Anonym skrev 2012-09-28 09:35:58 följande:
Som sagt WoW är jag inte insatt i, litar bara på min sambos ord om det. Det han är mest skeptisk emot är väl att det är ett beroendeframkallande spel.
Jag har varit lite beroende av WoW, men jag tror inte att det är beroendeframkallande nu längre (det är för lätt eftersom det har blivit anpassat till en allt yngre publik - vi gamlingar vill ha lite mer intellektuell utmaning). WoW var svårare en gång i tiden och då var det också mer intressant och det var lätt att fastna eftersom det fanns så mycket att lära sig och upptäcka.
Numer är det väldigt förenklat och uppdragen har blivit lättare och mindre stimulerande. Min uppfattning är att WoW riktar sig mot en allt yngre publik och numer lämpar sig bäst för åldern 7-16. Jag tror att äldre ungdomar börjar växa ifrån WoW och hitta andra spel. WoW är inte så "wow" som det var 2005. =)
En 6-åring i WoW kanske inte direkt heller spelar de våldsammare och mer avancerade delarna av speet. 6-åringar får sällan plats i raider och gillen, utan lär snarare ägna sig åt att springa omkring i spelvärlden, plocka blommor, upptäcka saker, "leka" i spelvärlden, kanske kasta lite eldbollar på grisar som någon skrev om här i tråden. WoW har ett väldigt vackert landskap och det är jätteroligt för yngre barn att springa omkring och upptäcka saker och ta på sin figur olika klänningar och "akta sig för att ramla i Helvetesgapet" så att säga. =)
Jag kan faktiskt varmt rekommendera WoW till yngre barn numer. Spelet är serietidningsaktigt i stilen, det är en rolig värld att bara springa omkring i och titta på landskapet, och man lär sig en hel del på vägen. En 6-åring kommer att hinna tröttna på spelet långt innan hon blir beroende av det. =)