Inlägg från: RockaTot |Visa alla inlägg
  • RockaTot

Mina blommor växer ur sina krukor - vart finns nya?

Nya större ytterkrukor är inga problem att hitta nya men vart kan jag köpa större innerkrukor?? Helst beställa på nätet... Har googlat men finner bara andra som undrar det samma... Hur gör ni när era blommor behöver större kruka?

• Svar på tråden Mina blommor växer ur sina krukor - vart finns nya?
  • RockaTot

Har inte sett i blomaffärer, kanske söker en storlek som inte finns? Blommorna är för stora för standard 10-15 cm eller vad de nu är men de skulle se för ytliga ut i 40 cm. Så mer runt 20cm diameter, nått snäpp större än den vanligaste storleken. Har inte sett på secondhand heller :/

• RockaTot
    AnnaGreta 378 skrev 2012-09-27 19:02:10 följande:
    Struntar i innerkrukor. Brukar inte använda det.

Jag det kanske är det enklaste men dör de inte rätt lätt då? Jag är kass på mängden vatten så bra om den kan rinna igenom en innerkruka..
  • RockaTot
    annca skrev 2012-09-27 19:07:47 följande:
    Konstigt. Har mängder av 20cm... De flesta lerkukor, då jag förderar sådana utan ytterkruka, men några vita raka i plast, tror de är från COOP.
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~

Ok, ska leta noga på coop!!
  • RockaTot

Haha, innerkrukor är nog bra för oss som inte vattnar blommorna på ett tag och sen tror det går bra att hälla på en halvkruka vatten...

• RockaTot
    CoolJen skrev 2012-09-27 21:20:11 följande:
    Det funkar för mig ändå de får väl vatten en gång/månad...stackarna

Vad har du får tåliga blommor? Mig vill de helst dö hos.
  • RockaTot

Hmm min sprättiväg är en meter lång pinne typ med fem blad längst upp. Vet inte hur den ska se ut eller vad man kan göra med den, min sambo undrar vad jag ska med den till men jag har väntat i några år på att nått ska hända, haha jag är urkass på blommor ändå vill jag ha dem!! Så 80st, vad gör du egentligen, vilket väderstreck, norr eller söder i landet? Jag gav bort en ynklig blomma, nån som ville ha just den ovanlig att köpa tydligen. Ett tag hos en annan var min ynkliga "blomma" en strålande sak dom bara växte och växte.. Nu tänkte jag unna dem större krukor och mer jord men de har kanske högre krav än så? Säg era blomhemligheter, måste man hålla på med näring och det där med vatten utan kalk - hur fixar man det utan trädgård, duger inte vanligt vatten alls..

• RockaTot
    Fia 28 skrev 2012-10-01 15:25:21 följande:
    Jag vet inte vad jag gör för speciellt annat än att jag är noga med att inte övervattna o känner alltid före om jorden e blöt eller inte. Jag använder inget speciellt vatten och brukar sticka ner gödningspinnar på våren till dem som ska ha det. Alla förutom garderobblomman står relativt soligt. Planterar om när de växer ur krukan, vissa varje år andra mera sällan. Garderobblomman har växt fast i krukan så den har inte planterats om på 6 år, men den mår bra ändå. =) Tar bebisar och börjar om när de börjar se gamla ut, eller när skvättivägen får för lång stam. Delar och skänker bort när de blir för stora. Snurrar på krukan lite nu som då. Har dock inga blommande växter förutom en kalla och en julkaktus för jag tycker de är så fula mellan blomningarna. Hade jag sparat alla höstglöder, amaryllisar etc hade jag nog oxå haft 80st vid dethär laget. =)
    Men så tycker jag ju att jag gör, förutom gödningspinnar, men det låter inte så barnvänligt?... Jag dödar garderobsblommor och svärmorstungor, tur att det inte är som det sägs att man måste kunna sköta en krukväxt innan man har djur och barn för då hade det vart katastrof :- o

Hur tar man frö från den där skvättiväg, för den lever i alla fall om än som en pinne?
  • RockaTot
    Fia 28 skrev 2012-10-02 13:38:32 följande:
    Fast jag har väldigt många dekorerade/färgade krukor med hål i botten med tillhörande fat som verkligen itne är några innerkrukor. Kanske vi kan kalla dom endast kruka då? Innerkruka, ytterkruka och kruka? =)
    Haha, ja men de där krukorna då med hål som inte är innerkrukor, tycker ni man skall plantera i dem utan innerkruka då, förstör det inte krukorna på något vis, rötter som klättrar ut och slingrar sig ner längst golvet liksom??? Fast iofs i terrakotta planterar man ju utan innerkruka, men finns de verkligen i många olika storlekar? Tycker bara jag sett vanliga storlekar och gigantiska.
    Pimpinellan skrev 2012-10-02 13:51:13 följande:

Om de dör har du vattnat för mycket. Garderobsblomman får en ytterst liten skvätt när jag vattnar och svärmorstungan endast en gång i veckan. De allra flesta vattnar överlag för mycket,det har jag märkt när jag haft blomvakt här hemma. En jul kom jag hem och kunde hälla vatten ur de flesta krukor,det gick ända upp till kanten på ytterkrukorna! Förvånad "Jag vattnade för säkerhets skull" sa hon. Jo,pytt mitt i vintern när det är kallt och ingen sol som tar! Numer skriver jag lappar och lägger ut så blomvattnaren vet hur de ska vattnas. Glad
    Nee det kan inte vara möjligt väll, jag glömmer bort blommorna, typ tills nån typ mina barn  påpekar att de börjar se döda ut eller så, men kanske skall de ha minde vatten ändå, de får kanske ½ dl, kanske ska de mer ha en matsked vatten??

Men nu har jag fixat så de har lite jord i alla fall..ehum...det vara bara en härva av rötter...klipte av dem lute så jordne fick plats tills jag grjear krukorna... Haha känner mig obildad nu, får nog leta efter en blombok eller så behöver jag nån som skriver en lapp till varje blomma

• RockaTot
    HäxanSurtant skrev 2012-10-02 13:54:45 följande:
    Jag går till en affär och köper nya, hur enkelt som helst. Mina växer också ur rätt ofta som dina. Men jag har aldrig sett det som ett problem att köpa nya krukor
    Som vilken affär? Var på ikea nyss, de hade inte. Inte heller Ica. Men ska se till att jaga rätt på en coop butik.

Förresten vart bor ni som hittar krukor, tänkte om det är nått landet/stad problem?
Svar på tråden Mina blommor växer ur sina krukor - vart finns nya?