Inlägg från: Fia 28 |Visa alla inlägg
  • Fia 28

Mina blommor växer ur sina krukor - vart finns nya?

Jag använder endast krukor med hål i botten och fat + lecakulor i botten. Plantagen har annars rätt mycket innerkrukor. De flesta varuhus har ju krukor, men dock inte så mycket kvar nu i höst längre.

• Fia 28
    Pimpinellan skrev 2012-09-28 14:48:52 följande:
    En sak jag undrat över väldigt länge så tack för svaren!! Jag fick några större hos vår ena blomsterhandlare,men hon var lite skeptisk i början:"är du företagare och ska bygga nåt av krukorna"? Nej,jag vill plantera om mina egna till större krukor bara för de växer ju!
    Lyckas man hålla livet i dem så blir ju vissa blommor jättegamla och får enorma rotsystem. Exempelvis har jag en jukkapalm som når taket och krukan där e nog rejält stor. Köpte så sent som i söndas en ytterkruka (30 x 30cm) + innerkruka från plantagen åt morsan.
  • Fia 28
    Pimpinellan skrev 2012-09-28 15:13:04 följande:

Man kan faktiskt klippa ner yuccapalm,klipp toppen och ställ i vatten så rotar den sig,men förstås bara om den tappat många blad nertill och den skenat iväg ovanför takhöjd. Glad
    Jag får det mesta att överleva och har runt 80 krukväxter så jag får trixa rätt bra när jag planterar om. Behåller alla innerkrukor jag får och behövs ytterkrukor går jag på loppis. Långt till både Coop och Plantagen,men jag ska kika nästa gång.
    Jag brukar slänga dem när de blir för stora och ta bebisar och börja om. Så sent som igår fick jag en hel dröse med frön i ansiktet från min sprättivägblomma. Yuccapalmen har inte tappat några blad nertill, åså blir den ju stamlös om jag tar bort toppen. Den har väl 15 cm på sej ännu innan det tar stop, och vem vet vad som hinner hända innan dess =). Både mamma och syrran e duktiga på att ta livet av blommor så jag brukar förse dem med nya med jämna mellanrum. Har tyvärr inte rum med 80 blommor i min tvåa.
  • Fia 28
    Pimpinellan skrev 2012-09-28 15:27:34 följande:

Slänga levande blommor!? Förvånad Huvvaligen! Här slängs de först när de är stendöda och inget hopp finns vilket sker väldigt sällan,därav mitt stora antal numer! Skrattande Hur lyckas du med "sprättivägen"? Min vill inte riktigt,lever,men frodas inte. En av få som inte vill! Cyklamen,amaryllis,höstglöd lever och blommar om dock.
    Har slängt flera skvättiväg eller sprättiväg eller vad de nu heter. De växer ihjäl sej och blir till sist så höga och då är det lättast att börja om. Fröna gror direkt och tar inte länge innan man har en ny. Troligen vattnar du för mycket om den inte trivs.
  • Fia 28
    Pimpinellan skrev 2012-09-28 15:36:55 följande:

Vattnar lite,men den står i väster d.v.s får knappt nånsin sol,kanske blir för mörkt? Ska sätta om den så får vi se,jag ger inte upp än! Mamma hade en stor som fullkomligt exploderade så man t.o.m vaknade av ljudet! Frön överallt och säkert många avkommor hos släkt och vänner.
    Mina står rätt ljust, så det kan nog säkert vara det. Dom verkar ha lite rolig tid på året att försöka sej. Just nu är hela vardagsrumsgolvet fullt med frön.
  • Fia 28
    RockaTot skrev 2012-09-28 19:31:15 följande:
    Hmm min sprättiväg är en meter lång pinne typ med fem blad längst upp. Vet inte hur den ska se ut eller vad man kan göra med den, min sambo undrar vad jag ska med den till men jag har väntat i några år på att nått ska hända, haha jag är urkass på blommor ändå vill jag ha dem!! Så 80st, vad gör du egentligen, vilket väderstreck, norr eller söder i landet? Jag gav bort en ynklig blomma, nån som ville ha just den ovanlig att köpa tydligen. Ett tag hos en annan var min ynkliga "blomma" en strålande sak dom bara växte och växte.. Nu tänkte jag unna dem större krukor och mer jord men de har kanske högre krav än så? Säg era blomhemligheter, måste man hålla på med näring och det där med vatten utan kalk - hur fixar man det utan trädgård, duger inte vanligt vatten alls..
    Jag vet inte vad jag gör för speciellt annat än att jag är noga med att inte övervattna o känner alltid före om jorden e blöt eller inte. Jag använder inget speciellt vatten och brukar sticka ner gödningspinnar på våren till dem som ska ha det. Alla förutom garderobblomman står relativt soligt. Planterar om när de växer ur krukan, vissa varje år andra mera sällan. Garderobblomman har växt fast i krukan så den har inte planterats om på 6 år, men den mår bra ändå. =) Tar bebisar och börjar om när de börjar se gamla ut, eller när skvättivägen får för lång stam. Delar och skänker bort när de blir för stora. Snurrar på krukan lite nu som då. Har dock inga blommande växter förutom en kalla och en julkaktus för jag tycker de är så fula mellan blomningarna. Hade jag sparat alla höstglöder, amaryllisar etc hade jag nog oxå haft 80st vid dethär laget. =)
  • Fia 28
    RockaTot skrev 2012-10-01 22:54:58 följande:
    Men så tycker jag ju att jag gör, förutom gödningspinnar, men det låter inte så barnvänligt?... Jag dödar garderobsblommor och svärmorstungor, tur att det inte är som det sägs att man måste kunna sköta en krukväxt innan man har djur och barn för då hade det vart katastrof :- o

Hur tar man frö från den där skvättiväg, för den lever i alla fall om än som en pinne?
    Gödningspinnarna är super för de sticker du ner i jorden (syns inte alls) åså behöver du inte bry dej om gödning på några månader. Men tror det e bäst att vänta med dem tills våren.

