• Anonym

Min 6-årings kompisar får spela tv-spel som det är åldersgräns på

Jag vill vara anonym därför att jag inte vill riskera att "hänga ut" någon.

Min sons kompisar får spela krigsspel som det är 18-årsgräns på och den ene spelar även WoW. Är det bara jag som reagerar på sånt?

Ok, vår son tittar på ibland när hans pappa spelar såna där krigsspel men det är ju under vuxens sällskap och han får inte spela själv!

Och WoW, det har jag hört så mycket om så det vet jag inte om jag vill att min son någonsin ska spela! Så länge jag kan bestämma iallafall ..

Det verkar också som att dom spelar väldigt mycket, vi försöker begränsa speltiden om vi märker att det blivit mycket spelande.

Vad tycker ni andra föräldrar, vad har ni för regler hemma ang tv-spel/dataspel?? 

• Svar på tråden Min 6-årings kompisar får spela tv-spel som det är åldersgräns på
  • emson

Min son kom hem från grannen o hade spelat star wars spel från 12 år. Båda killarna är 6. får ta en diskussion med föräldrarna. Inte ok enligt mig. Varken spela eller titta. Gränserna finns av en anledning!

• Dragonball

Jag hade inte brytt mig så mycket. WoW går man mest omkring i. Det är inte extremt våld eller så. Det är från 12 år.

Hade inte velat att mitt barn skulle spela vissa spel som Resident Evil och sådana med mycket mord, blod osv.

Värre att se nyheterna. 

• Dragonball

Men begränsad tid tycker jag absolut att man bör ha. Men då får man väl komma med förslag på annan aktivitet. Inte bara säga Stäng av och så sitter de och glor på Family Guy istället. I spel aktiveras hjärnan iaf.

• Dragonball
    CeeJay skrev 2012-09-28 08:33:49 följande:
    Jag skulle ALDRIG låta mina barn, 6 och 8 år spela spel för 18-åringar och jag skulle inte bli glad om deras kompisar gjorde det och mina barn "tittade på".

För MIG handlar det inte bara om att spelet kan vara "blodigt" utan även aspekten att dom "fastnar" i en fantasivärld som spelen ju är. Små barn ska vara kreativa, leka, hoppa, fantisera osv själva. Så tycker jag !! 
    De får inte läsa sagor eller se på film heller?
  • Babyimafake

Samma sak här, min lillebror är 7 år. Han kompisar spelar både CoD och MW, då jag själv spelar mycket har mamma sagt nej redan från början, men han spelar ju hos sina kompisar jämnt ändå. Blir så arg på dessa föräldrar som inte förstår att de skickar ut barnen i krig. För det är vad det är i dessa spel.

• Anonym (Carro)

Min 6-åring får inte spela tv-spel ens med åldersgräns 7 år och heller inte se film som är från 7 år. Många av hans kompisar gör det men de har äldre syskon och det har inte min son. Kanske är lite svårare att begränsa då.

• CeeJay
    Anonym skrev 2012-09-28 09:04:46 följande:
    Håller med dig MEN undrar hur du gör om detta sker hos lekkamraterna? Rent konkret ?
    Det har inte hänt ännu och OM/NÄR det skulle göra det skulle jag naturligtvis prata med det barnets föräldrar. Att deras barn på 6 år spelar vuxenspel är nått dom får göra när mina barn inte är där i så fall.
  • CeeJay
    Dragonball skrev 2012-09-28 16:03:20 följande:
    De får inte läsa sagor eller se på film heller?
    Eh, hur menar du nu? Klart dom läser sagor och tittar på film. Håll i dig nu...*trumvirvel* Dom spelar även tv/datorspel. Men som är anpassat till sin ålder naturligtvis.
  • Anonym (spelgalen)

Jag är själv en spelgalen morsa, min son fick sitt första playstation när han var 2 år. Xboxen och Nintendo DS kom väl när han var runt 7 år. Datorn fick han när han var runt 10 år. När han fyllde 16 år fick han åka på Dreamhack (dygnet-runt-spelande i 3 dygn).

