En hel del köper gruppfotot men skippar porträtten. Det här är det alltså föräldrar som berättat för mig, det är ju inget vi skolpersonal har koll på.

Se det som en service istället, en fotograf kommer och tar kort OM du vill, som du kan köpa kraftigt rabatterat OM du vill.

Sen att kvalitén inte alltid är den bästa, ja det är förjävligt faktiskt. Vår skola har bytt fotofirma i år och hoppas på bättring eftersom fotona sett bedrövliga ut två senaste åren. Men om folk slutar köpa dåliga kort så rensas dåliga aktörer bort (synd bara att det ska drabba barnens skolfoton, minnen...)

På min dotters förskola har vi en liten lokal fotograf som tar korten och de kan ingen klaga på skärpa eller kvalitet på. Sen får man ett lösenord och gå in på hennes hemsida och se korten och lägga beställning om man vill. Inget kommer hem automatiskt. Grundpaketet kostar 200:- med gruppbild, förstoring och 10 småbilder. Dessutom får man välja på färg eller svartvitt. En toppenlösning och inte dyrt med tanke på att man får kvalitet.

Svar på tråden Är skolfoto för dyrt?