Skvättivägen heter som den gör just för att den skvätter iväg sina frön. Små mörka frön som det bara är att plantera i ny kruka. Fast om den inte växer och mår bra så kanske den heller inte skvätter iväg några frön. Fröna sitter i "torvarna" på stammen mellan bladen.
    CoolJen skrev 2012-10-01 17:02:22 följande:
    Annca: Innerkrukor antog jag var de i plast som följer med blomman?
    Så egentligen är det en kruka i en kruka?
    De i terracotta ser jag som krukor som man behöver fat till, vilket jag inte äger några.
    Har som sagt inga innerkrukor och mina blommor klarar sig finfint ändå.

Vad ska man med innerkrukor till?
    Egentligen kan man väl nog kalla en terracottakruka för innerkruka också. I princip använder man en innerkruka om man har en ytterkruka utan hål i botten och man har blommor som är känsliga för övervattning.  
  • Fia 28
    annca skrev 2012-10-02 11:06:39 följande:
    Definierar innerkruka som vilken kruka som helst, plast, lera, glas, med hål i botten för avrinningen, som man ställer *i* en ytterkruka. Eller använder utan ytterkruka med med fat till.

Ytterkruka =  en kruka utan hål i botten, oftadekorerad eller i klar färg, som man använder istället för kruka och fat.
    Fast jag har väldigt många dekorerade/färgade krukor med hål i botten med tillhörande fat som verkligen itne är några innerkrukor. Kanske vi kan kalla dom endast kruka då? Innerkruka, ytterkruka och kruka? =)
  • Fia 28
    RockaTot skrev 2012-10-02 23:52:32 följande:
    Haha, ja men de där krukorna då med hål som inte är innerkrukor, tycker ni man skall plantera i dem utan innerkruka då, förstör det inte krukorna på något vis, rötter som klättrar ut och slingrar sig ner längst golvet liksom??? Fast iofs i terrakotta planterar man ju utan innerkruka, men finns de verkligen i många olika storlekar? Tycker bara jag sett vanliga storlekar och gigantiska.

Nee det kan inte vara möjligt väll, jag glömmer bort blommorna, typ tills nån typ mina barn  påpekar att de börjar se döda ut eller så, men kanske skall de ha minde vatten ändå, de får kanske ½ dl, kanske ska de mer ha en matsked vatten??

Men nu har jag fixat så de har lite jord i alla fall..ehum...det vara bara en härva av rötter...klipte av dem lute så jordne fick plats tills jag grjear krukorna... Haha känner mig obildad nu, får nog leta efter en blombok eller så behöver jag nån som skriver en lapp till varje blomma

Terracottakrukor tycker jag är skitfula och använder dem inte alls. Dessutom drar de i sej vattnet och torkar lätt ut blomman. Har iaf inte stött på en endaste "ytterkruka med hål" som blivit förstörd eller ful. Det kan ju bli lite beläggning på innersidan med det går bra att tvätta bort med en stålboll. Växer rötterna ur botten så de slingrar sej ner på golvet så är det verkligen dags att plantera om =).

Mängden vatten beror ju på blomman och hur mycket sol den får. ½ dl låter lite för en större blomma men räcker säkert bra till en kaktus. Det är bra att ha en blomma som tydligt visar när den är törstig, som en skvättiväg där bladen börjar hänga men som blir glad igen när den får vatten. Är krukan proppfull med rötter kräver den oftare vatten eftersom det inte finns nån jord som hålls fuktig.
  • Fia 28
    RockaTot skrev 2012-10-02 23:54:33 följande:
    Som vilken affär? Var på ikea nyss, de hade inte. Inte heller Ica. Men ska se till att jaga rätt på en coop butik.

Förresten vart bor ni som hittar krukor, tänkte om det är nått landet/stad problem?
    Ikea har faktiskt dåligt med krukor. Satsa på lite större varuhus eller blomsteraffär.
    Själv bor jag på landet i Finland o här hittar jag krukor både på lokala blomsteraffären och inne i närmsta stad på Prisma eller Minimani eller Plantagen. Men som jag redan nämnt så brukar de fylla på krukhyllan igen först till våren.
  • Fia 28
    Fia 28 skrev 2012-10-03 11:23:34 följande:

Terracottakrukor tycker jag är skitfula och använder dem inte alls. Dessutom drar de i sej vattnet och torkar lätt ut blomman. Har iaf inte stött på en endaste "ytterkruka med hål" som blivit förstörd eller ful. Det kan ju bli lite beläggning på innersidan med det går bra att tvätta bort med en stålboll. Växer rötterna ur botten så de slingrar sej ner på golvet så är det verkligen dags att plantera om =).

Mängden vatten beror ju på blomman och hur mycket sol den får. ½ dl låter lite för en större blomma men räcker säkert bra till en kaktus. Det är bra att ha en blomma som tydligt visar när den är törstig, som en skvättiväg där bladen börjar hänga men som blir glad igen när den får vatten. Är krukan proppfull med rötter kräver den oftare vatten eftersom det inte finns nån jord som hålls fuktig.
    Lägger man dessutom ett lager med lecakulor i botten så brukar rötterna stanna där och inte leta sej ut genom hålet i botten.
Svar på tråden Mina blommor växer ur sina krukor - vart finns nya?