Själv äger jag Xbox, Playstation, Nintendo och Wii och spelar aktivt WoW och Guild Wars.   Min son och jag spelar ofta ihop och han har fri speltid, dvs han avgör själv när och hur mycket han vill spela. Fri speltid fick han när han fyllde tretton och innan dess var kravet endast att skulle komma upp på morgonen och ha minst en idrottsaktivitet i veckan. Eftersom det aldrig var förbjudet att spela, valde han ofta att istället göra något annat men vissa dagar kunde han sitta vid spelet flera dagar i sträck.

Idag är han 19 år och en fullt fungerande intelligent och trevlig ung man med flickvän och stort socialt umgänge, både fysiskt och via nätverk. Han har högsta betyg i engelska och har hög social kompetens, data och tv-spel som spelas i live med folk från hela jordklotet har bidragit mycket till den person han är idag. Och ja, han spelar fortfarande dataspel och tv-spel den största delen av hans fritid.

Jag har också en 7 åring som älskar Wii-spelet där man kan dansa eller SuperMario. Vi spelar oftast tillsammans och har väldigt roligt, det är väldigt sällan som hon sitter ensam och spelar. Guitar Hero har vi provat lite men hon fixar inte riktigt det där med gitarren.... ännu. Hon gillar nog egentligen mest att spela spel på iPaden. Hon har också fri speltid och väljer lika gärna att vara utomhus som att vara inne och leka med barbies.

Att spela data eller tv-spel är ju som att läsa en fantasibok, fast med rörliga bilder och dessutom kan man vara med och påverka hur sagan ska sluta.  Jag nördar in ibland och spelar hela helger men jag läser böcker också, ungerfär 1 bok i veckan, mest deckare :) Jag arbetar heltid, har middagar hemma, ägnar mycket tid åt friluftsliv (har dock datorn med mig i tältet) och trivs utmärkt med livet.

Jag älskar data och tv-spel, längtar tills jag kan gå i pension och ha mer tid för dessa fantasifyllda timmar. Eller när jag får barnbarn.... åh, jag ska lära dem allt jag kan :)  

Jag tycker föräldrar borde lära sig mer vad data och tvspel innebär, det är ju en del av barnens leksaker idag. Spela med barnen istället för att låta dem sitta själva. Ha roligt på deras villkor.

• Anonym

Här hemma avgör vi vilka spel och filmer vi tycker är ok för våra barn. När kompisar är här håller vi oss till åldersgränserna.

Jag anser mig INTE ha rätt att bestämma hur andra föräldrar gör med sina barn. Kommer min son hem och har fått gjort något som vi normalt inte tillåter så får han inte gå dit mer alt så accepterar jag hur de gör.
    Det ska nog mycket till för att jag ska ringa och säga vad mitt barn får och inte får göra när han är hos dem.

Ett ex: Min son hade kalas och en pappa såg att vi hade studsmatta. Han såg bekymrad ut och sa att deras son inte brukade hoppa. Jag svarade att vi bestämt att under kalaset får de bara hoppa en i taget (för att lugna honom). Då svarade han att han inte ville att sonen skulle hoppa alls.
    Mitt svar blev att det är helt ok, men då får du nog lov att stanna här och kolla det för vi kan inte hålla reda på alla barn på det sättet.       

Ett annat ex från en vän: hennes yngste son hade en vän på besök och de smög in i storebrors rum och läste hans Cafétidningar. Mamman ringde på kvällen och var upprörd och sa att hennes son läst porrtidningar. Kompisen skrattade lite och berattade om Café och att de dessutom gjort det i smyg på storebrors rum. Mamman krävde då att de skulle slänga alla tidningar om sonen skulle få komma dit igen varpå min vän svarade att då får de leka hos er eller ute för VI kommer inte att slänga några tidningar för att DITT barn varit i ett rum som han öht inte har något att göra i.   

• Anonym
    CeeJay skrev 2012-09-28 16:48:53 följande:
    Det har inte hänt ännu och OM/NÄR det skulle göra det skulle jag naturligtvis prata med det barnets föräldrar. Att deras barn på 6 år spelar vuxenspel är nått dom får göra när mina barn inte är där i så fall.
    Okej, tack =)
    Tycker det är jäkligt modigt att stå upp för sina åsikter. Det händer tyvärr inte så ofta utan många mjäkar med har jag fått erfara.
  • Anonym

Det beror ju på barnet. Alla fattar inte att tv-spel osv är på låtsas utan kan tro att man kan sparka någon i huvudet och att denne bara ställer sig upp igen och fortsätter som vanligt, medan andra förstår att det handlar om låtsasfigurer som kan saker som människor inte kan.

