• Anonym

Min 6-årings kompisar får spela tv-spel som det är åldersgräns på

Jag vill vara anonym därför att jag inte vill riskera att "hänga ut" någon.

Min sons kompisar får spela krigsspel som det är 18-årsgräns på och den ene spelar även WoW. Är det bara jag som reagerar på sånt?

Ok, vår son tittar på ibland när hans pappa spelar såna där krigsspel men det är ju under vuxens sällskap och han får inte spela själv!

Och WoW, det har jag hört så mycket om så det vet jag inte om jag vill att min son någonsin ska spela! Så länge jag kan bestämma iallafall ..

Det verkar också som att dom spelar väldigt mycket, vi försöker begränsa speltiden om vi märker att det blivit mycket spelande.

Vad tycker ni andra föräldrar, vad har ni för regler hemma ang tv-spel/dataspel?? 

• Svar på tråden Min 6-årings kompisar får spela tv-spel som det är åldersgräns på
  • Lilia

Åldersgränser spelar ingen roll tycker jag. Regler kring datorn kan man väl sätta upp då det blir ett problem, på samma sätt som man kan sätta upp regler för hur mycket barnen får cykla, leka med Lego eller vad som helst.

• Regnig måndag

Det finns ju en anledning varför det är åldersgräns och jag håller dem så långt det är möjligt.

Men däremot anser jag att det bara är en hårfin skillnad mellan att spela själv och "bara" få titta på, det är inte så himla mycket bättre fastän du vill ha fram det, att ni inte är lika dåliga.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym (Dubbelmoral)

Tycker det är extrem dubbelmoral att låta sitt barn titta på när pappa spelar och ifrågasätta när andra barn får spela barnförbjudna spel. Mina barn får bara spela spel som de har rätt ålder för. Vi skulle aldrig få för oss att själva spela spel framför dem som de inte har åldern för. Hur andra gör det skiter vi i eftersom var och en får tro på sin uppfostringmetod så länge det inte rör sig om vanvård.

• Anonym
    Lilia skrev 2012-09-28 07:00:24 följande:
    Åldersgränser spelar ingen roll tycker jag. Regler kring datorn kan man väl sätta upp då det blir ett problem, på samma sätt som man kan sätta upp regler för hur mycket barnen får cykla, leka med Lego eller vad som helst.
    Det är väl skillnad på att låta dem leka med lego och spela ett dataspel.
    Regnig måndag skrev 2012-09-28 07:13:10 följande:
    Det finns ju en anledning varför det är åldersgräns och jag håller dem så långt det är möjligt.

Men däremot anser jag att det bara är en hårfin skillnad mellan att spela själv och "bara" få titta på, det är inte så himla mycket bättre fastän du vill ha fram det, att ni inte är lika dåliga.
    Kunde inte sagt det bättre själv!
    Anonym (Dubbelmoral) skrev 2012-09-28 07:21:27 följande:
    Tycker det är extrem dubbelmoral att låta sitt barn titta på när pappa spelar och ifrågasätta när andra barn får spela barnförbjudna spel. Mina barn får bara spela spel som de har rätt ålder för. Vi skulle aldrig få för oss att själva spela spel framför dem som de inte har åldern för. Hur andra gör det skiter vi i eftersom var och en får tro på sin uppfostringmetod så länge det inte rör sig om vanvård.
    Låter sunt, men hur tänker du när ditt barn är hos andra och där kan spela sånt som är tex 18-årsgräns på? *nyfiken*

• Anonym

Jag spelade WoW i ett par år och ibland mötte jag 6-8 åringar i spelvärlden. Jag tyckte att det var jätteroligt att kunna spela tillsammans med människor av alla åldrar.

Vad är det för fel på WoW? WoW har en serieteckningsstil och är inte blodigt. Det är inte värre än att läsa Spindelmannen- eller Stålmannen-tidningar. Tom och Jerry är mycket våldsammare än WoW.

WoW lär också ut bra samarbetsförmågor, matematik och navigation (hur man läser och följer kartor)... för att inte tala om hur mycket engelska man lär sig!

Jag tycker att WoW är fantastiskt för barn.

Jag tycker att du ska ta dig en seriös funderare på VARFÖR du har ett sådant problem med att barn spelar spel som är REKOMMENDERADE för en högre ålder.

• Anonym

Ja, är det nån skillnad på att leka med lego eller spela tv-spel egentligen? Tv-spelandet har ju sina nackdelar om man sitter länge, trötthet i ögonen och så och stillasittande är väl inte bra hela tiden för 6-åringar heller .. Men dom sitter ju stilla när dom leker med lego också .. En reflektion bara =)

Jag tycker det är skillnad på att spela själv och se på, när dom spelar själv lever dom sig in på ett helt annat sätt och dessutom så har han sällan tålamod att titta så länge. Men visst, det bästa vore om han inte alls såg på sådant. Men det är svårt när hans kompisar spelar och han är hemma hos dem .. 

