RockaTot skrev 2012-10-01 22:54:58 följande:
Men så tycker jag ju att jag gör, förutom gödningspinnar, men det låter inte så barnvänligt?... Jag dödar garderobsblommor och svärmorstungor, tur att det inte är som det sägs att man måste kunna sköta en krukväxt innan man har djur och barn för då hade det vart katastrof :- o
Hur tar man frö från den där skvättiväg, för den lever i alla fall om än som en pinne?
Gödningspinnarna är super för de sticker du ner i jorden (syns inte alls) åså behöver du inte bry dej om gödning på några månader. Men tror det e bäst att vänta med dem tills våren.
Skvättivägen heter som den gör just för att den skvätter iväg sina frön. Små mörka frön som det bara är att plantera i ny kruka. Fast om den inte växer och mår bra så kanske den heller inte skvätter iväg några frön. Fröna sitter i "torvarna" på stammen mellan bladen.
CoolJen skrev 2012-10-01 17:02:22 följande:
Annca: Innerkrukor antog jag var de i plast som följer med blomman?
Så egentligen är det en kruka i en kruka?
De i terracotta ser jag som krukor som man behöver fat till, vilket jag inte äger några.
Har som sagt inga innerkrukor och mina blommor klarar sig finfint ändå.
Vad ska man med innerkrukor till?
Egentligen kan man väl nog kalla en terracottakruka för innerkruka också. I princip använder man en innerkruka om man har en ytterkruka utan hål i botten och man har blommor som är känsliga för övervattning.