• Anonym

Hur fan kan ni låta era barn bli så feta?

Idag när jag lämnade min son på förskolan kom en tjej på 5 år ut i kapprummet och pratade med oss. En otroligt rar tjej, tråkigt att hon som 5 åring ska behöva vara så tjock att hon har bröst. När dom andra barnen springer runt och busar så kommer hon alltid 5 meter efter högröd i huvudet och flåsandes. Och jaaaa hon kan alldeles självklart ha någon dold superläskig sjukdom som gör att hon går upp massor i vikt, förmodligen är den ärftlig för hennes föräldrar är även dom feta. Men den här tjejen är inte ensam, där går minst 4 stycken barn till på förskolan som är feta. Inte mulliga, och inte lite runda utan feta. Så tjocka att benen liksom går utåt så att de har svårt att gå. Vad är det som gör att man inte tar hand om sina barn?! Det är fruktansvärt att se småbarn som inte orkar leka och jag tycker att det är snudd på barnmisshandel när man låter det gå så långt. Sen måste jag väl förtydliga nu när det är här på fl jag skriver att detta inte gäller sjuka barn.

• Svar på tråden Hur fan kan ni låta era barn bli så feta?
  • N3NN3

Jag håller med dig. Det är verkligen synd om barnen som inte blir så av eget val(eller pga sjukdom), för det förstår ju inte konsekvenserna i den låga åldern.

Man har ju träffat vuxna som nu mår dåligt pga att de har varit feta i hela sitt liv. När de är vuxna så är det svårt att bryta mönstret för det är deras "livsstil". Det handlar om vanor och vanor går att bryta men det är säkert svårt när man mår så dåligt som de gör.

Kan skriva hur mkt som helst. Men ni fattar säkert poängen.

• amandaanderssoon

Jag håller också med, fetma är hemskt varför vill man utsätta sina barn för det och alla sjukdommar det kan dra med sig?. :(

• caelum

Usch så hemskt Har ett överviktigt barn i min närhet (mellanstadieåldern) och blir nästan förbannad på hens förälder som inte ens försöker göra någonting åt det utan låter hen handla chips minst två gånger i veckan...

• Plutteli

Håller med. Där vi bodde förr fanns det en granntjej som var otroligt fet. Hon var 6-7 år gammal men nästan lika stor som mig och JAG är fet. (Mina barn är det inte)
    Garanterat ingen sjukdom hos det barnet, köpte glass i glassbilen vid ett tillfälle och den lilla flickan är där och pratar med han som körde glassbilen. Stolt berättar hon att hon minsann ätet en hel förpackning med megahit (typ magnum glassar), det är 8 st relativt stora glassar! Sen hade hon ätit middag och nu stod hon med en till förpackning glass (ytterligare 8 pack megahit) och åt för glatta livet. Chauffören frågade om hon skulle äta upp de där glassarna också, om det inte blev lite mycket, men nädå hon skulle käka allihop. Ungen drog alltså i sig 16 glassar på bara 1-2 timmar PLUS mat. Inte undra på hennes kropsform då :/ (Detta var dessutom ingen engångsföreteelse och det var hennes föräldrar som köpte glassen åt henne)

• Anonym

Folk som skyller på gener känner väl inget behov att att äta nyttigt och i korrekta portioner.

• Anonym

Det jag tycker är konstigt är att om ett barn är smalt så blir det väldigt uppmärksammat. Min man var väldigt smal som barn och han har berättat historier om hur socialen blev inkopplade, kuratorer och han fick frågan dagligen om han hade anorexi. Visserligen är det bra att det uppmärksamnas men om ett barn är uppenbart fet så ska det tassas på tå och man får inte nämna det uppenbara. Idag kände jag mig bara så jäkla arg och ledsen åt barnens vägnar.

• Madame Mom

Snudd på barnmisshandel? Inte snudd på...  Det ÄR barnmisshandel.... 

• Anonym

Jag har varit fet hela livet och jag har nu 3 barn och dom är inte feta. Jag bröt mönstret för jag vill inte ha feta barn. Vill inte att dom ska gå igenom det jag fick och när jag även bröt mönstret så börjar även jag gå ner i vikt.

• Anonym (Fy fan)

Helt vidrigt är det. Man ser nästan fler överviktiga än normalviktiga barn nuförtiden, och de riktigt feta är inte direkt få de heller.

Har en bekant vars barn i lågstadieåldern är på gränsen till sjukligt feta. Hade kräftskiva ihop med dem en gång. Barnen förväntades "smaka" på maten, och efter typ en halv potatis och en tugga kött sa de att de inte ville ha mer - och då var det fritt fram för hur mycket godis, chips och tårta som helst. En av dem åt en halv kladdkaka själv, alla bara skrattade, tyckte det var gulligt och nästan berömde henne för att hon inte lämnade värdarna med rester...

En annan gång hörde jag deras mamma bli vansinnig över att någon hade anmärkt på barnens övervikt, kallat det kroppshat och sagt att "barn ska inte behöva tänka på såna saker". Nej, men deras föräldrar ska...

• Anonym (McBig)

Nya normen i samhället

Svar på tråden Hur fan kan ni låta era barn bli så feta?