Sen undrar jag också egentligen hur mycket man kan skydda barnen från våldsamma spel och filmer .. De ser ju på tv och kan byta kanal själv. Jag kan tycka till å med att vissa barnprogram nuförtiden kanske inte är det bästa å se på för en 6-åring. 

Nu har jag läst ganska mycket om WoW och har väl kanske fått en del fördomar, jag själv kan inte säga så mycket. Men där lyssnar jag mer på min sambo som är mer inne i tv- och dataspelsvärlden och han tycker inte att WoW är lämpligt att spela för en 6-åring. 

Men där emot så vet jag ju att det inte enbart är dåligt med tv-spel, barn tränar bla sitt logiska tänkande och eftersom många spel är på engelska så tränar dom även språk. 

• CeeJay

Jag skulle ALDRIG låta mina barn, 6 och 8 år spela spel för 18-åringar och jag skulle inte bli glad om deras kompisar gjorde det och mina barn "tittade på".

För MIG handlar det inte bara om att spelet kan vara "blodigt" utan även aspekten att dom "fastnar" i en fantasivärld som spelen ju är. Små barn ska vara kreativa, leka, hoppa, fantisera osv själva. Så tycker jag !! 

• sextiotalist

Det finns många anledningar till att det finns åldersgräns på spel, dels kan det vara olämpliga spel, men sedan kan det vara så enkelt att man anser att spelen är för svåra.

Jag har aldrig brytt mig om åldersgränserna som står på spel och filmer, de har varit en rekommendation, dvs man får en hint om spelet/filmen.

Min tonåring har spelat många spel där han har varit för ung för, men självklart har vi kollat av spelet innan. WoW tycker jag inte är ett spel som är för farligt för barn, däremot är det nog rätt avancerat rent spelmässigt för många yngre barn.

Mitt eget barn växte snabbt ifrån barnspelen (i varje fall de där typ legoracer etc), det var ingen utmaning för honom, för enkla, för okomplicerade. Sedan fanns det massor av "barnspel" som var saknade åldersgräns uppåt och gav även oss vuxna en hel del huvudbry. 

Min tonåring har alltid gillat strategispel och ogillat enkla lösningar, de flesta barnspel var helt enkelt för enkla för honom.

Många strategispel har höga åldersgränser, itne så mycket för att de är våldsamma utan mer för att de kräver en del mognad och erfarenhet för att få något ut av dessa.        

• Anonym

Fantasi skapas utifrån vad man har för erfarenheter, ju mer erfarenheter man har desto mer kan fantasin utvecklas. Barn som läser mycket böcker, ser på filmer och spelar tv-spel utvecklar sin fantasi. 

• Anonym
    sextiotalist skrev 2012-09-28 08:38:45 följande:
    Det finns många anledningar till att det finns åldersgräns på spel, dels kan det vara olämpliga spel, men sedan kan det vara så enkelt att man anser att spelen är för svåra.

Jag har aldrig brytt mig om åldersgränserna som står på spel och filmer, de har varit en rekommendation, dvs man får en hint om spelet/filmen.

Min tonåring har spelat många spel där han har varit för ung för, men självklart har vi kollat av spelet innan. WoW tycker jag inte är ett spel som är för farligt för barn, däremot är det nog rätt avancerat rent spelmässigt för många yngre barn.

Mitt eget barn växte snabbt ifrån barnspelen (i varje fall de där typ legoracer etc), det var ingen utmaning för honom, för enkla, för okomplicerade. Sedan fanns det massor av "barnspel" som var saknade åldersgräns uppåt och gav även oss vuxna en hel del huvudbry. 

Min tonåring har alltid gillat strategispel och ogillat enkla lösningar, de flesta barnspel var helt enkelt för enkla för honom.

Många strategispel har höga åldersgränser, itne så mycket för att de är våldsamma utan mer för att de kräver en del mognad och erfarenhet för att få något ut av dessa.        
    Håller med dig lite där, vi tittar oss inte heller blinda på åldersgränsen utan på vilket typ av spel det är. Vår son har också vuxit ifrån en del spel och spelar nu lite svårare spel eftersom han behöver en större utmaning. Det ser jag som ett tecken på att hans logiska tänkande utvecklas på ett positivt sätt och just strategispel är ju väldigt bra för just det logiska tänkandet och problemlösningsförmågan.
Svar på tråden Min 6-årings kompisar får spela tv-spel som det är åldersgräns på