• CeeJay
    Anonym skrev 2012-09-29 08:44:31 följande:
    Okej, tack =)
    Tycker det är jäkligt modigt att stå upp för sina åsikter. Det händer tyvärr inte så ofta utan många mjäkar med har jag fått erfara.

Jag tycker det är mitt "jobb" att se till, i möjligaste mån, att mina barn inte gör saker som inte är ok. Jag vet naturligtvis att åldergränser är en rekomendation men jag ser ingenting som kan vara bra med att en 6-åring spelar spel med 18-årsgräns.

Gränsen är troligtvis satt för att det handlar om sex, våld eller nått annat som absolut inte bör finnas, på den nivån, i en 6-årings liv. Det finns massor med spel som funkar för 6-åringar och jag har inga som helst problem att säga nej till mina barn (om dom skulle fråga). Varför låta en 6-åring spela spel för 18-åringar är min fråga? Är det för att barnen tycker de andra spelen är "töntiga" så får dom bara tugga i sig det - allt har sin tid och jag är inte sån som tänker "gå med" på nått jag anser är onödigt/dumt/skadligt osv bara för att mina barn tycker de andra spelen är tråkiga  
  • Dracarys
    Anonym skrev 2012-09-28 09:35:58 följande:
    Som sagt WoW är jag inte insatt i, litar bara på min sambos ord om det. Det han är mest skeptisk emot är väl att det är ett beroendeframkallande spel. 
    Jag har varit lite beroende av WoW, men jag tror inte att det är beroendeframkallande nu längre (det är för lätt eftersom det har blivit anpassat till en allt yngre publik - vi gamlingar vill ha lite mer intellektuell utmaning). WoW var svårare en gång i tiden och då var det också mer intressant och det var lätt att fastna eftersom det fanns så mycket att lära sig och upptäcka.

Numer är det väldigt förenklat och uppdragen har blivit lättare och mindre stimulerande. Min uppfattning är att WoW riktar sig mot en allt yngre publik och numer lämpar sig bäst för åldern 7-16. Jag tror att äldre ungdomar börjar växa ifrån WoW och hitta andra spel. WoW är inte så "wow" som det var 2005. =)

En 6-åring i WoW kanske inte direkt heller spelar de våldsammare och mer avancerade delarna av speet. 6-åringar får sällan plats i raider och gillen, utan lär snarare ägna sig åt att springa omkring i spelvärlden, plocka blommor, upptäcka saker, "leka" i spelvärlden, kanske kasta lite eldbollar på grisar som någon skrev om här i tråden. WoW har ett väldigt vackert landskap och det är jätteroligt för yngre barn att springa omkring och upptäcka saker och ta på sin figur olika klänningar och "akta sig för att ramla i Helvetesgapet" så att säga. =)

Jag kan faktiskt varmt rekommendera WoW till yngre barn numer. Spelet är serietidningsaktigt i stilen, det är en rolig värld att bara springa omkring i och titta på landskapet, och man lär sig en hel del på vägen. En 6-åring kommer att hinna tröttna på spelet långt innan hon blir beroende av det. =)

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-29 09:12:50 följande:
    Det beror ju på barnet. Alla fattar inte att tv-spel osv är på låtsas utan kan tro att man kan sparka någon i huvudet och att denne bara ställer sig upp igen och fortsätter som vanligt, medan andra förstår att det handlar om låtsasfigurer som kan saker som människor inte kan.
    Jag tror faktiskt att de allra flesta 6-åringar inte tror att det är så på riktigt, vi har ofta en dialog med vår 6-åring om sånt som sker på tv och i tv-spel. Att det som sker på film och tv-spel inte är riktigt som i det verkliga livet och jag uppfattar honom som att han är väldigt medveten om det.

Men om man nu har ett barn som inte verkar förstå detta så tycker jag naturligtvis att man ska vara väldigt försiktigt med att låta dem  se våld på tv och tv-spel 
  • Anonym
    Dracarys skrev 2012-09-29 15:18:19 följande:
    Jag har varit lite beroende av WoW, men jag tror inte att det är beroendeframkallande nu längre (det är för lätt eftersom det har blivit anpassat till en allt yngre publik - vi gamlingar vill ha lite mer intellektuell utmaning). WoW var svårare en gång i tiden och då var det också mer intressant och det var lätt att fastna eftersom det fanns så mycket att lära sig och upptäcka.

