• Jojja79

Att älska sina barn?

Hej!

Jag har en fundering och undrar om det är någon annan än jag som har samma känsla...

Jag har tre barn i åldrarna 9, 4 och 1 år... på sista tiden känns det som att jag inte älskar alla mina barn lika mycket. 9 åringen var inte planerad, honom älskar jag över allt annat. hans pappa finns inte där för honom och jag är den som alltid ställer upp när det är diverse aktiviteter osv. 4 åringen känner jag mig likgiltig inför.. han är bara jobbig och jävlas med mig hela tiden.. trotsar och är allmänt jobbig.. 1 åringen är min lilla bebis fortfarande och han följer mig vart jag än går..

barnen har alltid kommit i första hand för mig och min sambo (som förövrigt är pappa till dom två yngsta)..

jag säger varje dag till mina barn att jag älskar dom.. men får bara gensvar från den äldsta och den minsta... älskar jag inte mitt mellanbarn eller är det han som inte älskar mig??

blir snart förkrossad när dom andra barnen kramas och vill mysa, medans mellanpojken drar sig undan.
    har prövat att bara ägna tid till mellanpojken, men han vill inte vara med mig... dom andra två däremot är väldigt mysiga och vill inget hellre än följa med mig och leka, pyssla, lyssna på berättelser m.m.... 
    ska väll kanske tillägga att han är likadan mot pappan som mot mig...
     vill han bryta sig loss från oss och ha egentid jämt?

klart att om den stora pojken går in på sitt rum och stänger dörren så får han vara i fred.. det är väl en självklarhet att alla behöver lite tid till sig själv lite då och då... men att aldrig vilja vara med mamma eller pappa är väl ändå inte normalt??

någon som vill ge lite råd och tips??? 
    vill ju ha tre mysiga gosiga barn...                 

• Svar på tråden Att älska sina barn?
  • lövet2

Jag skulle säga, som svar på din fråga, att det är du som inte älskar honom - och han reagerar därefter. Självklart känner han vibbarna från ditt håll ...

• fortsätt paddla

Tycker att du kan söka hjälp för detta. Det är ett tabulagt ämne men kanske inte fullt så ovanligt.
    Däremot är det du som vuxen som har problem här, inte ditt barn.
    Att inte känna sig älskad kan sätta djupa spår. Sök hjälp för din och framförallt barnets skull.

• Lilla Morran

Instämmer med ovanstående, sök hjälp, för ditt problem är säkert inte ovanligt. Förutsatt att barnet inte har någon funktionsnedsättning som gör att han tar avstånd... Men du verkar ju medveten om att det finns ett problem, så fortsätt försöka och ta tag i det ordentligt!

Svar på tråden Att älska sina barn?