sextiotalist skrev 2012-09-28 08:38:45 följande:
Det finns många anledningar till att det finns åldersgräns på spel, dels kan det vara olämpliga spel, men sedan kan det vara så enkelt att man anser att spelen är för svåra.
Jag har aldrig brytt mig om åldersgränserna som står på spel och filmer, de har varit en rekommendation, dvs man får en hint om spelet/filmen.
Min tonåring har spelat många spel där han har varit för ung för, men självklart har vi kollat av spelet innan. WoW tycker jag inte är ett spel som är för farligt för barn, däremot är det nog rätt avancerat rent spelmässigt för många yngre barn.
Mitt eget barn växte snabbt ifrån barnspelen (i varje fall de där typ legoracer etc), det var ingen utmaning för honom, för enkla, för okomplicerade. Sedan fanns det massor av "barnspel" som var saknade åldersgräns uppåt och gav även oss vuxna en hel del huvudbry.
Min tonåring har alltid gillat strategispel och ogillat enkla lösningar, de flesta barnspel var helt enkelt för enkla för honom.
Många strategispel har höga åldersgränser, itne så mycket för att de är våldsamma utan mer för att de kräver en del mognad och erfarenhet för att få något ut av dessa.
Håller med dig lite där, vi tittar oss inte heller blinda på åldersgränsen utan på vilket typ av spel det är. Vår son har också vuxit ifrån en del spel och spelar nu lite svårare spel eftersom han behöver en större utmaning. Det ser jag som ett tecken på att hans logiska tänkande utvecklas på ett positivt sätt och just strategispel är ju väldigt bra för just det logiska tänkandet och problemlösningsförmågan.