Numer är det väldigt förenklat och uppdragen har blivit lättare och mindre stimulerande. Min uppfattning är att WoW riktar sig mot en allt yngre publik och numer lämpar sig bäst för åldern 7-16. Jag tror att äldre ungdomar börjar växa ifrån WoW och hitta andra spel. WoW är inte så "wow" som det var 2005. =)

En 6-åring i WoW kanske inte direkt heller spelar de våldsammare och mer avancerade delarna av speet. 6-åringar får sällan plats i raider och gillen, utan lär snarare ägna sig åt att springa omkring i spelvärlden, plocka blommor, upptäcka saker, "leka" i spelvärlden, kanske kasta lite eldbollar på grisar som någon skrev om här i tråden. WoW har ett väldigt vackert landskap och det är jätteroligt för yngre barn att springa omkring och upptäcka saker och ta på sin figur olika klänningar och "akta sig för att ramla i Helvetesgapet" så att säga. =)

Jag kan faktiskt varmt rekommendera WoW till yngre barn numer. Spelet är serietidningsaktigt i stilen, det är en rolig värld att bara springa omkring i och titta på landskapet, och man lär sig en hel del på vägen. En 6-åring kommer att hinna tröttna på spelet långt innan hon blir beroende av det. =)

Som du skriver det nu så låter det ju faktiskt inte så farligt =) Kanske ska diskutera lite med sambon utifall det kommer en dag då sonen börjar visa intresse för WoW
  • Anonym
    CeeJay skrev 2012-09-29 11:09:22 följande:

Jag tycker det är mitt "jobb" att se till, i möjligaste mån, att mina barn inte gör saker som inte är ok. Jag vet naturligtvis att åldergränser är en rekomendation men jag ser ingenting som kan vara bra med att en 6-åring spelar spel med 18-årsgräns.

Gränsen är troligtvis satt för att det handlar om sex, våld eller nått annat som absolut inte bör finnas, på den nivån, i en 6-årings liv. Det finns massor med spel som funkar för 6-åringar och jag har inga som helst problem att säga nej till mina barn (om dom skulle fråga). Varför låta en 6-åring spela spel för 18-åringar är min fråga? Är det för att barnen tycker de andra spelen är "töntiga" så får dom bara tugga i sig det - allt har sin tid och jag är inte sån som tänker "gå med" på nått jag anser är onödigt/dumt/skadligt osv bara för att mina barn tycker de andra spelen är tråkiga  
    18-årsgränsen brukar tillkomma för att spelet innehåller grafiskt våld eller sex. Jag kan inte tycka att det är lämpligt att visa de spelen för en 6-åring, lika lite som det är lämpligt att titta på Watchmen tillsammans med en 6-åring. Det lär resultera i ett barn som blir ganska rädd för våldet, uttråkad av intriger som han/Hon inte förstår... och ett barn ställer konstiga frågor om blåa penisar. Jag ser ingen anledning till att vänta till 18 för att spela 18-årsspel... men kanske att 12-15 är lämpligt att börja med vuxenspel. Man vet ju med sig själv när man själv började kunna hantera vuxenfilmer!

Själv började jag med 18-årsspel i stil med Quake, Duke Nukem, Wolfenstien och Doom ganska tidigt. Runt 12-14 någonstans. Klassiska pangpang-spel med lite splatter alltså. Jag tycker inte att det har påverkat mig särskilt negativt, men jag upplevde att Doom var lite läskigt till en början.

World of Warcraft rekommenderar 12 år. Det är en ganska mjuk klassning. Om WoW hade varit en film så hade yngre barn kunnat följa med i vuxens sällskap och hemma skulle man absolut ha visat filmerna för barnen på egen hand. Jag ser ingen anledning att inte spela WoW med mindre barn om de är intresserade, men då bör man finnas till hands i början för att förklara vad som händer och hur spelet fungerar. Är barnet icke läskunnigt så lär han/hon inte kunna spela särskilt effektivt själv.
Svar på tråden Min 6-årings kompisar får spela tv-spel som det är åldersgräns på